MotoNews.pl

Kia Soul EV i hybrydowy zespół napędowy nowej generacji na genewskim Salonie Samochodowym 2014

14 lutego 2014

Kia Sportage

Rozpoczynający się 4 marca tego roku, 84 już z kolei Salon International de l’Automobile w Genewie to miejsce europejskiego debiutu nowej Kia Soul EV (Electric Vehicle), a także specjalnej prezentacji hybrydowego zespołu napędowego Kia nowej generacji. Tuż obok eksponowana będzie odświeżona Kia Sportage, restylizowana Optima Hybrid oraz samochód koncepcyjny Stinger GT4, którego światowa premiera odbyła się z początkiem roku na salonie motoryzacyjnym Detroit Auto Show.

Utrzymana w stylu Kii Soul drugiej generacji, Kia Soul EV (Electric Vehicle) wejdzie do produkcji w drugiej połowie 2014 roku i stanie się pierwszym pojazdem elektrycznym tej marki dostępnym w skali globalnej.

Kia Soul EV to pojazd z napędem na koła przednie, zasilany baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 27 kWh i wiodącej w klasie gęstości energetycznej 200 Wh/kg. Napęd kół zapewnia silnik elektryczny o mocy 81,4 kW i potężnym momencie obrotowym 285 Nm. Z uwagi na zasięg rzędu 200 km z jednego ładowania baterii akumulatorów, samochód ten jest interesującą propozycją dla osób dojeżdżających codziennie do domu/pracy.

Do zalet Kii Soul EV należy znakomita charakterystyka jezdna i wyrafinowany komfort podróżowania – w efekcie obniżenia środka ciężkości, zmian konstrukcyjnych płyty podłogowej i zespołów podwozia oraz zastosowania nowych materiałów wygłuszających i dźwiękochłonnych.

Aby zwiększyć wydajność zasilania, Soul EV wyposażony jest w szereg nowych rozwiązań technologicznych pod kątem redukcji obciążenia akumulatorów i maksymalnego wydłużenia zasięgu jazdy. Są to m.in. zaawansowany system ogrzewania, przewietrzania i klimatyzacji (w tym pierwszy na świecie indywidualny system wentylacji dla kierowcy), działający w czterech trybach układ hamulcowy z odzyskiem energii (Regenerative Braking System) oraz system podgrzewania akumulatorów.

Z uwagi na minimalną ilość miejsca, jakie w kabinie pasażerskiej i przestrzeni bagażowej zabiera bateria akumulatorów, Kia Soul EV – dostępna w Europie pod koniec bieżącego roku – będzie jednym z najbardziej praktycznych pojazdów o napędzie elektrycznym. Tak jak wszystkie inne modele Kia, Soul EV zapewni swym użytkownikom pełen „spokój ducha” w ramach unikalnej, 7-letniej/150.000 km gwarancji producenta.

Oprócz gotowych do produkcji pojazdów niskoemisyjnych, na genewskim stoisku Kia zapoznać się można będzie z nową technologią napędu hybrydowego konstrukcji europejskiego centrum badawczo-rozwojowego (R&D) pod kątem zastosowania w przyszłościowych pojazdach z logo Kia.

Nowy napęd hybrydowy obejmuje ołowiowo-węglowy akumulator o napięciu roboczym 48 V zasilający niewielki silnik elektryczny, który wspomaga główną jednostkę spalinową. Akumulator ten dostarcza również energię elektrycznej turbosprężarce (‘E-Booster’), powodującej wzrost mocy i momentu obrotowego jednostki głównej przy niskiej prędkości obrotowej. W sprzyjających warunkach – przy niewielkich prędkościach i jeździe ze stałą prędkością – napęd hybrydowy działa tylko w trybie elektrycznym, ładując akumulatory (odzysk energii) podczas hamowania. W trakcie krótkich postojów technologia ta pełni funkcję zeroemisyjnego systemu Start/Stop o minimalnym poziomie hałasów czy wibracji z uwagi na przekazywanie mocy rozruchowej paskiem wieloklinowym. Pozwala także na zmniejszenie wymiarów – a więc i masy – klasycznego akumulatora 12V w pojeździe.

Tegoroczny Salon International de l’Automobile w Genewie to także scena europejskiego debiutu niezwykłego konceptu Kia GT 4 Stinger, który pokazany został po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych NAIAS 2014 w Detroit. Zaprojektowany przez kalifornijski team designerów, GT4 Stinger wyznacza nowy kierunek stylistyczny dla pojazdów marki Kia, a u jego źródeł leży poczucie prawdziwej przyjemności z prowadzenia samochodu.

