MotoNews.pl

Porsche Panamera Sport Turismo: sportowy, funkcjonalny i hybrydowy koncept

27 września 2012

Panamera Sport Turismo 6

Porsche zaprezentowało właśnie w Paryżu podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego nowy pojazd koncepcyjny o nazwie Panamera Sport Turismo, który ma pokazywać, jak niezwykle inteligentna i wydajna może być technologia opakowana w design przyszłości. Sport Turismo łączy nową generację napędu hybrydowego z nową koncepcją wyglądu sportowego nadwozia Porsche, dostarczając świetne osiągi i oferując praktyczne rozwiązania przydatne w codziennej komunikacji.

Nadwozie: sportowy urok i funkcjonalność
Koncepcja nadwozia Panamery Sport Turismo to zapowiedź tego, jak będą w przyszłości wyglądać modele Porsche. Krótkie zwisy i duża pokrywa bagażnika są zarówno sportowe, jak i funkcjonalne. Pojazd koncepcyjny ma wymiary samochodu kategorii premium i kabinę godną klasy luksusowej. Sport Turismo mierzy 1990 mm szerokości, 4950 mm długości i ma tylko 1401 mm wysokości.

Kierunkowskazy i światła postojowe zintegrowano w jednym komponencie w kształcie litery C zamontowanym na dużych wlotach powietrza w przedniej części nadwozia. Wspólnie z czteropunktowymi reflektorami LEDowymi nadają konceptowi niepowtarzalny wygląd.

Napiętej, gładkiej powierzchni nadwozia nie zakłócają żadne dodatki, nie ma nawet konwencjonalnych lusterek bocznych. Zamiast nich czteroosobowe, czterodrzwiowe Sport Turismo ma dwie kamery zamontowane w bocznych wylotach powietrza, które przekazują obraz do kabiny.

Tył nadwozia całkowicie przeprojektowano, jednak nadal zachowuje on charakter typowy dla Porsche. Tylne światła wyposażono w diody LED, a panel oświetleniowy z plakietką Porsche ma kształt podkreślający jego trójwymiarowość. Na połączeniu szyby tylnej i dachu zamontowano adaptacyjny spojler z włókna węglowego.
Nadwozie polakierowano na nowy kolor o nazwie „płynny, metaliczny błękit”, przypominający stopiony metal. Obręcze mają podwójne ramiona i są dwukolorowe. Wyglądają zza nich zaciski hamulcowe w odcieniu jarzeniowej zieleni.

Aluminiową obudowę baterii zamontowano pod podłogą bagażnika, którą wykonano z elektrochromatycznego szkła. Można przez nią zobaczyć źródło energii Porsche Panamera Sport Turismo podświetlone jarzeniowym, zielonym światłem.

“e-hybrid” – hybrydowa technologia plug-in Porsche
Napęd Panamery Sport Turismo to kolejny krok producenta w kierunku stworzenia hybrydy typu plug-in. Pojazd może być ładowany za pośrednictwem sieci elektrycznej, jednak wyposażono go także w sportowe komponenty.

Samochód oferuje moc maksymalną 416 KM/306 kW. W trybie czysto elektrycznym może podróżować z prędkością do 130 km/h. Jednokrotne naładowanie baterii wystarcza niestety tylko do przebycia 30 km. Przyjemniej prezentuje się zużycie paliwa – w nowym europejskim cyklu jazdy Sport Turismo zużywa w cyklu mieszanym mniej niż 3,5 l paliwa na 100 km, emitując przy tym poniżej 82 g CO2 na km.

System napędowy Panamery Sport Turismo to zaawansowana wersja równoległego, w pełni hybrydowego systemu, które Porsche już stosuje w Panamerze S Hybrid i Cayenne S Hybrid. Nowy silnik elektryczny generuje moc ok. 95 KM/70 kW, czyli około dwa razy więcej, niż aktualny napęd hybrydowy Porsche. Natomiast 3-litrowy silnik V6 turbo nadal odznacza się mocą 333 KM/245 kW. Wspólnie przyspieszają koncept z miejsca do 100 km/h w mniej niż 6 sekund.

Bateria litowo jonowa
Sport Turismo zostało wyposażone w baterię litowo-jonową kilkakrotnie mocniejszą od niklowo-hybrydowej baterii używanej aktualnie w produkcyjnych modelach Porsche. Ma jednak praktycznie takie same wymiary. Jej pojemność to 9,4 kWh.

Sport Turismo standardowo pracuje w trybie elektrycznym, jednak kierowca może go dezaktywować przyciskają specjalny guzik umieszczony na kierownicy. Gdy samochód pracuje w trybie hybrydowym, kierowca może także wybrać tryb e-charge, dzięki czemu baterie intensywniej się ładują. Jest to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy w trakcie podróży najpierw jedziemy autostradą/trasą szybkiego ruchu, a później jakiś odcinek miastem, gdzie należy używać trybu czysto elektrycznego, bezemisyjnego. W trybie e-charge silnik spalinowy ładuje baterię. Można ją także naładować w ciągu 2,5 godziny przy pomocy standardowej ładowarki montowanej w ścianie garażu.

Wnętrze
Wnętrze Porsche Panamera Sport Turismo to nowoczesna interpretacja purystycznej kabiny samochodu sportowego. Zamiast klasycznych wskaźników mamy centralny, kolorowy wyświetlacz TFT wyświetlający wszystkie potrzebne informacje (nawigacja, tachometr, prędkość etc.). Dwa monitory, jeden z prawej, drugi z lewej strony wyświetlacza pokazują obraz z kamer zastępujących lusterka boczne. Dwa dodatkowe wyświetlacze w formie tub dostarczają informacji dotyczących statusu napędu hybrydowego. Wskaźnik mocy na desce rozdzielczej podświetlono jarzeniową zielenią – pokazuje łączną moc obu silników.

Kierowca może także korzystać z mobilnych usług online, by uzyskać dostęp do wszystkich informacji dotyczących samochodu za pośrednictwem aplikacji na smartfonie.

Zdjęcia: Porsche, newspress, opracowanie: BM