MotoNews.pl

Test KIA e-Soul L 64 kWh

20 października 2020

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
KIA-e-Soul-L-64-kWh-1

Prezentowana Kia Soul to crossover klasy aut miejskich segmentu B, produkowany nieprzerwanie od 2008 roku przez koreański koncern. Na przełomie listopada i grudnia 2018 roku podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles zaprezentowana została trzecia generacja modelu. Pojazd kontynuuje trend stylistyczny swoich poprzedników, ale w znacznie nowocześniejszej odmianie.

KIA e-Soul

Nowoczesny kształt i żywe kolory sprawiają, że Kia e-Soul wyróżnia się na drogach. Pojazd na pewno docenią osoby, dla których znaczenie ma dobra widoczność oraz łatwość zajmowania miejsc. W Europie samochód oferowany jest jedynie z napędem elektrycznym. Potencjalny klient ma do wyboru auto z baterią o pojemności 39,2 kWh lub 64 kWh. Przy wyborze większej baterii, jak podaje producent, zasięg jest zaskakująco duży i wynosi 452 km.

W cenniku modelu znajdziemy trzy zakresy wyposażenia kompletacji standardowej: M, L i XL. Na rynku biorąc pod uwagę rodzaj napędu konkurencja nie jest zbyt duża, należą do nie takie pojazdy jak Nissan Leaf czy też Hyundai Kona Electric. Atutem e-Soula może być fakt, że w kwietniu bieżącego roku został uznany Światowym Samochodem Miejskim Roku 2020 w konkursie World Car of the Year.

KIA e-Soul – wygląd zewnętrzny

Kia Soul charakteryzuje się jedną z najoryginalniejszych sylwetek pod względem stylistyki. Już sam kształt powoduje, że model przyciąga wzrok. Nietuzinkowa bryła wzbogacona została sporą liczbą ciekawych detali. Masywną sylwetkę charakteryzują wąskie diodowe dwupoziomowe reflektory, które zostały subtelnie wkomponowane w przednią część nadwozia. Światła jazdy dziennej połączone zostały listwą kontynuującą ich kształt, co stwarza wrażenie jakby stanowiły jedną część rozdzielając pokrywę silnika od zderzaka. Oryginalne aluminiowe tarcze kół, czarne wykończenie górnej części pojazdu, mocno przyciemniane szyby tylne podkreślają nietuzinkowy styl prezentowanego auta.

Swoistym wyróżnikiem jest tylna część nadwozia, gdzie futurystyczne diodowe światła niemal otaczają pokrywę komory bagażnika. Pod względem kolorystycznym potencjalny nabywca ma do wyboru kilkanaście wariantów. Może wybrać jednobarwne nadwozie lub zdecydować się na wariant dwukolorowy gdzie dach i lusterka zewnętrzne polakierowane są odmienną, najczęściej kontrastową barwą w porównaniu z pozostałą częścią karoserii. Ekscentryczny design jest zgodny z hasłem, jaki promuje koreański producent „The Power to Surprise”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza zdolność zaskakiwania.

KIA e-Soul – wnętrze samochodu

KIA e-Soul dzięki swoim wymiarom 4195 mm długości, 1800 mm szerokości, 1605 mm wysokości oraz pudełkowatemu kształtowi nadwozia oferuje bardzo przestronne wnętrze. Cechuje go łatwość zajmowania miejsc w kabinie, a gdy znajdziemy się w środku to okazuje się, że miejsca nie brakuje na przednich siedzeniach jak i na kanapie tylnej. Pokryte tekstylno-skórzaną tapicerką fotele są miękkie i wygodne a sposób ich regulacji pozwala na ich optymalne ustawienie. Stylistyka wnętrza jest raczej stonowana nie znajdziemy tam praktycznie żadnych udziwnień no może poza dźwignią zmiany biegów, która została zastąpiona dużym pokrętłem.

Koreańskiego producenta należy pochwalić za projekt wnętrza, głównie za ergonomię. Wszystkie pokrętła oraz przełączniki są praktycznie pod ręką a obsługa urządzeń jest w znacznym stopniu intuicyjna. Po zajęciu miejsca kierowca ma przed sobą obszytą skórą wielofunkcyjną kierownicę, za którą znajduje się 7 calowy wyświetlacz wskaźników zastępujący tradycyjny panel zegarów. Oprócz aktualnej prędkości oraz zasięgu przedstawia on wiele użytecznych informacji płynących z komputera pokładowego jak chociażby stopień naładowania baterii. W części środkowej deski rozdzielczej dominuje 10,5 calowy, dotykowy ekran LCD systemu multimedialnego.

Obsługuje on nawigację satelitarną, bluetooth, system audio oraz kamerę cofania. Pozwala też na jednoczesne wyświetlanie wskazówek nawigacyjnych, systemu audio, pogody, kompasu oraz informacji o stanie baterii, jak i lokalizacji następnej stacji ładowania. Wnętrze swój odprężający nastrój zawdzięcza nie tylko stonowanemu designowi, ale również nastrojowemu oświetleniu, które dostosowuje się do odtwarzanej muzyki dodatkowo można je zmieniać poprzez wybór jednej z 8 tonacji kolorystycznych oraz 6 motywów podświetlenia funkcji “Lampka Sound Need”.

Kabinę ożywiają różnego rodzaju wstawki z czarnego błyszczącego plastiku oraz tworzywa imitującego aluminium. Wspomniane akcenty stylistyczne, atrakcyjne wykończenie oraz zastosowane dobrej jakości materiały tworzą bardzo dobre wrażenie. Całość została zaprojektowana, aby dać użytkownikowi możliwie najwyższy komfort przy zachowaniu eleganckiego charakteru. Auto z segmentu B powinno być funkcjonalne i w miarę wygodne i tak jest w przypadku prezentowanego pojazdu. Pojemność bagażnika może nie jest imponująca i wynosi jedyne 315 litrów, lecz posiada regularne kształty ułatwiające załadunek a dodatkowo pod jego podłogą mamy dosyć duży schowek na przykład na kable ładowania lub inne rzadziej użytkowane przedmioty. Objętość przestrzeni ładunkowej możemy powiększyć do 1339 litrów, co jest w zupełności wystarczające. W samochodach elektrycznych bardzo często przestrzeń ładunkową ograniczają baterię jednak w tym przypadku producent umiejscowił zestaw baterii w podłodze, przez co nie jest ona ograniczona.

KIA e-Soul – silnik i właściwości jezdne

Kia e-Soul jak nazwa wskazuje napędzana jest silnikiem elektrycznym, a napęd przenoszony jest na koła przednie. Pośredniczy w tym przekładnia redukcyjna o stałym przełożeniu oraz sterowanie elektryczne typu „shift by wire”. Prezentowane auto to mocniejsza odmiana charakteryzująca się mocą 204 KM i momentem 395 Nm. Dzięki temu, że w silniku elektrycznym maksymalny moment dostępny jest praktycznie od startu model swoim przyśpieszeniem i dynamiką może zaskoczyć niejednego użytkownika. Jednostka napędowa ważące blisko 1700 kg auto potrafi rozpędzić do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 7,9 sekundy i robi to prawie bezszelestnie. Mocniejsza wersja wyposażona została w baterię 64kWh, co przekłada się na jej zasięg, a ten jak na auto elektryczne jest imponujący. Przy w pełni naładowanej baterii jak podaje producent auto może pokonać do 452 km. Test potwierdził, że ta wartość jest realna, podczas blisko tygodniowego testu na jednym ładowaniu udało mi się przejechać tą wartość a komputer pokazywał, że nadal mam zasięg około 30 km. Zrealizowane zostało przy ustawieniu trybu Eco i drugiego stopnia rekuperacji.

