MotoNews.pl

Nowe Audi RS 6 Avant

14 maja 2013

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Audi RS6 Avant 9

Nowe Audi RS 6 Avant to połączenie niezłej mocy 412 kW (560 KM) i 700 Nm momentu obrotowego, z dużymi walorami użytkowymi. Model stworzony i wyprodukowany przez quattro GmbH, spółkę córkę Audi AG, imponuje doskonałymi osiągami i nie spotykaną wcześniej ekonomią użytkowania. Silnik V8 biturbo w trybie jazdy mieszanej zużywa 9,8 litra paliwa na 100 km. Stosunkowo niewielka masa samochodu to zasługa karoserii wykonanej z aluminium i z najwyższej jakości stopów stali.

Sercem nowego Audi RS 6 Avant jest silnik V8 biturbo z bezpośrednim wtryskiem, o pojemności 3 993 cm3. Dzięki tak dużej pojemności, jednostka generuje moc 412 kW (560 KM), a stały moment obrotowy 700 Nm jest dostępny w zakresie od 1750 do 5500 obr./min. We wnętrzu silnika, pomiędzy rzędami cylindrów ułożonych na kształt litery V pod kątem 90 stopni, osadzono dwie turbosprężarki Twinscroll. Dzięki nim, najwyższy moment obrotowy dostępny jest niemal błyskawicznie. Nasz duży Avant przyspiesza od 0 do 100 km/h
w 3,9 sekundy. Na życzenie, Audi może zwiększyć prędkość maksymalną z 250 do 280 lub 305 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 9,8 litra na 100 km, o 30 procent mniej niż w przypadku poprzedniej wersji RS 6 Avant.

Tak dobra średnia zużycia benzyny jest efektem zastosowania w tym modelu systemu zarządzania cylindrami “cylinder on demand” (COD), który może czasowo odłączyć cztery cylindry, gdy pełna moc jednostki napędowej nie jest potrzebna. Aktywne łożyska mocowania silnika wytwarzając przesunięte w fazie przeciwdrgania kompensują wibracje powstające podczas jazdy w takim trybie. Zastosowanie techniki COD powoduje zmniejszenie zużycia paliwa mierzonego wg obowiązujących norm o ok. pięć procent, a podczas jazdy z umiarkowaną prędkością o blisko dwanaście procent.

Pełna moc silnika 4.0 TFSI przekazywana jest na koła za pomocą ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów tiptronic, dostosowanej do sportowego charakteru auta. Ósmy bieg ma długie przełożenie. By uzyskać jeszcze lepszą efektywność, pojazd wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro, w którym zastosowano ulepszony międzyosiowy mechanizm różnicowy. Pracę napędu quattro optymalizuje inteligentne oprogramowanie sterujące mechanizmem różnicowym. Na życzenie, Audi montuje sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami osi tylnej.

Elementem wyposażenia seryjnego modelu Avant jest pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie RS. Dzięki takiemu sztywnemu zawieszeniu z możliwością regulacji pracy amortyzatorów, możliwe było posadowienie karoserii o 20 mm niżej w porównaniu z poprzednią wersją. System regulacji, którego przełożenie uzależnione jest od prędkości, podobnie jak sportowy mechanizm różnicowy i dynamiczny układ kierowniczy zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca nowego Audi RS 6 Avant może wybierać między kilkoma trybami pracy. Alternatywnie w nowym Audi RS 6 Avant można zamontować sztywne zawieszenie sportowe plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC).

Nowe Audi RS 6 Avant wyposażone jest seryjnie w dwudziestocalowe, kute koła z oponami w rozmiarze 275/35 R 20 lub na życzenie, w koła 21-calowe z oponami w rozmiarze 285/30 R 21. Przednie tarcze hamulcowe w stylistyce Wave o średnicy 390 mm, obejmują szczęki sześciotłoczkowych zacisków. Na życzenie Audi montuje przy przedniej osi wzmocnione włóknem węglowym, ceramiczne tarcze o średnicy 420 mm. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) posiada tryb sportowy, który można całkowicie dezaktywować.

Karoserię nowego Audi RS 6 Avant w większości wykonano z wysokiej jakości stopów stali, a w dwudziestu procentach z aluminium. Dzięki lekkiej konstrukcji, nowy topowy model serii A6 waży prawie 100 kg mniej niż jego poprzednik. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo podczas kolizji i kwestie sztywności skrętu, lekka karoseria charakteryzuje się najlepszymi właściwościami.

Intrygujący wygląd zewnętrzny najnowszej wersji RS 6 Avant, to efekt użycia wielu stylizowanych na matowe aluminium lub błyszczących elementów ozdobnych, czarnych osłon oraz poszerzonych progów i wnęk kół. Relingi RS na brzegach dachu, dyfuzor i dwie końcówki rur układu wydechowego RS, nadają autu jednoznacznie sportowy charakter. Na życzenie dostępny jest sportowy układ wydechowy RS z czarnymi nakładkami na końcówkach rur. Dzięki niemu nowe Audi RS 6 Avant ma prawdziwie sportowe brzmienie.

Dwa pakiety stylistyczne, Aluminium matt i Carbon pomogą jeszcze lepiej spersonalizować nowe Audi RS 6 Avant. W wyposażeniu seryjnym znajdziemy także reflektory ksenonowe Xenon plus z diodowymi światłami do jazdy dziennej oraz diodowe światła tylne. Opcjonalnie dostępne są reflektory diodowe z przyciemnionymi kloszami.

We wnętrzu nowego Audi RS 6 Avant dominuje sportowa czerń. Podziałki wskaźników na tablicy rozdzielczej są białe, a wskazówki czerwone. Charakterystyczna dla stylistyki RS sportowa, pokryta skórą kierownica, ma trzy ramiona i spłaszczony u dołu wieniec o mocno zarysowanych konturach. Elementy ozdobne w kolorze aluminium i lakieru fortepianowego oraz podświetlane listwy progowe z emblematem RS 6, dodają urody pełnemu smaku wnętrzu. Fotele RS z wyraźnie wyprofilowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami, są montowane seryjnie. Obicia siedzeń wykonano z kombinacji czarnej Alcantary i skóry. Środkowe części siedzisk zdobią stebnowane romby. Z tyłu, RS 6 Avant seryjnie wyposażono w dwa duże, pojedyncze siedzenia ze zintegrowanymi zagłówkami, dopasowane stylistycznie do wyglądu siedzeń przednich. Alternatywnie dostępne jest też duże siedzenie tylne (kanapa), oferujące miejsca dla trzech osób.

W wyposażeniu seryjnym nowego Audi RS 6 Avant znajdziemy również automatyczną klimatyzację o czterech zakresach chłodzenia, system nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i system nagłaśniający Audi sound system z dziesięcioma głośnikami. Paleta najbardziej zaawansowanego wyposażenia obejmuje ponadto takie rozwiązania jak: wyświetlacz przezierny pokazujący najważniejsze informacje na przedniej szybie, system nagłaśniający Bang & Olufsen Advanced Sound oraz systemy wspomagające, np. tempomat radarowy adaptive cruise control z funkcją Stop&Go oraz asystenta jazdy nocą, który rozpoznaje pieszych i oznacza ich na wyświetlaczu. Uzupełnieniem systemu nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi connect z telefonem pokładowym, który umożliwia korzystanie podczas jazdy z usług Audi oferowanych online. Dzięki punktowi dostępu Hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować w Internecie.

 

Zdjęcia: Audi