MotoNews.pl

BMW 530e iPerformance – teraz również jako hybryda plug-in

15 maja 2017

Marka, model | ,
BMW-530e-iPerformance 10

Zaledwie kilka tygodni po starcie nowej generacji najpopularniejszej na świecie limuzyny biznesowej, oferta BMW serii 5 rozszerzona została o hybrydę plug-in. BMW 530e iPerformance jako sportowa limuzyna łączy typową dla swojej marki dynamikę z możliwością jazdy na napędzie elektrycznym bez lokalnej emisji spalin. Zużycie paliwa wynoszące 1,9 l/100 km odpowiada emisji CO2 na poziomie 44 g/km.

Będąc najbardziej innowacyjnym samochodem w swojej klasie, BMW 530e iPerformance ma wszystkie systemy wspomagające kierowcę dostępne w BMW serii 5. Można ich również używać w trybie eDrive. Oprócz tego samochód oferuje pełen program wyposażenia komfortowego oraz wysoką funkcjonalność na długich trasach. Samochód napędzany jest przez innowacyjny układ BMW eDrive oraz silnik benzynowy BMW TwinPower Turbo. Zapewnia niezwykle wydajny i dynamiczny napęd hybrydowy plug-in, który idealnie pasuje do nowego BMW serii 5. Jest dynamiczny, komfortowy i wydajny.

BMW 530e iPerformance  z certyfikatem ISO potwierdzający wzorcowy bilans ekologiczny

Dodatkowy człon iPerformance w nazwie typowy dla wszystkich modeli hybrydowych plug-in podkreśla transfer technologii BMW i do samochodów głównej marki koncernu. BMW 530e iPerformance jako szósty model w ofercie rozszerza tę popularną rodzinę aut. Jego wzorcowy bilans ekologiczny potwierdza certyfikat ISO wydany przez TÜV Rheinland.

Przy ustalaniu potencjału tworzenia efektu cieplarnianego w postaci ekwiwalentu CO2 (CO2e) uwzględniany jest cały cykl życia pojazdu począwszy od pozyskania surowców poprzez produkcję i eksploatację po recykling. Certyfikat wydany przez niezależny instytut zgodnie z normą ISO 14040 oraz ISO 14044 dokumentuje niższy potencjał tworzenia efektu cieplarnianego BMW 530e iPerformance o 15 procent w stosunku do BMW 530i z silnikiem spalinowym. Przy ładowaniu akumulatora wysokonapięciowego wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych ślad ekologiczny modelu hybrydowego plug-in jest nawet jeszcze o 47 procent niższy.

BMW 530e iPerformance – charakterystyka mocy jak w dużym silniku spalinowym

Nowoczesny silnik elektryczny napędu BMW eDrive ma moc 70 kW / 95 KM i moment obrotowy 250 Nm. Czterocylindrowy silnik spalinowy o pojemności 2,0 l – 135 kW / 184 KM i 320 Nm. Z takim napędem BMW 530e iPerformance może pochwalić się niską emisją CO2 wynoszącą zaledwie 44 g/km. Moc systemowa 185 kW / 252 KM i maksymalny moment obrotowy 420 Nm pozwala BMW 530e iPerformance przyspieszać od 0 do 100 km/h w 6,2 s i rozwijać prędkość maksymalną 235 km/h. W praktyce możliwy jest przy tym zasięg do 650 km.

Na samym napędzie elektrycznym BMW 530e iPerformance może przejechać do 50 km. Prędkość maksymalna na samym napędzie elektrycznym do 140 km/h. Silnik elektryczny i spalinowy napędzają tylne koła limuzyny za pośrednictwem standardowej 8-stopniowej skrzyni Steptronic. Umieszczenie silnika elektrycznego przed skrzynią biegów pozwala korzystać z przełożeń również przy jeździe na samym napędzie elektrycznym. Dzięki temu zbędna jest przekładnia hydrokinetyczna, co w sporej części kompensuje masę dodatkowego napędu.

Funkcja cyfrowego ładowania BMW i ładowanie bezprzewodowe BMW

Ogniwa litowo-jonowe akumulatora wysokonapięciowego o pojemności 9,2 kWh umieszczone są pod bagażnikiem. Nie zajmują wiele miejsca i wyposażone są specjalny płaszcz z czynnikiem chłodniczym oraz zintegrowany układ niskotemperaturowy. Przemyślana integracja akumulatora daje w BMW 530e iPerformance bagażnik o pojemności 410 l i równą podłogę. WBMW 530e iPerformance akumulator wysokonapięciowy można całkowicie naładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego w czasie niespełna pięciu godzin lub ze stacji ładowania BMW i Wallbox (moc ładowania 3,7 kW) w niecałe trzy godziny.

Wraz z funkcją cyfrowego ładowania BMW jako pierwszy producent samochodów na świecie oferuje możliwość przewidującego, komfortowego i ekonomicznego ładowania z wykorzystaniem ekologicznej energii. Ładowanie odbywa się przy tym zawsze tak, aby samochód miał o żądanej godzinie wyjazdu w pełni naładowany akumulator. Na życzenie również odpowiednią temperaturę wnętrza. Funkcja cyfrowego ładowania BMW opiera się na dwóch zasadniczych elementach: ładowaniu akumulatora z uwzględnieniem optymalnej taryfy oraz ładowaniu z optymalnym wykorzystaniem energii solarnej.

Oprócz tego od roku 2018 w BMW 530e iPerformance będzie oferowana opcja BMW Wireless Charging do bezprzewodowego ładowania akumulatora wysokonapięciowego. System zaprezentowany już przez BMW w formie prototypu obejmuje cewkę pierwotną w płycie podłogowej, którą można zamontować w garażu lub na wolnym powietrzu, oraz cewkę wtórną umieszczoną w podłodze pojazdu. Pomiędzy cewkami tworzy się zmienne pole elektromagnetyczne umożliwiające bezkontaktowe, niewymagające kabla do ładowania, przesyłanie energii do 3,2 kW. Przy tej wyjątkowo wygodnej dla klienta metodzie zasilania akumulatora wysokonapięciowego ładowanie trwa około 3,5 h.

BMW 530e iPerformance – dyskretne znaki rozpoznawcze wewnątrz i na zewnątrz

Dyskretne detale pozwalają znawcy rozpoznać innowacyjny napęd nowego BMW 530e iPerformance. Najbardziej oczywiste znaki rozpoznawcze tej hybrydy plug-in to niebieskie poprzeczki pośrednie w atrapie chłodnicy, niebieskie “dekielki” obręczy kół, gniazdo ładowania po stronie kierowcy umieszczone pomiędzy przednim zderzakiem a słupkiem A, znaczki „eDrive” na słupkach C i oczywiście napis „530e” na pokrywie bagażnika. Po otwarciu drzwi oczom ukazują się podświetlane listwy progowe z napisem „eDrive”. Samo wnętrze, jak we wszystkich wariantach tej biznesowej limuzyny, odzwierciedla sportowo elegancki charakter stylistyki karoserii. BMW 530e iPerformance ma również przycisk eDrive na konsoli środkowej oraz specyficzną stylistykę wskazań na zestawie wskaźników przed kierowcą i na monitorze centralnym.

BMW eDrive pracuje indywidualnie i perspektywicznie

Przycisk eDrive umożliwia dostosowanie działania napędu BMW eDrive wykraczające poza to, które umożliwia przełącznik właściwości jezdnych i jego tryby SPORT, COMFORT oraz ECO PRO. Do wyboru są trzy tryby jazdy: AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE i BATTERY CONTROL.

AUTO eDRIVE zapewnia optymalną w każdej sytuacji współpracę silnika spalinowego i elektrycznego. Umożliwia rozwijanie prędkości do 90 km/h na samym napędzie elektrycznym. Jest to ustawienie podstawowe włączające się automatycznie przy każdym uruchomieniu auta.

W trybie MAX eDRIVE BMW 530e iPerformance porusza się na samym iPerformance napędzie elektrycznym. W tym celu wykorzystuje pełną moc napędu elektrycznego, osiągając prędkość maksymalną 140 km/h. W każdej chwili możliwe jest jednak dołączenie silnika spalinowego poprzez wciśnięcie pedału gazu poza pierwszy punkt oporu (kickdown), gdy potrzebna jest dodatkowa moc – na przykład przy wyprzedzaniu.

W trybie BATTERY CONTROL kierowca ma możliwość ręcznego ustawienia poziomu naładowania akumulatora wysokonapięciowego. Wartość docelową można wybrać w zakresie od 30 do 100 procent maksymalnej pojemności akumulatora, którą będzie można potem wykorzystać podczas jazdy elektrycznej. Inteligentne zarządzanie akumulatorem w BMW 530e iPerformance utrzymuje ustawiony poziom naładowania akumulatora lub doładowuje go do niego, wykorzystując silnik elektryczny jako generator. Dzięki temu tryb BATTERY CONTROL umożliwia na przykład na autostradzie oszczędzanie zapasu energii elektrycznej, albo nawet jego zwiększenie, aby móc potem pokonywać odcinki miejskie bez lokalnej emisji spalin.

Jeszcze bardziej intuicyjna obsługa z iDrive najnowszej generacji. Podobnie jak we wszystkich modelach nowego BMW serii 5 nawigację, telefon, funkcje rozrywki i funkcje samochodu można obsługiwać na opcjonalnym ekranie wysokiej rozdzielczości o przekątnej 10,25 cala nie tylko kontrolerem iDrive, ale też poprzez dotykanie ekranu oraz za pośrednictwem inteligentnego asystenta głosowego. Dodatkowym elementem obsługi jest sterowanie BMW za pomocą gestów reagujące na proste ruchy dłonią lub palcami.

BMW Connected Onboard: spersonalizowany ekran startowy

W raz z premierą BMW Connected w 2016 r. w Europie i USA BMW zaprezentowało kompleksową cyfrową koncepcję doskonale wspierającą indywidualną mobilność. W oparciu o elastyczną platformę Open Mobility Cloud BMW Connected łączy samochód poprzez różne „touch pointy”, takie jak iPhone, Apple Watch, smartfony z systemem Android i smartwatche, z cyfrowym środowiskiem użytkownika. W nowym BMW serii 5 Limuzyna wprowadzone zostały jeszcze inne nowe funkcje, na przykład BMW Connected Onboard. Monitor pokładowy wyświetla spersonalizowane informacje, takie jak najbliższy cel nawigacyjny, szacowaną godzinę przyjazdu i pogodę u celu. W tym celu BMW Connected transmituje osobistą agendę bezpośrednio ze smartfonu do samochodu.

Szósty model z dopiskiem „iPerformance”

Podobnie jak w przypadku M Performance odzwierciedlającym związek głównej marki BMW z dywizją BMW M, tak i dopisek „iPerformance” we wszystkich modelach hybrydowych plug-in sygnalizuje transfer technologii BMW i do samochodów głównej marki. Przed BMW 530e iPerformance zaprezentowane zostały już nowatorskie modele BMW 225xe iPerformance, BMW 330e iPerformance, BMW X5 xDrive40e iPerformance, BMW 740e/740Le iPerformance oraz oferowane wyłącznie w Chinach BMW X1 xDrive 25Le iPerformance. Tym samym BMW oferuje szeroką paletę modeli sięgającą od samochodów kompaktowych po luksusowe. Nowe BMW 530e iPerformance rozszerza tę ofertę o szósty już model. W planach są następne modele.

Zdjęcia: BMW