MotoNews.pl

Premiera Acury NSX nowej generacji

14 stycznia 2015

Acura NSX 8

Dwadzieścia pięć lat po debiucie oryginalnego, przełomowego NSX-a, Acura zaprezentowała produkcyjną wersję oczekiwanego modelu nowej generacji, który został zaprojektowany i wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych. Najnowsza Acura NSX została pokazana przedstawicielom mediów z całego świata podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego NAIAS 2015. Model w wersji produkcyjnej, wykończony połyskującym czerwonym lakierem NSX Red, wjechał na scenę przy akompaniamencie donośnych dźwięków pracującego pod maską silnika z podwójnym doładowaniem.

Zaprezentowany model NSX nowej generacji prezentuje stylizację nadwozia i wnętrza oraz specyfikację wersji produkcyjnej, która zostanie wyposażona w umieszczony centralnie hybrydowy, sportowy układ napędowy. Firma podała również najważniejsze informacje dotyczące stylistyki i osiągów nowego NSX-a. Acura rozpocznie przyjmowanie zamówień na nowy model latem 2015 roku, a pierwsze dostawy do klientów będą realizowane jeszcze w tym roku.

Acura NSX nowej generacji została stworzona w celu zaoferowania kierowcy „nowych doświadczeń wynikających z jazdy w sportowym stylu”, przez co model ten zmienia dotychczasowy wizerunek konwencjonalnego supersamochodu w sposób, w jaki ćwierć wieku temu uczynił to jego poprzednik. Najnowszy NSX został wyposażony w innowacyjny układ napędowy – podwójne doładowany silnik V6 DOHC z układem cylindrów rozwartym pod kątem 75 stopni, 9-biegową, dwusprzęgłową przekładnię automatyczną (DTC) oraz system Sport Hybrid z trzema silnikami elektrycznymi. Uzupełnieniem całości jest bardzo sztywna i lekka konstrukcja nadwozia wykonana z wielu różnych materiałów – w tym kilku wykorzystanych po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej – tworzona w innowacyjnym procesie produkcyjnym. Acura NSX została opracowana, jako „supersamochód spełniający potrzeby kierowcy”, oferując intuicyjne i błyskawiczne reakcje na jego polecenia dzięki zaawansowanemu hybrydowemu układowi napędowemu, a także nowatorskiemu projektowi nadwozia i podwozia.

Acura NSX nowej generacji została zaprojektowana od podstaw przez globalny zespół inżynierów Hondy z północnoamerykańskiego oddziału badawczo-rozwojowego w Raymond w Ohio. Prace nad tym modelem trwały blisko trzy lata.

„Przeplatany, dynamiczny” design nadwozia
Nadwozie Acury NSX odznacza się klasycznymi proporcjami z obniżoną i poszerzoną sylwetką, nowoczesnymi, przyciągającymi wzrok powierzchniami, agresywnym przednim pasem oraz tylnymi światłami nawiązującymi wyglądem do lamp stosowanych w oryginalnym NSX-ie. Charakterystyczne boczne wloty powietrza oraz płynnie wyprofilowane słupki C pomagają w przekierowaniu strumienia powietrza chłodzącego do centralnie zamontowanego silnika, jak również w kierunku tylnej części nadwozia, co poprawia docisk auta do jezdni. W celu zamontowania umieszczonego podłużnie silnika V6 twin-turbo wraz z 9-biegową przekładnią DCT, model NSX w wersji produkcyjnej został wydłużony o 3 cale i poszerzony o 1 cal w stosunku do konceptu NSX Concept pokazanego w 2012 roku. Kabina auta seryjnego została też nieznacznie przesunięta do przodu.

Każdy element nadwozia został opracowany z uwzględnieniem wymagań z zakresu aerodynamiki, zarówno pod kątem uzyskania odpowiedniej siły docisku, jak i wydajnego chłodzenia. Acura NSX została poddana zakrojonym na szeroką skalę testom w należącym do Hondy tunelu aerodynamicznym w Raymond w Ohio, w wyniku których inżynierowie zastosowali wiele zmian konstrukcyjnych w stosunku do wersji koncepcyjnej, w tym zmodyfikowane wloty powietrza na masce, nowe wloty w nadkolach, zmodyfikowane boczne wloty oraz zoptymalizowany tylny spoiler.