Kierowca ma możliwość wyboru jednego z czterech trybów jazdy: Normal, Eco, Eco+ oraz Sport w zależności od preferencji. Aby zwiększyć zasięg można za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy wybrać jeden z trzech stopni odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania. Układ może też pracować w automatycznym trybie odpowiednio dostosowując siłę rekuperacji do warunków drogowych. Duża masa pojazdu wraz z dobrze dobranym zawieszeniem, z przodu kolumny McPherson z tyłu układ wielowahaczowy powoduje, że auto na drodze jest bardzo stabilne i zarazem komfortowe. Pojazd jest wręcz naszpikowany systemami bezpieczeństwa oraz wspierających kierowcę, co wraz z właściwościami jezdnymi daje użytkownikowi poczucie dużej dozy bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Kia e-Soul to przyjazny dla środowiska pojazd o niepowtarzalnej i nowoczesnej stylistyce. Wygodne i dopracowane wnętrze, oryginalne kształty nadwozia oraz bardzo wydajne akumulatory wysokiego napięcia to główne cechy przemawiające za prezentowanym modelem. Auto idealnie sprawdza się w ruchu miejskim a możliwy przy odpowiedniej jeździe do uzyskania zasięg przekraczający 450 km wybija go na pozycje lidera wśród elektryków. Najtańsza oferowana na rynku polskim odmiana kosztuje 139 900 złotych i jest to pojazd w wersji M wyposażony w baterię 39,2 kWh. Decydując się na testowany model trzeba się jednak liczyć z wydatkiem przekraczającym 170 000 złotych. Rozwój modeli koreańskiego producenta jest bardzo widoczny, fakt ten potwierdza model e-Soul, którego cechuje oryginalność i nowoczesność.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – elektryczny

  • Synchroniczny z magnesami trwałymi
  • Maksymalna moc kW (KM) – 150 (204)
  • Maksymalny moment obrotowy Nm – 395
  • Akumulator – litowo-jonowy, polimerowy
  • Pojemność użytkowa baterii (kWh) – 64

Osiągi

  • Prędkość maksymalna (km/h) – 167
  • Rozpędzanie 0 – 100 km/h (s) – 7,9
  • Zużycie energii w cyklu mieszanym (kWh /100 km) – 15,7
  • Zasięg w trybie mieszanym (km) – 452

Ładowanie

  • Maksymalna moc ładowarki pokładowej (KW) – 11
  • Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (2.5 kW) (godz.) – 29
  • Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (7,2 kW) (godz.) – 9,35
  • Czas ładowanie prądem stałym do 80% (50 kW) (min.) – 75
  • Czas ładowanie prądem stałym do 80% (100 kW) (min.) – 54

Wymiary:

  • Długość (mm) – 4195
  • Szerokość całkowita z lusterkami (mm) – 1800
  • Wysokość (mm) – 1605
  • Rozstaw osi (mm) – 2600
  • Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1565
  • Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1575
  • Zwis przedni (mm) – 865
  • Zwis tylny (mm) – 730
  • Prześwit (mm) – 153

Napęd:

  • Przedni 2WD

Układ kierowniczy:

  • ze wspomaganiem
  • średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 10,6

Koła i opony:

  • Wymiary opon standardowych – 215/55R17
  • Standardowe obręcze kół (“) – 17

Masa:

  • Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1682
  • Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2180

Pojemność bagażnika:

  • Minimalna (litry) – 315
  • Maksymalna (litry) – 1339

Kompletacja wyposażenia:

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia L. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

  • Asystent jazdy w korku LFA
  • Asystent utrzymywania pasa ruchu LKA
  • Asystent zapobiegania zderzeniu czołowemu z wykrywaniem pieszych i rowerzystów FCA
  • Autoalarm obwodowy
  • Czujnik obecności pasażera przód/tył
  • Czujnik zmierzchu
  • Czujniki ciśnienia w oponach
  • Czujniki parkowania – przód
  • Czujniki parkowania – tył
  • Dyfuzor tylny w kolorze srebrnym
  • Elementy wnętrza w kolorze satynowym
  • Fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 8 kierunkach
  • Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego w 2 kierunkach
  • Fotel kierowcy z regulacja wysokości
  • Gniazdo 12V w konsoli centralnej
  • Gniazdo ładowania prądem stałym CCS
  • Hamulec postojowy elektryczny z funkcja Auto Hold
  • Immobilizer
  • Kierownica wielofunkcyjna pokryta skóra
  • Kieszeń w oparciu fotela pasażera
  • Klamki wewnętrzne w kolorze srebrnym
  • Klimatyzacja automatyczna
  • Kolumna kierownicy regulowana w 2 płaszczyznach
  • Komputer pokładowy
  • Krata wlotu powietrza czarna z chromowanym wykończeniem
  • Kurtyny powietrzne boczne
  • Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
  • Lusterka zewnętrzne składane automatycznie
  • Lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym błyszczącym
  • Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
  • Ładowarka pokładowa 11 kW
  • Mocowanie fotelików dziecięcych ISOFIX
  • Nawiew powietrza na siedzenia tylne
  • Osłony przeciwsłoneczne z lusterkami podświetlanymi
  • Oświetlenie do czytania (tył)
  • Oświetlenie przestrzeni bagażowej
  • Panel deski rozdzielczej w kolorze czarnym o wysokim połysku
  • Podłokietnik centralny przedni
  • Podłokietnik siedzeń tylnych
  • Poduszka powietrzna kierowcy
  • Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
  • Poduszki powietrzne boczne przednie
  • Przewód do ładowania z gniazda domowego
  • Reflektory przednie LED
  • Regulacja podświetlenia zegarów
  • Relingi dachowe w kolorze srebrnym
  • Schowek na okulary
  • Schowek pod podłoga bagażnika
  • Siedzenia tylne dzielone 60/40 i składane
  • Siłowniki gazowe pokrywy silnika
  • Sygnalizacja niskiego poziomu płynu do spryskiwaczy
  • System automatycznego odparowania szyby czołowej
  • System automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi i mijania Kia High Beam Assist (HBA)
  • System automatycznego ryglowania zamków
  • System ostrzegania o zmęczeniu kierowcy Kia Driver Attention Warning DAW
  • System podgrzewania zestawu akumulatorów
  • System rekuperacji – odzyskiwania energii podczas hamowania
  • System Stop & Go
  • Szyba przednia atermiczna
  • Szyby boczne atermiczne
  • Szyby przednie regulowane elektrycznie z funkcją bezpieczeństwa i auto up/down
  • Szyby tylne przyciemniane
  • Szyby tylne regulowane elektrycznie
  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Światła p/mgielne przednie LED
  • Światła tylne LED
  • Światło dodatkowe STOP LED
  • Tapicerka tekstylna czarna
  • Tarcze kół aluminiowe 17″ opony 215/55
  • Tempomat aktywny Kia Smart Cruise Control (SCC)
  • Usługi cyfrowe Kia UVO Connect
  • Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne progresywne
  • Wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Wyświetlacz komputera pokładowego 7″ kolorowy
  • Zamek centralny zdalnie sterowany
  • Zestaw naprawczy opon
  • Zestaw wskaźników Supervision

Pakiety wyposażenia standardowego:

  • Audio System Harman/Kardon
    – Głośniki 7 szt.
    – Audio System
    – Wzmacniacz audio 640W
  • Pakiet Bezpieczeństwa
    – ABS – system zapobiegający blokowaniu kół
    – System stabilizacji toru jazdy ESC
    – System podpowiedzi ruchu kierownicy VSM
    – System wspomagania nagłego hamowania BAS
    – System wspomagający pokonywanie podjazdów HAC
    – Sygnalizacja hamowania awaryjnego (ESS)
  • Pakiet Zimowy
    – Kierownica podgrzewana
    – Fotel kierowcy podgrzewany
    – Fotel pasażera podgrzewany
  • System Kia Smart Key pakiet
    – Przycisk Start/Stop
    – System bez kluczykowego dostępu do samochodu
  • System nawigacji satelitarnej Kia Navi System
    – System nawigacji satelitarnej
    – Kamera cofania
    – Zestaw głośnomówiący “Bluetooth”
    – Złącze “USB”
    – Tuner radiowy cyfrowy DAB
    – Antena radiowa “płetwa rekina”
    – Radioodtwarzacz MP3
    – System Apple CarPlay/Android Auto
    – Wyświetlacz nawigacji 10,2″ dotykowy, kolorowy

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji L posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

  • Lakier metalizowany
  • Nadwozie dwukolorowe
  • Pakiet stylistyczny wnętrza
    – Tapicerka skórzano-tekstylna czarna
    – Oświetlenie wnętrza kameralne

Test przeprowadzony w dniach 23-28 sierpnia 2020r.

Serdecznie dziękujemy firmie Kia Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Info-Ekspert