MotoNews.pl

Audi przedstawia nowe R8: Sportowa strzała, teraz jeszcze ostrzejsza

10 marca 2015

Kategoria | Premiery  Targi
Marka, model | ,
AUdi R8 4

Żaden inny model marki Audi nie jest bliższy sportowi motorowemu, żaden nie jest ostrzejszy i bardziej dynamiczny. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, koncern z Ingolstadt prezentuje drugą generację efektywnego sportowego super samochodu Audi R8. Umieszczony centralnie silnik V10 i na nowo opracowany napęd quattro zapewniają fascynujące osiągi, zwłaszcza w topowej wersji modelu o mocy 449 kW (610 KM), która od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,2 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Wysokoobrotowy, umieszczony centralnie silnik dużej mocy, konsekwentnie stosowana koncepcja lekkiej konstrukcji, dynamiczne podwozie z napędem quattro i zmienny rozkład momentu obrotowego sprawiają, że model R8 nazwać można grotem sportowej strzały Audi. Sportowy, charakteryzujący się najwyższymi osiągami samochód, w znacznym stopniu zaprojektowano od nowa. Widząc jego poczynania zarówno na torze, jak i w normalnym ruchu drogowym, zauważyć można, że teraz jest jeszcze bardziej napięty, ostrzejszy i fascynujący.

Silniki: dziesięciocylindrowa jednostka w dwóch wersjach

Silnik 5.2 FSI dostępny jest w dwóch wersjach: pierwsza ma 397 kW (540 KM) mocy, natomiast druga 449 kW (610 KM). Topowa wersja modelu, ze startu zatrzymanego do 100 km/h przyspiesza w 3,2 sekundy, a jej maksymalna prędkość wynosi 330 km/h. Dźwięk wolnossącego V10, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 6500 obr./min, jest teraz pełniejszy i ostrzejszy. Moc silnika trafia na jezdnię za pośrednictwem siedmiobiegowej, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S tronic i na nowo opracowanego stałego napędu na cztery koła quattro. Rozkład momentów napędowych dopasowuje się do warunków występujących na drodze w danym momencie. W ekstremalnych przypadkach, nawet 100 procent mocy może być przekierowanych na oś przednią lub na oś tylną. Tryb „performance” systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, umożliwia dopasowanie najważniejszych parametrów dynamiki jazdy do współczynnika oporu toczenia.

Lekka konstrukcja: tylko 1454 kg masy
Masa topowej wersji R8 V10 plus to tylko 1454 kg. Mimo bogatego wyposażenia dodatkowego i większej sztywności, nowe Audi R8 jest nawet o 50 kg lżejsze od poprzednika. Mały ciężar i optymalny rozkład obciążenia między osiami, to zasługa wielomateriałowej karoserii Audi Space Frame (ASF). Kombinacja aluminium i tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zastosowana w Audi Space Frame, otwiera nowy wymiar techniki jeśli chodzi o wagę pojazdu, jego sztywność i zachowanie podczas zderzenia. Aerodynamiczny spód podwozia zintegrowanego z długim dyfuzorem zwiększa docisk. Również podwozie, ze swym dwuwahaczowym zawieszeniem świadczy o tym, jak bardzo nowe Audi R8 zbliżone jest do sportu motorowego.

Stylistyka: płaskie, szerokie i muskularne
Stylistyka odzwierciedla sportowy i wyrazisty charakter modelu R8. Widocznym na pierwszy rzut oka znakiem rozpoznawczym samochodu, zwiększającym równocześnie bezpieczeństwo, są standardowo montowane reflektory diodowe. By zapewnić kierowcy jeszcze większe pole widzenia i większą moc reflektorów, auto można opcjonalnie wyposażyć w laserowe światła drogowe, a wraz z nimi w przednie kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Z tyłu pojazdu kierunkowskazy takie montowane są seryjnie.

Wszystkie wskaźniki i zegary nowego Audi virtual cockpit są cyfrowe. Najważniejsze przyciski odpowiadające za ich obsługę, tzw. satelity, umieszczono na kierownicy, po dwóch jej stronach. We wnętrzu pojazdu kierowca czuje się jak w samochodzie wyścigowym. Pokrętła obsługi klimatyzacji wyglądają jakby unosiły się w powietrzu i podkreślają lekkość panelu obsługi. System nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch to element wyposażenia seryjnego.

Nowy zakład quattro GmbH w strefie przemysłowej „Böllinger Höfe“
Nowe Audi R8 powstaje w niedawno zbudowanym zakładzie produkcyjnym quattro GmbH, zlokalizowanym w strefie przemysłowej „Böllinger Höfe“ w Heilbronn. W złożonym procesie krótkoseryjnej, w znacznej mierze ręcznej produkcji, powstają tu pojazdy będące emanacją typowej dla Audi wysokiej jakości.

Specjaliści: Audi R8 e-tron i Audi R8 LMS
Druga generacja Audi R8 to świetna baza do budowy kolejnych modeli. Najnowsza wersja R8 e-tron z napędem elektrycznym ma moc 340 kW i moment obrotowy 920 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy. Dzięki akumulatorom stworzonym według zupełnie nowych założeń, możliwe było ponad dwukrotne zwiększenie zasięgu tego pojazdu – wynosi on teraz ponad 450 km. To dwa razy więcej w porównaniu z pierwszą wersją tego modelu.

Nowe, wyścigowe Audi R8 LMS skonstruowano wg wytycznych zgodnych z nowym regulaminem GT3, który zacznie obowiązywać w roku 2016. W tym roku pojazd przejdzie pierwsze próby fabryczne. Jego osiągi są znacznie wyższe niż wersji seryjnej, choć pojazdy łączy ok. 50 procent wykorzystywanych w obu modelach części.

 

Zdjęcia: Audi, newspress.co.uk