MotoNews.pl

Citroen C3 – miejski indywidualista

10 stycznia 2021

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Citroen-C3-2021

Citroen C3 produkowany jest od roku 2002 roku. Obecnie produkowana jest trzecia generacja tego mieszczucha. Wersja z 2016 roku zyskała bardziej „awangardową” stylistykę. Nowa linia nawiązuje do innych modeli Citroena, takich jak C4 Cactus oraz C4 Picasso. Wiosną 2020 roku „C trójka” doczekała się face liftingu, który był delikatną, kosmetyczną zmianą. Jednak jak się sprawdza ten model na co dzień? Zapraszam do testu.

Stylistyka Citroena C3

Dzięki zmianie rozstawu osi, w trzeciej generacji samochód jest dłuższy i szerszy od poprzedników, a przy tym cała bryła jest niższa. Citroen oferuje również duże możliwości personalizacji samochodu poprzez dwukolorowe nadwozie.

Zacznijmy jednak od przodu. Podobnie jak w „C czwórkach” światła zostały zaprojektowane w trzech liniach. Pierwsza linia to światła do jazdy dziennej, które łączą się w jedną całość z logotypem producenta na atrapie. Poniżej znajdują się reflektory, a na samym dole znajdują się światła przeciwmgielne.

Patrząc na samochód z boku najbardziej rzuca się w oczy obniżona sylwetka oraz dość nietypowa jak na samochód miejski sylwetka. Dach poprowadzony jest dłuższą poziomą linią niż u konkurentów, przez co klapa bagażnika jest bardziej pionowa. Ma to też przełożenie na pakowność C3.

Na bokach drzwi znajdziemy airbump, w który została wpasowana ozdobna ramka. Przechodząc do tyłu, design jest bardzo prosty. Światła w kształcie zaokrąglonego prostokąta, gładka klapa z dużym znaczkiem Citroena. Całość urozmaica czarna osłona na spodzie zderzaka, która obniżona jest w miejscu tablicy rejestracyjnej.

Dach, który w testowanym egzemplarzu był czarny posiada przetłoczenie z interesującą grafiką, które kształtem nawiązuje do lamp z tyłu auta oraz osłon na bokach drzwi.

Wnętrze

Środek jest bardzo prosty, ale estetyczny. Praktycznie mamy tylko 4 przyciski na konsoli centralnej. Powyżej jest duży ekran dotykowy, który odpowiada za sterowanie klimatyzacją oraz multimediami. Warto wspomnieć, iż wyświetla on również wszystkie dodatkowe informacje z systemów wspomagających kierowcę. W mojej ocenie nie jest to najlepsze rozwiązanie, ponieważ czasami komunikaty odciągają uwagę kierowcy od drogi – np. jeżeli pojazd z przodu jest za blisko to informacja wyświetla się na tym ekranie.

W górnej części znajdują się kratki nawiewów, które również zostały wykonane w kształcie zaokrąglonych prostokątów (podobnie, jak airbumpy oraz tylne światła). Przed pasażerem na desce znajdziemy wstawkę w kolorze czarnym fortepianowym.

Wykończenie drzwi przednich jest estetyczne. Podobnie jak w C4 Cactus, do zamykania drzwi zamiast standardowego uchwytu jest pasek, który przypomina uchwyt od walizki. Schowków z przodu nie ma za dużo, jeżeli jednak spojrzymy na to przez pryzmat samochodu miejskiego, który jeździ tylko na niedalekie trasy to większa ilość schowków wydaje się zbędna.

W tylnym rzędzie jest dość miejsca zarówno przed nogami, jak i nad głową. Bagażnik, mimo że jest głęboki i pojemny to trochę zabrakło w nim praktycznych haczyków.

Osiągi

Citroen C3 oferowany jest w różnych wersjach silnikowych, które obejmują jednostki benzynowe 83KM oraz 110KM oraz silnik Diesla o mocy 100KM. Do redakcyjnego testu trafił nam się model z motorem 1,2 litra o mocy 110KM. Jest to jednostka trzy cylindrowa i to słychać podczas jazdy. Nie jest to uciążliwy dźwięk, w moim odczuciu wydobywający się spod maski dźwięk jest nawet o delikatnym sportowym zacięciu.

Co do samej jazdy, ten silnik razem z ręczną skrzynią biegów współprace bez zarzutów. Samochód zbiera się bardzo dobrze, zachowując przy tym całkiem przyzwoity poziom spalania. Podczas jazdy po mieście średnia jaką wskazywał komputer pokładowy wynosiła 6,2l na 100km.

Podsumowanie

Trzecia generacja Citroena C3 to jedna z najlepszych propozycji aut miejskich, z jakimi miałem styczność do tej pory. Foremny kształt kabiny i duża pakowność sprawiają, iż jest to model bardzo praktyczny. Zastosowanie małego silnika wraz z manualną skrzynią biegów zapewniają dobre osiągi przy niskim spalaniu.

Zalety:

  • Duża praktyczność i pakowność
  • Ciekawy design
  • Duża możliwość personalizacji

Wady:

  • Twarde plastiki w środku
  • Mało schowków
  • Ostrzeżenia wyświetlane na centralnym ekranie

Dziękujemy firmie Citroen Polska za użyczenie samochodu do testu. Link do testowanej konfiguracji: https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-11834-citroen-c3.html

Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski – MotoNews.pl