MotoNews.pl

Nissan Juke – pierwszy model w edycji NISMO

13 marca 2012

Nissan Juke Nismo 20

Juke, kompaktowy crossover, który dał początek nowemu segmentowi na rynku, jako pierwszy doczeka się prestiżowej sportowej edycji. Nissan Juke Nismo umożliwi korzystanie ze sportowych osiągów na drogach publicznych. Juke Nismo, którego koncepcyjna wersja jest prezentowana na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie, będzie jeszcze dynamiczniejszy, atrakcyjniejszy i bardziej innowacyjny od modelu standardowego. Samochód będzie produkowany w zakładach Nissan Motor Manufacturing UK w Sunderland, podobnie jak dotychczas oferowane wersje modelu, a jego sprzedaż w Europie ruszy pod koniec bieżącego roku.

Szczegółowe dane techniczne Juke Nismo zostaną opublikowane w terminie bliższym rynkowej premiery. Już teraz wiadomo jednak, że ten intrygujący crossover będzie oferowany z dwoma zaawansowanymi wersjami podwozia: z napędem przednim lub z napędem na cztery koła i systemem indywidualnego podziału momentu obrotowego. W obydwu przypadkach charakterystyka zawieszenia zostanie zmodyfikowana. Sportowe osiągi zapewni podrasowany silnik benzynowy z turbodoładowaniem, a masywniejsze detale nadwozia i wnętrza podkreślą wizerunek Nismo – działu sportu samochodowego Nissana.

„Juke Nismo Concept pozwala dość dobrze nabrać orientacji o wyglądzie wersji seryjnej. Jego osiągi także będą zbliżone. W samochodzie połączono dotychczasowe wzornictwo Juke będące kombinacją sportowego coupe i sylwetki pojazdu sportowo-użytkowego z aerodynamicznymi udoskonaleniami Nismo. Jeżeli dodać do tego wzmocnione osiągi i jeszcze lepsze właściwości jezdne, Juke Nismo staje się samochodem, którego prowadzenie to czysta przyjemność. Juke w nowej edycji to pojazd wyrazisty, emanujący energią i nad wyraz pożądany, czyli podążający tym samym szlakiem, co Juke obecny na rynku już od nieco ponad roku” – powiedział Andy Palmer, Wiceprezes Zarządu Nissan Motor Co., Ltd.

Nissan Juke Nismo Concept

Nissan Juke Nismo Concept, zaprezentowany po raz pierwszy na Salonie Motoryzacyjnym w Tokio w grudniu 2011 roku i debiutujący przed europejską publicznością w Genewie ma białe perłowe nadwozie z czerwonymi akcentami. Takie właśnie są firmowe barwy Nismo.

Specjaliści z Nismo, mający doświadczenie przy budowie samochodów wyścigowych, przygotowali specjalny aerodynamiczny pakiet do nadwozia Juke. Podobnie jak w modelach wyścigowych pakiet stylizacyjny koncepcyjnego Juke Nismo ma za zadanie nie tylko świetnie wyglądać, ale także poprawiać dynamiczną efektywność pojazdu. Nowe części to zmodyfikowane i niższe przednie i tylne zderzaki, poszerzone nadkola i boczne spojlery.

Zmieniono także wzór grilla, a spojler dachowy wzbogacony o boczne elementy skuteczniej kieruje przepływem powietrza. Nawet kształt bocznych lusterek został zoptymalizowany pod kątem aerodynamiki i ograniczenia siły nośnej przedniej i tylnej części nadwozia bez zwiększania oporu. Przy zmniejszonej sile nośnej większa część opony ma kontakt z nawierzchnią, co oznacza lepszą przyczepność. Nie bez znaczenia są też nowe eleganckie 19-calowe aluminiowe obręcze kół.

Nismo zajął się również podwoziem, które obniżono i usztywniono za pomocą części dostępnych w rozszerzonym katalogu Nismo. Turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 z bezpośrednim wtryskiem ma większą moc przekładającą się na lepsze osiągi.

Efekty działań Nismo można zauważyć także we wnętrzu koncepcyjnej wersji Juke – tam, gdzie kierowca sięga swoimi zmysłami wzrostu, słuchu i dotyku. Kierownicę, pedały, wskaźniki, rękojeść zmiany biegów i boczki drzwi zmodyfikowano pod kątem większego komfortu i przyjemności użytkowania pojazdu. Jak przystało na samochód o wyczynowych aspiracjach, kubełkowe fotele mają skórzaną tapicerkę, a znaczenie obrotomierza podkreślono czerwonym podświetleniem tarczy i wskazówki.

Sportowy klimat budują też matowe – zamiast błyszczących – elementy kokpitu. Charakterystyczna konsola centralna przypominająca bak motocykla jest pokryta metalizowanym lakierem podkreślającym mocny wizerunek koncepcyjnego modelu.

Nismo: przyszłość

Nissan Juke Nismo Concept to przedsmak specjalnych edycji Nismo poszczególnych produktów Nissana, które pojawią się w przyszłości. Ambitny program zakłada, że nazwa Nismo ma stać się synonimem osiągów i prestiżowego wizerunku sportowych odmian popularnych modeli Nissana.

„Nismo sprawi, że produkty Nissana będą jeszcze atrakcyjniejsze i bardziej innowacyjne. Planujemy wykorzystać ten styl i atrakcyjne rozwiązania w pozostałych modelach w ofercie marki” – powiedział Shoichi Miyatani, Prezes Nismo. “Oprócz osiągów i przyjemności produkty Nismo będą kojarzyć się z zaufaniem, bezpieczeństwem i unikatowym wizerunkiem. Na przykładzie koncepcyjnego modelu można przekonać się, że Nismo nadaje indywidualne cechy także popularnym samochodom z oferty Nissana, takim jak Juke” – dodał prezes Miyatani.

