MotoNews.pl

BMW i3

11 lipca 2013

Marka, model | ,
BMW i3 9

BMW i3 to pierwszy na świecie samochód segmentu premium zaprojektowany od podstaw z myślą o współpracy z elektrycznym układem napędowym. Rezultatem tego podejścia jest typowa dla BMW przyjemność z jazdy w najczystszej postaci, osiągana przy zerowej emisji spalin i wyzwalająca niezrównane emocje, jakich nie sposób doświadczyć w żadnym innym samochodzie elektrycznym. Podobnie, jak unikatowa konstrukcja pojazdu – zbudowana w oparciu o architekturę LifeDrive oraz klatkę kabiny pasażerskiej wykonaną z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP) – także silnik elektryczny, system układów elektronicznych oraz akumulator litowo-jonowy o wysokim napięciu zostały opracowane i wyprodukowane niezależnie przez BMW Group w ramach programu BMW eDrive. Znaczącą rolę odgrywają również systemy wspomagające kierowcę i usługi mobilne z zakresu BMW ConnectedDrive i 360° ELECTRIC, zaprojektowane specjalnie dla BMW i3.

Architektura LifeDrive i technologia BMW eDrive: czysta radość z jazdy

Zastosowanie klatki kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP) pozwoliło na zrównoważenie dodatkowych kilogramów w postaci akumulatora litowo-jonowego, natomiast umieszczenie zestawu akumulatorów nisko, w centralnym miejscu konstrukcji przyczyniło się do uzyskania idealnego rozkładu masy wynoszącego 50:50. Co więcej, silnik elektryczny zamontowany w pobliżu tylnej osi napędowej oferuje charakterystykę osiągów niespotykaną w systemach napędowych tego typu, jak również świetną trakcję. Wszystko to sprawia, że BMW i3 cechuje się doskonałą zwrotnością wymaganą podczas jazdy w warunkach miejskich. Błyskawiczne przekazywanie mocy przez silnik elektryczny wraz ze sztywno zestrojonym zawieszeniem, precyzyjnym układem kierowniczym i bardzo małym promieniem skrętu (9,86 metra), pozwala na jazdę w komfortowych warunkach.

Silnik elektryczny generuje moc 125 kW/170 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Jednostka waży zaledwie 50 kilogramów, odznaczając się jednocześnie niezrównaną w świecie elektrycznej mobilności gęstością mocy i elastycznością. Specyficzna konstrukcja elektrycznego silnika synchronicznego, opracowanego specjalnie dla BMW i3, pozwala zachować liniowy przyrost mocy aż do najwyższych prędkości obrotowych. W efekcie BMW i3 przyspiesza od 0 do 60 km/h w zaledwie 3,7 sekundy, natomiast sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 sekundy.

Koncepcja sterowania modelem BMW i3 za pomocą jednego pedału, opracowana przez inżynierów systemów napędowych BMW Group, zapewnia kierowcy porywające doznania podczas jazdy. Tryb odzyskiwania energii zostaje aktywowany w momencie zdjęcia przez prowadzącego nogi z pedału przyspieszenia. Silnik elektryczny przełącza się wówczas z trybu napędowego w tryb generatora, przekazując moc do akumulatora litowo-jonowego. Jednocześnie układ generuje swoistą siłę hamowania, którą można precyzyjnie dozować. Praca układu odzyskiwania energii zależy od prędkości jazdy samochodu, co oznacza, że przy wyższej prędkości pojazd “jedzie na luzie” osiągając maksymalną wydajność, natomiast przy niższych prędkościach generuje wysoką siłę hamowania.

Akumulator litowo-jonowy pozwala na przejechanie około 130-160 kilometrów w warunkach codziennej eksploatacji. Zasięg BMW i3 wzrasta o około 20 kilometrów w trybie jazdy ECO PRO i o kolejne 20 kilometrów w trybie ECO PRO+. BMW i3 jest również dostępne z silnikiem zwiększającym całkowity zasięg auta (range-extender), który utrzymuje podczas jazdy poziom naładowania akumulatora litowo-jonowego na stałym poziomie, gdy ten spadnie poniżej ustalonej wartości. Jednostką pełniącą rolę range-extendera jest dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 650 cm3 i mocy 25 kW/34 KM, zamontowany bezpośrednio przy silniku elektrycznym powyżej tylnej osi. Dodatkowy silnik zwiększa maksymalny zasięg pojazdu w codziennej eksploatacji do około 300 kilometrów.