Kokpit typu „Human-Support”

Wnętrze modelu NSX oferuje doskonałą widoczność do przodu, prostą i intuicyjną obsługę oraz wiodącą w klasie ergonomię. Na uwagę zasługują szczególnie fotele, które zapewniają doskonałe podparcie i wyjątkowy komfort, a także ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z auta.

Tablica przyrządów Acury NSX została wyposażona w dynamiczny wyświetlacz TFT, który prezentuje grafikę i informacje właściwe dla wybranego przez kierowcę trybu pracy systemu Integrated Dynamics System. W centralnej konsoli znalazł się przycisk „Power“, przygotowujący do działania, sportowy, hybrydowy układ napędowy. Przycisk ten umieszczono w środkowej części pokrętła nowego systemu Integrated Dynamics System. Z kolei pod panelem tablicy wskaźników wykończonym ręcznie szytą skórą projektanci wyeksponowali nieosłonięty element ramy, będący częścią struktury podwozia, który przywodzi na myśl konstrukcję sportowego motocykla typu naked. Uzupełnieniem całości jest bardzo cienki, aczkolwiek wytrzymały słupek A i nisko umieszczona tablica przyrządów, zapewniająca kierowcy doskonałą widoczność przez przednią szybę.

Sportowy, hybrydowy układ napędowy

Zgodnie z filozofią przyświecającą konstrukcji oryginalnego NSX-a, model nowej generacji oferuje porywające wrażenia wynikające z jazdy sportowym samochodem, który pozwala w pełni wykorzystać umiejętności kierowcy, zapewniając intuicyjne i w pełni przewidywalne reakcje na polecenia.

Inżynierowie Hondy wykorzystali bogate doświadczenie firmy w budowaniu silników o wysokich osiągach oraz hybrydowych układów napędowych, jak również swoją rozległą wiedzę w zakresie opracowywania układów jezdnych, takich jak Super-Handling All-Wheel Drive (SH-AWD), tworząc najbardziej wyrafinowany i zaawansowany technicznie inteligentny układ napędowy dostępny w segmencie supersamochodów.

Źródłem doskonałych osiągów NSX-a jest nowy, umieszczony centralnie, podwójne doładowany silnik V6 DOHC z układem cylindrów rozwartym pod kątem 75 stopni, współpracujący z opracowaną przez Acurę 9-biegową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną (DTC). Silnik V6 został wyposażony w zwarty, sportowy układ rozrządu oraz układ smarowania z suchą miską olejową, co pomogło obniżyć środek ciężkości. Nowa, 9-biegowa przekładnia DTC zapewnia bardzo szybkie zmiany biegów oraz błyskawiczne redukcje odpowiadające prędkości obrotowej silnika. Silnik elektryczny napędu bezpośredniego, umieszczony z tyłu pomiędzy silnikiem benzynowym i skrzynią biegów, zapewnia wsparcie podczas przyspieszania, hamowania i zmiany biegów. Przednie koła Acury NSX są napędzane przez dwa niezależne silniki elektryczne o wysokiej mocy, które błyskawicznie dostarczają moment obrotowy do odpowiedniego koła.

Model NSX wykorzystuje silniki elektryczne umieszczone z przodu nie tylko w celu poprawy wydajności przyspieszenia i hamowania, ale również do dynamicznego sterowania momentem obrotowym. W rezultacie samochód rusza ze startu zatrzymanego przy „zerowym opóźnieniu”, a podczas jazdy posłusznie spełnia wszystkie polecenia prowadzącego. Acura NSX została poddana wyczerpującym testom na najbardziej wymagających torach wyścigowych całego świata, w tym na słynnym Nurburgringu.