Atrakcyjny dla oka 2+2 miejscowy GT4 Stinger napędzany jest czterocylindrowym, 315-konnym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa (T-GDI) o pojemności 2,0 litrów – w tandemie z sześciostopniową skrzynią manualną, która przenosi moc na koła tylne. Jako demonstracja dynamicznego ‘zacięcia’ GT4 posiada niezależne zawieszenie przednie i tylne na podwójnych wahaczach poprzecznych, a jego sportowy charakter definiuje przedni splitter aerodynamiczny z włókna węglowego oraz dukty powietrza chłodzącego hamulce przednich kół. Markowy grille Kia „siedzi” nisko nad ziemią by zapewnić intensywny przepływ powietrza do komory silnikowej.

Chociaż koncepcyjny GT4 nie jest na razie przewidziany do produkcji, historia marki Kia notuje przykłady pojazdów produkcyjnych o bliskim podobieństwie do koncepcyjnego oryginału. Dlatego też GT4 Stinger daje dobre pojęcie o potencjale Kia w kategoriach nieodległej przyszłości.

Na genewskim salonie samochodowym Kia pokaże ponadto odświeżoną wersję popularnego Sportage, jako reakcję na opinie klientów oraz sytuację konkurencyjną w Europie. Ten bestsellerowy SUV pochwalić się może niewielkimi lecz istotnymi zmianami nadwozia oraz wystrojem i materiałami wnętrza o wyższej niż poprzednio jakości.

Wyposażenie Kii Sportage wzbogacone zostało o nowe elementy pod kątem atrakcyjności dla nabywców na Starym Kontynencie, m.in. o tylne lampy w technice LED, układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania FlexSteer, elektrycznie podgrzewane koło kierownicy oraz nowy wielofunkcyjny wyświetlacz TFT LCD o przekątnej 4,2 cala w zestawie wskaźników. Nowością dla odświeżonej wersji Sportage będzie także zaawansowany system multimedialny Infinity składający się z jednostki sterującej z kolorowym dotykowym ekranem, kamery cofania, zewnętrznym wzmacniaczem i subwoowerem w bagażniku. Dla poprawy komfortu auto zostało wyposażone także w elektrycznie sterowany fotel kierowcy. Do gamy kolorystycznej dołączyły nowe kolory w tym bardzo atrakcyjny biały perłowy przejęty z modelu GT.

Dzięki licznym modyfikacjom mającym na celu redukcję hałasów, drgań i wibracji, nowa Kia Sportage to pojazd jeszcze bardziej wyrafinowany. Dźwiękochłonne szyby zmniejszają hałasy opływającego powietrza, a ulepszenia w konstrukcji zespołów nadwozia – m.in. tulei zawieszenia ram pomocniczych i poduszek skrzyni przekładniowej – w sposób znaczący pozwalają podnieść komfort fizyczny i akustyczny podróżowania.

Cały szereg zmian i modyfikacji prezentuje także debiutująca w Europie, restylizowana Kia Optima Hybrid. Od strony wizualnej Optima Hybrid zwraca uwagę nowymi zderzakami (przód i tył) oraz zmodernizowanym pasem przednim, który mieści nowego kształtu lampy przeciwmgielne LED oraz uwspółcześniony design „Tygrysiego Nosa” (atrapy chłodnicy). Patrząc z boku nie sposób przeoczyć nowej listwy progów nadwozia oraz nowego wzoru 16- i 17-calowych felg z lekkiego stopu. Restylizowana Optima Hybrid oferuje także nową opcję wystroju wnętrza „White Package” z białą tapicerką i błyszczącymi akcentami dekoracyjnymi w czerni fortepianowej. Paleta lakierów karoserii poszerzona została o dwa kolory – błękitny Smoky Blue i srebrny Aluminum Silver.

Nowa Optima Hybrid posiada również nowe elementy wyposażenia, m.in. układ hamulcowy z odzyskiem energii trzeciej generacji (o zwiększonej skuteczności i ‘wyczuciu’ działania przez kierowcę), nowy interfejs sterowania dotykowego oraz nowy (dostępny opcjonalnie) pakiet High Tech Pack, obejmujący system monitorowania zmiany pasa ruchu (Lane Keep Assist), system monitorowania martwego pola (BSD) i asystenta parkowania (Smart Parking Assist).

Restylizowana Kia Optima Hybrid wchodzi do produkcji w koreańskich zakładach Kia od kwietnia 2014 i zacznie docierać do światowej sieci sprzedaży pod koniec bieżącego roku.

Zdjęcia: Kia