MotoNews.pl

Toyota IQ EV – debiut, który będzie porażką?

26 września 2012

Marka, model | ,
Toyota iQ EV 7

Japoński koncern jest gotów zaprezentować elektryczną wersję swojego minimodelu iQ. Toyota iQ zadebiutowała w 2008 roku podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Premiera elektrycznego wariantu iQ będzie mieć miejsce już jutro podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu.

Toyota potwierdziła, że iQ EV jest gotowe do produkcji. Motoryzacyjny światek huczy jednak od plotek, że zainteresowanie modelem okazało się znacznie mniejsze, niż pierwotnie przypuszczano. Pośrednio potwierdził to sam producent przyznając, że wielu klientów nie akceptuje ograniczonego zasięgu pojazdów z czysto elektrycznym napędem i narzeka na brak odpowiedniej infrastruktury do szybkiego ładowania baterii. Toyota wyjawiła też, że będzie w przyszłości stawiać raczej na hybrydowe rozwiązania typu plug-in.

Wróćmy jednak do iQ EV. Miniautko jest o 135 mm dłuższe i aż o 125 kg cięższe od wariantu napędzanego benzyną. Poza tym jednak ma wymiary zbliżone do wariantu podstawowego i jak zapewnia Toyota, będzie oferować podobną przestrzeń dla pasażerów oraz pojemność bagażową.

Napęd Toyoty iQ EV to stały, magnetoelektryczny silnik synchroniczny o mocy 63 KM i maksymalnym momencie obrotowym 163 Nm wspierany przez baterie litowo-jonowe 12 kWh. Napęd przekazywany jest na przednie koła.

Toyota iQ EV to dość letargiczny model – ruszenie z miejsca i rozwinięcie prędkości 100 km/h zabiera jej aż 14 sekund. Prędkość maksymalna również nie jest imponująca. 125 km/h powinno jednak w zupełności wystarczyć na miejskich ulicach, a w końcu to właśnie jest naturalne środowisko iQ EV.

Naładowanie baterii trwa 3 godziny przy wykorzystaniu gniazdka 230 V, natomiast szybka ładowarka umożliwia naładowanie ich w 80% w zaledwie 15 minut. Nie cieszmy się jednak za bardzo – całkowity zasięg Toyoty iQ EV to 85 km.

Nadwozie elektrycznego iQ to połączenie perłowych i czarnych elementów. Dolny zderzak wyróżniają trapezoidalne linie, a dolną cześć atrapy chłodnicy powiększono i pokryto czarnym, błyszczącym lakierem oraz uzupełniono o światła do jazdy dziennej.

We wnętrzu kabiny zastosowano ten sam schemat kolorystyczny, co na nadwoziu. Tapicerkę częściowo wykonano ze skóry. Do standardowego wyposażenia należą podgrzewane fotele przednie, podgrzewana szyba przednia, klimatyzacja i system audio z 6 głośnikami, dziewięć poduszek powietrznych oraz asystent ruszania na wzniesieniu.

Toyota iQ EV pojawi się najpierw w japońskich salonach sprzedaży. Będzie to jednak bardzo ograniczona seria – Japończycy będą mogli kupić zaledwie 100 egzemplarzy. Trafią one głównie do klientów biznesowych.

Zdjęcia: Toyota, opracowanie: BM