Kolejnym etapem w programie rozwoju Nismo będzie przeprowadzka do zupełnie nowej, specjalnie wybudowanej globalnej centrali w dzielnicy Tsumuri w Jokohamie na początku 2013 roku.

Konsolidując działalność pod jednym dachem Nismo stworzy globalne centrum doskonalenia i rozwoju samochodów wyścigowych i sportowych. Oprócz oddziału zajmującego się pojazdami wyścigowymi, na terenie centrum będzie też mieściła się część warsztatowa, hala z ekspozycją słynnych pojazdów wyścigowych i szosowych Nismo oraz specjalistyczny sklep Omori Factory nazwany tak na cześć obecnej siedziby, w którym klienci będą mogli zaopatrzyć się w części o wyczynowych parametrach i pamiątki z kolekcji Nismo.

Większa siedziba to także więcej miejsca dla gości i fanów Nismo. Doroczny Festiwal Nismo przyciąga na przykład ponad 30 000 entuzjastów tradycji i osiągnięć firmy w sporcie samochodowym.

Sport samochodowy

Wprowadzenie edycji Nismo do oferty popularnych modeli seryjnych Nissana w Europie zbiega się z okresem dużej aktywności marki w sporcie samochodowym w 2012 roku. Najważniejsze wiadomości dotyczące sportowych sukcesów Nissana dotyczą innowacyjnej GT Academy. Założona w 2009 roku Akademia jest unikatowym programem szkolenia kierowców prowadzonym przez Nissana we współpracy z Sony PlayStation®. Najlepsi gracze rywalizujący w Gran Turismo®5 mają szansę zamienić komputer na prawdziwy samochód i tor wyścigowy. Zwycięzca GT Academy z 2011 roku, 20-letni Brytyjczyk Jann Mardenborough, przygotowuje się do startu w Mistrzostwach Wytrzymałościowych Blancpain za kierownicą nowego Nissana GT-R Nismo GT3.

„Rok temu zrobiłem sobie przerwę w nauce i nawet nie próbowałem podejścia do GT Academy – a teraz czeka mnie pierwszy pełny sezon w roli kierowcy wyścigowego” – wyjaśnił Mardenborough. „Mam za sobą niesamowity sześciomiesięczny kurs GT Academy rozwijający moje umiejętności kierowcy. Szkolili mnie instruktorzy, z którym zaprzyjaźniłem się na całe życie. Jestem bardzo podekscytowany myślą o ściganiu się za kierownicą Nissana GT-R Nismo GT3. Nie czuję tremy. Raczej rozpiera mnie energia i chcę przetestować nowy samochód. Kwietniowa inauguracja sezonu w Monzy będzie dla mnie wielką chwilą, której nie mogę się doczekać!”.

Jann idzie w ślady wcześniejszych mistrzów, Lucasa Ordoneza z Hiszpanii (2009) i Francuza Jordana Tresson (2010), którzy także mają za sobą pełne sezony GT, zaś obecnie przygotowują się do udziału w jeszcze bardziej prestiżowych imprezach.

Obydwaj mogą w dalszym ciągu liczyć na wsparcie Nissana. W 2012 roku Lucas weźmie udział w Europejskiej Serii Le Mans Wytrzymałościowych Mistrzostw Świata FIA w prototypowym Zytek LMP2 w barwach Greaves Motorsport. Na torze spotka się ze zdobywcą Grand Prix Martinem Brundle i jego 21-letnim synem Alexem którzy wystartują w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans (16-17 czerwca).

„24-godzinny wyścig Le Mans będzie dla mnie kolejną wielką próbą. Bardzo cieszę się z możliwości wystartowania Martinem (Brundle), od którego mam zamiar wiele się nauczyć. Martin, Alex i ja w jednym zespole to jedna z najsilniejszych obsad na LMP2. To wspaniale, że mogę coś takiego powiedzieć!”.

Jordan także przechodzi do klasy LMP2 w Le Mans i Wytrzymałościowych Mistrzostwach Świata FIA, w których wystartuje w prototypowym Oreca03 z silnikiem Nissana. Program GT Academy będzie kontynuowany w 2012 roku w Europie i Ameryce Północnej, a nazwiska jego zwycięzców warto zapamiętać już teraz, bo w przyszłości będzie jeszcze o nich głośno.

Nissan rozpoczyna bieżący rok po bardzo udanym sezonie 2011. Zytek Z11SN-Nissan nie tylko zwyciężył w swojej klasie w Le Mans 2011, zdobywając imponujące 8. miejsce w klasyfikacji ogólnej, ale także przyniósł zwycięskie tytuły w kategorii kierowców i zespołów w Serii Le Mans 2011, zaś zespół Signatech Nissan zdobył tytuł w klasie LMP2 Międzykontynentalnego Pucharu Le Mans 2011.

Nissany 370Z i GT-R także zaznaczyły swoją obecność w mistrzostwach GT na całym świecie. 370Z zwyciężył w ogólnej klasyfikacji GT4 w Blancpain Endurance Series, a po tytuł mistrzowski w kategorii kierowców Mistrzostw Świata FIA GT1 sięgnęła niemiecka para zawodników Lucas Luhr i Michael Krumm w GT-R.

Nissan GT-R triumfował też w japońskiej serii Super GT, natomiast GT-R Nismo GT3 zadebiutował na forum międzynarodowym, wyprzedzając nieco pełną kampanię zaplanowaną na 2012 rok.

Zdjęcia: Nissan, newspress