MotoNews.pl

Skoda Octavia RS iV czyli test sportowej hybrydy

20 czerwca 2021

Kategoria | Testy samochodów
Marka, model | ,
Skoda-Octavia-RS-iV

Jak praktycznie każda kolejna Skoda Octavia i nowa odsłona doczekała się wersji RS. Ba! I to nie jednej. Czeski producent oferuje nam “sportowe trio” czyli 3 rodzaje nowej Skody Octavii RS, ale w poniższym teście skupimy się na wersji Skoda Octavia RS iV.

Jest wersja z 2 litrowym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM, jest Diesel o pojemności 2 litrów, który ma najmniej mocy bo „tylko” 200KM, ale nadrabia napędem na 4 koła. Ostatnia z proponowanych wersji to Skoda Octavia RS iV, czyli hybryda plug in z mocą systemową rzędu 245 KM, czyli tyle samo co w wersji benzynowej. Czy jest to dobre rozwiązanie? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Skoda Octavia RS iV – czym się różni?

Po pierwsze zacznijmy od tego, iż różnic pomiędzy wersją standardową, a wersją RS nie widać zbyt wiele, o ile się dobrze nie przyglądamy. Drobne zmiany, jak inne zderzaki z nakładkami, czarny grill z logiem RS oraz większe felgi to niewielkie zmiany. Różnica jest jednak ogromna. Samochód dzięki temu wygląda masywniej. Jednak najważniejsze, że laik nadal jest w stanie nie odróżnić tych wersji.

Skoda Octavia RS IV 4

Po drugie, wnętrze również zmieniło się nieznacznie. Oczywiście fotele są inne, ze zdecydowanie lepszym trzymaniem bocznym. Czarne wnętrze z czerwonymi nićmi dają jasno znać, że nie jest to zwykłe rodzinne kombi. Ale nadal przejedzie nim 5 osób wygodnie, albo 4 bardzo wygodnie. W bagażniku zmieści się wózek dziecka oraz zabawki. Cała technologia jest dokładnie taka sama jak w wersji zwykłej.

Wrażenia z jazdy i osiągi RS-ki w wersji iV

Co do frajdy z jazdy i osiągów to zdecydowanie nie ma czego porównywać. Testowana wcześniej Skoda Octavia Style o mocy 150 KM poruszała się żwawo.

Skoda Octavia RS iV to coś znacznie szybszego. Układ hybrydowy generuje 245 KM mocy oraz 400 Nm momentu obrotowego, co pozwala na osiągnięcie 100 km/h w niewiele ponad 7 sekund. Przyspieszenie czuć praktycznie zawsze, powyżej 140 km/h odczucie to jest mniejsze, ale nadal jest odczuwalne.

Skoda Octavia RS IV 18

Wrażenia z jazdy są bardzo przyjemne, wyważenie samochodu dzięki zamontowaniu z tyłu akumulatorów jest dobre. Skutkuje to przyjemnym prowadzeniem się w zakrętach. Octavia RS iV jest przy tym oszczędna, bo przy spokojnej jeździe spalanie waha się w granicach 5-6 litrów zakładając, że akumulatory są w pełni naładowane. Z kolei przy dynamicznej jeździe średni wynik, jaki pokazywał komputer pokładowy wynosił niecałe 8 litrów. To jak na usportowione rodzinne kombi jest dobrym wynikiem. Jednak należy pamiętać, iż ładowanie z domowego gniazdka zajmie około 8 godzin, a prądu wystarczy nam na około 45-50 km jazdy na samym elektryku.

Skoda Octavia RS iV – czy warto?

Wracając do pytania czy Skoda Octavia RS iV to dobre rozwiązanie? Tak, bo ta wersja zapewni nam przyjemne osiągi zachowując swoją funkcjonalność oraz będąc bardzo ekonomicznym samochodem. Więc warto! Jednak nie wydaje mi się, że będzie to popularne rozwiązanie. Z całej trójki rodziny RS uważam, że wersję RS iV będziemy widywać najrzadziej.

Wersję z silnikiem Diesla wybiorą Ci, którym zależy na napędzie 4×4 i jednocześnie na fajnie wyglądającym, ekonomicznym samochodzie rodzinnym. Z kolei wersja z benzynową jednostką 2.0 będzie wyborem wszystkich tych, którzy chcą po prostu szybką Skodę.

Poprzednie wersje były tuningowane czasem do bardzo imponujących wartości. Natomiast Octavia RS iV ma mały silnik 1,4 litra, którego za bardzo nie będzie dało się podkręcić. Osobiście nie słyszałem jeszcze o firmie, która zajmowałaby się tuningiem elektrycznych samochodów takich jak Octavia. Zatem z przykrością będę obserwował jak Skoda Octavia RS iV staje się raczej ciekawostką aniżeli przyszłością.

Skoda Octavia RS IV 13

Dziękujemy firmie Skoda Polska za użyczenie samochodu do testu. Link do testowanej konfiguracji https://www.motonews.pl/auta-nowe/auto-12350-skoda-octavia-rs.html

Tekst i zdjęcia: Filip Wykowski - MotoNews.pl