MotoNews.pl

UX 300e – pierwszy elektryczny Lexus

10 maja 2020

Marka, model | ,
Lexus-UX-300e

Korzystający z wyjątkowych doświadczeń Lexusa, zdobytych od 2005 roku dzięki wyprodukowaniu ponad 1,7 mln zelektryfikowanych samochodów hybrydowych, nowy UX 300e to dowód niezrównanej jakości i niezawodności, które stały się znakami rozpoznawczymi japońskiej marki. Bazując na wypracowanej przez lata niezawodności technologii hybrydowej oraz akumulatorów trakcyjnych, pierwszy w pełni elektryczny Lexus korzysta z wiodącej pozycji wśród producentów luksusowych samochodów w dziedzinie systemów zarządzania akumulatorami, jednostek sterujących mocą (PCU) oraz silników elektrycznych.

Lexus UX 300e – Nowy akumulator litowo-jonowy

UX 300e jest zasilany nowo opracowanym akumulatorem o pojemności 54,3 kWh, zapewniającym do 400 km zasięgu w cyklu NEDC, co odpowiada ponad 300 km zasięgu w cyklu WLTP. Składający się z 288 ogniw, litowo-jonowy akumulator zamontowano pod podłogą kabiny oraz pod tylną kanapą, by zagwarantować niskie położenie środka ciężkości oraz praktyczność i przestrzeń, których oczekuje się od miejskiego crossovera.

Lexus UX 300e 4

Maksymalna trwałość i żywotność akumulatora

Dla zwiększenia kontroli nad żywotnością akumulatora, czujniki monitorują temperaturę oraz napięcie osobno w każdym z ogniw oraz w bloku akumulatora. W połączeniu z zaawansowanym systemem zarządzania akumulatorem (BMS, Battery Management System), zapewniają maksymalną użyteczną pojemność ogniw akumulatora i większy zasięg.

Lexus opracował dla modelu UX 300e system chłodzenia powietrzem ogniw akumulatorowych. Jest on bezpieczniejszy i lżejszy niż systemy chłodzenia cieczą. Dzięki schłodzonemu powietrzu, krążącemu wewnątrz zestawu akumulatorów, możliwe stało się utrzymanie stabilności mocy akumulatora trakcyjnego nawet podczas wysokich prędkości jazdy oraz wielokrotnie powtarzanego, szybkiego ładowania. System ten, współpracujący z klimatyzacją kabiny, zwiększa osiągi samochodu, żywotność akumulatora oraz wydajność ładowania.

Lexus UX 300e 11

Podczas prac rozwojowych nad systemem ogrzewania akumulatorów, na pierwszym planie postawiono kwestie niezawodności. Umieszczone pod każdym ogniwem akumulatora elementy grzewcze minimalizują wpływ zimna na zasięg pojazdu, zapewniając pełną moc już w chwili ruszania. Ponadto, dla zagwarantowania długotrwałej i bezproblemowej eksploatacji, pakiet akumulatorów trakcyjnych wyposażono w gumowe uszczelki, chroniące go przed wodą i pyłem.

10-letnia gwarancja na akumulator trakcyjny

Dowodem zaufania marki do opracowanego przez jej inżynierów technologii napędu elektrycznego jest oferowana przez Lexusa 10-letnia (lub do przebiegu 1 mln km) gwarancja serwisowa, obejmująca wszelkie funkcjonalne usterki akumulatora trakcyjnego oraz spadek jego pojemności poniżej 70%, pod warunkiem że właściciel przestrzega regularnych kontroli, przewidzianych w programie konserwacji. Oprócz gwarancji na akumulator trakcyjny, właściciel modelu UX 300e będzie korzystać z 3-letniej gwarancji na pojazd i 5-letniej ochrony (z limitem do 100 000 km), obejmującej usterki układu napędowego.

Lexus UX 300e 12

„Nasza pozycja lidera w dziedzinie elektryfikacji, w połączeniu z 10-letnim zobowiązaniem gwarancyjnym, daje nowy poziom pewności klientom decydującym się na pojazd elektryczny w tym segmencie” – powiedział Pascal Ruch, Dyrektor Lexus Europe.

Precyzyjnie zaprojektowany, elektryczny układ przeniesienia napędu

Nowy, ultrakompaktowy układ przeniesienia napędu, oparty na trzech wałkach z przełożeniem redukcyjnym, umożliwiającym silnikowi elektrycznemu osiąganie wysokich prędkości obrotowych, zapewnia wiodące w klasie osiągi i wyjątkowo niski poziom hałasu. W celu przedłużenia żywotności jego komponentów oraz maksymalnej płynności pracy, inżynierowie Lexusa wprowadzili ulepszenia, jak polerowane powierzchnie zębów przekładni, dźwiękoszczelna pokrywa oraz zoptymalizowany system smarowania.

Mocny silnik elektryczny

W zupełnie nowym, elektrycznym układzie napędowym (BEV) modelu UX 300e zastosowano elektryczny silnik-generator o mocy 150 kW (204 KM), napędzający przednie koła. Dzięki temu samochód zyskuje naturalne, a zarazem dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,5 s i prędkość maksymalną 160 km/h.

Lexus UX 300e 13

UX 300e produkowany zgodnie ze standardami jakości Lexusa

Gwarantując, że pierwszy w pełni elektryczny Lexus ma tę samą światowej klasy jakość, co wszystkie pozostałe samochody japońskiej marki, UX 300e jest produkowany równolegle ze zelektryfikowanymi modelami hybrydowymi w wielokrotnie nagradzanej fabryce Lexusa w Kiusiu, a jego produkcję nadzorują mistrzowie tradycyjnego japońskiego rzemiosła Takumi. Słynący z precyzji i dbałości o szczegóły oraz doskonałych standardów, Takumi są ucieleśnieniem przywiązania Lexusa do jakości każdego budowanego pojazdu.

UX 300e do końca roku zostanie wprowadzony do sprzedaży na wybranych europejskich rynkach.

Zdjęcia: Lexus