Pierwszy na świecie samochód elektryczny w pełni podłączony do sieci za sprawą BMW ConnectedDrive

Kluczem dającym dostęp do usług BMW ConnectedDrive – zmodernizowanych na rok 2013 – jest karta SIM instalowana standardowo na pokładzie BMW i3. Obok takich funkcji, jak Concierge Services czy Intelligent Emergency Call, układ pozwala na przykład korzystać z usług nawigacyjnych zaprojektowanych specjalnie dla samochodu elektrycznego. Co więcej, kierowca może używać aplikacji BMW i Remote, aby dzielić się informacjami ze swoim pojazdem w dowolnym czasie za pośrednictwem smartfona. Funkcja nawigacji pieszej prowadzi kierowcę z parkingu do punktu docelowego i z powrotem, natomiast system BMW ConnectedDrive oferuje również pierwszy na świecie tryb nawigowania intermodalnego, który prowadzi do celu wykorzystując środki transportu publicznego. Celem tej inteligentnej sieci jest zapewnienie osobom podróżującym zeroemisyjnym pojazdem maksymalnej przyjemności z jazdy.

Usługi z zakresu BMW ConnectedDrive zaprojektowane specjalnie dla BMW i skupiają się wokół nawigacji i zarządzania energią. Funkcja Range Assistant sprawdzi się zarówno w przypadku planowania trasy, jak i w trakcie dojazdu do celu. Jeśli miejsce docelowe wybrane w systemie nawigacji leży poza zasięgiem pojazdu, system zasugeruje przejście w tryb ECO PRO lub ECO PRO+ i obliczy bardziej wydajną trasę. Jeśli kierowca zechce doładować akumulator pojazdu w publicznej stacji ładowania, wyświetli się lista stacji dostępnych w pobliżu. System nawigacji zastosowany w BMW i3 obejmuje także wyświetlacz zasięgu, który na bieżąco podaje kierowcy precyzyjne i wiarygodne informacje odnośnie tego, czy energia zgromadzona w akumulatorach pozwoli dotrzeć do celu, a jeśli tak, to ile energii pozostanie w akumulatorach po zakończeniu podróży. W kalkulacji, która jest przeprowadzana na serwerze BMW i wysyłana do systemu nawigacji poprzez pokładową kartę SIM, uwzględniane są wszystkie czynniki mające wpływ na zasięg. Odczyt zasięgu, prezentowany w formie wykresu radarowego na mapie systemu nawigacji w centralnym wyświetlaczu informacyjnym, jest bardzo czytelny.

Aplikacja Remote z zakresu BMW ConnectedDrive daje dostęp do przydatnych informacji dotyczących planowania podróży za pośrednictwem smartfona. Jeśli BMW i3 jest podłączone do stacji ładowania lub stacji BMW i Wallbox, proces dostarczania energii może być kontrolowany zdalnie przez smartfona, podobnie jak funkcje klimatyzacji i ogrzewania zestawu akumulatorów o wysokim napięciu. Dodatkowo klienci mogą użyć swoich smartfonów, aby wysłać do pokładowego systemu nawigacji swojego auta punkty docelowe dla systemu nawigacji. Aplikacja wskazuje też kierowcy stacje ładowania (zarówno te dostępne, jak i zajęte) i oblicza, czy energia zgromadzona w akumulatorach pozwoli dojechać do wybranego punktu. Wyświetlacz zasięgu auta ukazujący się na ekranie smartfona odzwierciedla wskaźnik pokładowego systemu nawigacji.

W BMW i3 jest również oferowana pełna gama innowacyjnych systemów wspomagających kierowcę z zakresu BMW ConnectedDrive, które zostały opracowane w celu zwiększenia komfortu jazdy i bezpieczeństwa w warunkach miejskich. Są to: Driving Assistant Plus, asystent parkowania, kamera cofania oraz Speed Limit Info.

Zintegrowane podejście: pakiet 360° ELECTRIC zapewnia wszechstronne rozwiązania z zakresu dostarczania energii i mobilności

Celem podczas ustalania zasięgu modelu BMW i3 było to, aby klienci mogli realizować swoje typowe potrzeby transportowe, ładując akumulatory pojazdu dwa lub trzy razy w tygodniu. Badania realizowane w ramach projektu BMW i – obejmujące ponad 1000 uczestników, którzy pokonali łącznie 20 milionów kilometrów testowych – dowiodły, że średni dzienny dystans pokonywany przez pojazd tego typu to około 45 kilometrów. Klienci mogą ładować akumulatory w swoim pojeździe korzystając z dostarczonej przez BMW i stacji wallbox lub tradycyjnego, domowego gniazdka prądu.
BMW i oferuje szeroką gamę produktów i usług w pakiecie 360° ELECTRIC, który ma spełnić wszystkie indywidualne potrzeby klientów w zakresie dostarczania energii i planowania podróży. Usługi obejmują m.in. instalację modułu BMW i Wallbox w garażu klienta, dostarczanie energii odnawialnej, zapewnienie karty ładowania dającej użytkownikowi łatwy dostęp do publicznej infrastruktury stacji ładowania, a także inne usługi z zakresu BMW ConnectedDrive. Jeśli w określonej sytuacji model BMW i3 nie spełni wymagań z zakresu mobilności, 360° ELECTRIC zapewni elastyczne rozwiązania mobilne, łącznie z dostarczeniem alternatywnego pojazdu z gamy BMW i DriveNow.

Zdjęcia: BMW