Zaawansowane nadwozie wykonane z wielu materiałów

Podobnie jak oryginalny NSX (pierwszy na świecie supersamochód w całości wykonany z aluminium) nowy model również wykonany został z innowacyjnych materiałów, w tym kilku wykorzystanych w branży motoryzacyjnej po raz pierwszy, a całość złożona została w niespotykanym wcześniej procesie produkcyjnym.

Nadwozie Acury NSX wykorzystuje ramę przestrzenną – wewnętrzną ramę wykonaną z aluminium, stali o bardzo wysokiej wytrzymałości oraz innych zaawansowanych materiałów. Ponadto, podłoga została wykonana z włókna węglowego, dzięki czemu ta bardzo sztywna struktura – wykorzystująca zaawansowane technologie łączenia – odznacza się wysoką odpornością na skręcanie i zginanie.

Acura NSX powstała z wykorzystaniem pierwszej na świecie tego typu technologii odlewania, łączącej elastyczność tradycyjnego procesu odlewania z wytrzymałością właściwą dla materiałów kutych, co pozwoliło w znacznym stopniu ograniczyć masę własną auta. Z kolei panele nadwozia zostały wykonane z połączenia aluminium i kompozytu SMC.

Pakiet Advanced Sport Package

Acura NSX jest wyposażona w pakiet Advanced Sports Package, w którym rozmieszczenie kluczowych komponentów układu napędowego – centralnie umieszczonego silnika, dwóch silników elektrycznych umieszczonych z przodu oraz akumulatora i jednostki sterującej systemem Sport Hybrid – zostało zoptymalizowane w taki sposób, aby skoncentrować masę auta w najniższym punkcie jego centralnej części, co miało na calu poprawę osiągów dynamicznych. Połączenie tej koncepcji z lekką konstrukcją nadwozia pozwoliło na uzyskanie w modelu NSX nowej generacji najniżej położonego środka ciężkości w tej klasie aut.

Acura NSX wykorzystuje niezależne, w pełni aluminiowe zawieszenie z przodu i z tyłu, natomiast w przenoszeniu mocy układu napędowego na asfalt pomagają wyczynowe opony ContiSportContact™ w rozmiarze 245/35Z R19 z przodu i 295/30Z R20 z tyłu, zamontowane na aluminiowych obręczach o wymiarach 19×8,5 cala z przodu i 20×11 cali z tyłu. Odpowiednią siłę hamowania zapewniają węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi – z tyłu.

Precyzję prowadzenia potęguje system napędu na wszystkie koła Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), zapewniający błyskawiczne reakcje na wszystkie polecenia prowadzącego – zarówno te pochodzące z układu kierowniczego i hamulcowego, jak i z przepustnicy – oraz dbający o zachowanie stabilności jazdy i pełnej kontroli podczas przyspieszania. Z kolei system Agile Handling Assist (AHA) wykorzystuje niewielką ilość momentu obrotowego hamowania, aby zwiększyć kierowalność oraz stabilność dynamiczną auta.

Integrated Dynamic System zainstalowany na pokładzie modelu NSX, za pomocą pokrętła, pozwala wybrać jeden z czterech trybów: Quiet, Sport, Sport+ i Track. System dostosowuje pracę silnika spalinowego i silników elektrycznych, przekładni i podwozia, jak również dźwięk jednostki napędowej do wymagań kierowcy i warunków jazdy. Tryb Quiet umożliwia jazdę z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego z niewielką prędkością i na krótkich odcinkach. Dynamika pracy poszczególnych podzespołów wzrasta wraz z przełączeniem pokrętła w tryb Sport, Sport+ i ostatecznie Track, w którym NSX prezentuje swój pełny potencjał.

Model NSX został również wyposażony w funkcję „launch” ułatwiającą start, która pozwala ruszyć ze startu zatrzymanego z wykorzystaniem pełnej mocy silnika spalinowego i trzech silników elektrycznych przy „zerowym opóźnieniu”.

Zdjęcia: Honda, newspress