MotoNews.pl

Nowy Ford Focus ST – bardziej dynamiczny, oszczędniejszy i jaki piękny

13 lipca 2012

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Ford Focus ST 15

Przyznajemy się bez bicia – ten artykuł powstał jedynie po to, żebyśmy mieli pretekst do pokazania świetnych zdjęć nowej odsłony modelu Ford Focus ST. Naprawdę jest na co popatrzeć – nowy Focus ST prezentuje się bardzo atrakcyjnie. Ale skoro już zaczęliśmy ten temat, to przyjrzyjmy się bliżej, co oferuje nowy model.

2-litrowy silnik EcoBoost, czyli więcej mocy, mniej zanieczyszczeń, mniejsze spalanie
W nowym Focusie ST znajdziemy całkowicie aluminiowy silnik EcoBoost o pojemności dwóch litrów generujący przyjemne 250 KM/184 kW mocy maksymalnej i całkiem spory, maksymalny moment obrotowy 360 Nm. Wszystko to przy obniżonym o ponad 20% poziomie emisji dwutlenku węgla (169 g/km) i średnim spalaniu 7,2 l (9,9 l w cyklu miejskim, 5,6 l poza miastem). Nawet, jeśli przyjmiemy poprawkę na to, że producent zwykle nieco zaniża dane dotyczące zużycia paliwa, to przy tych osiągach nie jest to zły wynik. Nowy Ford Focus ST może się rozpędzić do 248 km/h, a osiągnięcie pierwszej „setki” po ruszeniu z miejsca zajmuje mu 6,5 sekundy.

W jednostce napędowej połączono wysokociśnieniowy, bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie z turbosprężarką o niskiej bezwładności łopatek turbiny i zmienne fazy rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków rozrządu dla zaworów dolotowych i wylotowych (Ti-VCT). Silnik współpracuje z 6-biegową, mechaniczną skrzynią, w której zastosowano przełożenia o bardziej sportowym charakterze.

Udoskonalona dynamika jazdy
Ford popracował również nad tym, by nowy Focus ST łatwiej poddawał się kontroli kierowcy i by nawet najbardziej wymagający entuzjaści sportowego stylu jazdy nie mieli na co narzekać. W modelu zastosowano:

  • Innowacyjny układ kierowniczy Ford Sport Steering System (z jego charakterystyką można się zapoznać na filmie poniżej).
  • System ETVC – udoskonalony układ poprawiający stabilność pojazdu na zakrętach, działający bardziej agresywnie od tradycyjnego TVC. Dodatkowo kontroluje on także podsterowność na łuku drogi. Analizując siłę podsterowności rozdziela moment obrotowy jeszcze przed aktywacją układu ESP i zapobiega uślizgowi poprzecznemu.
  • Poprawioną konstrukcję nadwozia zwiększającą sterowność auta
  • Zestrojone na nowo zawieszenie ze zmodyfikowanymi amortyzatorami i sprężynami. Nowy Ford Focus ST jest zawieszony o 10 mm niżej od poprzednika, co ułatwia dynamiczne pokonywanie zakrętów.
  • Układ kierowniczy z przekładnią zębatkową zwiększający zwinność auta na zakrętach bez negatywnego wpływu na prowadzenie przy dużych prędkościach.
  • Powiększony spojler tylny, który stabilizuje model przy dużych prędkościach i zmniejsza opór powietrza.


Zdjęcia: Ford, opracowanie: BM