MotoNews.pl

Ultrakabriolet Audi R8 GT Spyder

03 czerwca 2011

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi R8 GT Spyder 7

Jeszcze lżejsze, jeszcze mocniejsze i jeszcze bardziej fascynujące. Audi R8 GT Spyder w wersji kabrio imponuje osiągami. Rozwija moc 560 KM i jest o 85 kg lżejszy od wariantu podstawowego. R8 GT Spyder przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 317 km/h.

Rok temu Audi przedstawiło model R8 GT w wariancie coupe, jako nowy okręt flagowy linii R8. Krótko potem wszystkie 333 egzemplarze wchodzące w skład limitowanej serii zostały sprzedane. Teraz ten sportowy samochód pojawia się na rynku w wersji z otwieranym dachem. I znów produkcja ograniczy się do 333 egzemplarzy. Każdy pojazd będzie oznaczony indywidualnym numerem wybitym na gałce dźwigni zmiany biegów.

Kluczem do uzyskania niewielkiej masy R8 GT Spydera w wersji kabrio (1640 kg) jest specjalna technologia Audi pozwalająca na produkcję ultralekkich komponentów. Dzięki temu model waży o 85 kg mniej niż bazowe R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Aluminiowa konstrukcja nadwozia Audi Space Frame waży tylko 214 kg. Większość elementów nadwozia montowana jest ręcznie w warsztacie R8 w fabryce Audi w Neckarsulm. Ramę silnika wykonano z bardzo lekkiego magnezu, długą pokrywę schowka na miękki dach i duże panele boczne w tyle zrobiono z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). CFRP wykorzystano także w zmodyfikowanym spojlerze przednim, umocowanym na stałe spojlerze tylnym oraz nowym zderzaku tylnym.

Od strony wizualnej kabriolet R8 GT Spyder wyróżnia się dodatkowymi elementami w kontrastowym kolorze tytanowej szarości, przednim splitterem, małymi nakładkami po bokach przedniego zderzaka, czerwonymi plakietkami GT, okrągłymi końcówkami rur wydechowych, powiększonym dyfuzorem i przyciemnionymi światłami tylnymi z diodami LED.

„Kuracja odchudzająca” objęła także komponenty techniczne przekładni, kół i układu hamulcowego. We wnętrzu zastosowanie foteli kubełkowych o konstrukcji z polimeru wzmocnionego włóknem szklanym pozwoliło zaoszczędzić 31,5 kilograma.

R8 GT Spyder posiada lekki, miękki, składany dach z tkaniny, który otwierany i zamykany jest dzięki napędowi elektrohydraulicznemu. Zajmuje to 19 sekund, a kierowca może zmienić pozycję dachu nawet przy prędkości 50 km/h.

Pod maskę zawędrował 5,2-litrowy silnik V10 z wtryskiem bezpośrednim FSI. Maksymalny moment obrotowy o wartości 540 Nm dostępny jest od 6500 obr./min. Jak już wspomnieliśmy jednostka napędowa rozwija moc 560 KM, co pozwala rozpędzić Audi R8 GT Spydera do 317 km/h i wykonać sprint z miejsca do 100 km/h w 3,8 sekund.

Kabriolet standardowo jest wyposażony w zautomatyzowaną, 6-biegową przekładnie R tronic z dwoma w pełni automatycznymi trybami. W dodatkowym trybie manualnym kierowca może zmieniać biegi korzystając z manetek umieszczonych przy kierownicy lub dżojstika.

Audi posiada stały napęd na wszystkie koła quattro. Zawieszenie obniżono o ok. 10 mm. Sportowy kabriolet porusza się na oponach w rozmiarze 235/35 z przodu i 295/30 z tyłu zamontowanych na 19-calowych felgach. Duże, lekkie, ceramiczno-karbonowe tarcze hamulcowe pozwalają okiełznać potężną moc silnika. Program ESP wyposażono w tryb sportowy, ale w razie potrzeby można go całkowicie dezaktywować.

Dwuosobową kabinę utrzymano w czerni, tapicerkę z alcantary mogą zdobić szwy w kolorze tytanowej szarości lub karmazynu. Opcjonalnie obicia mogą zostać wykonane ze skóry nappa. Kierowcy i pasażerowi podróż umili z pewnością system audio marki Bang & Olufsen. Projektanci pomyśleli także o tym, by wyposażenie ułatwiało życie kierowcy – mikrofon umieszczony w pasach bezpieczeństwa umożliwia prowadzenie rozmów przez telefon.

Ceny R8 GT Spydera w Niemczech rozpoczynać się będą od 207 800 euro.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM