MotoNews.pl

Nowy Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

30 lipca 2019

Mercedes-AMG-CLA-45-4MATIC-Shooting-Brake

Emocjonujący, dynamiczny, indywidualista: Mercedes-AMG prezentuje CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake oraz CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake – dwa nowe, mocne auta kompaktowe, które łączą sportowego ducha z wysokim stopniem funkcjonalności. Ich dwulitrowy czterocylindrowy silnik turbo jest mocniejszy niż kiedykolwiek – generuje 285 kW (387 KM) lub 310 kW (421 KM). To zestawienie ekstremalnie sportowych osiągów (przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1/4,0 s) z elastycznie konfigurowalnym wnętrzem i zwiększoną pojemnością bagażnika Mercedes-AMG kieruje do młodej grupy docelowej, która prowadzi aktywny, zróżnicowany styl życia – zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym.

Mercedes-AMG CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake

Mercedes-AMG dynamicznie poszerza gamę swoich modeli. „Nowy CLA 45 Shooting Brake to już trzecia propozycja w naszej zupełnie nowej gamie kompaktowych modeli z serii Performance (o wysokich osiągach – przyp. tłum.). I dowód na to, że nasza oferta jest dostosowana do wszystkich typów potrzeb klientów” – powiedział Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 1

Jedną z nowości, która ma znaczący wpływ na niezrównane wrażenia z jazdy, jest aktywny, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+: po raz pierwszy układ ten oferuje selektywny rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami tylnej osi za pośrednictwem systemu AMG TORQUE CONTROL. Oznacza to, że siła napędowa jest rozdzielana pomiędzy lewe i prawe tylne koło w sposób bardzo elastyczny i z różnymi przełożeniami, w zależności od sytuacji na drodze – co zapewnia optymalną przyczepność, niezależnie od warunków i przebiegu trasy. Co więcej, spektakularny tryb Drift (standard w wersji S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS dla wariantu podstawowego) zapewnia jeszcze większą radość z jazdy. To zasługa nowo opracowanego mechanizmu różnicowego tylnej osi, który po raz pierwszy korzysta z dwóch sprzęgieł wielopłytkowych. Otwierają się one i zamykają z prędkością błyskawicy, indywidualnie kontrolując przepływ momentu obrotowego do każdego z tylnych kół.

Design: sportowy i muskularny

Także z zewnątrz nowe CLA 45 Shooting Brake jest „napakowane” emocjami: długa maska, linia szyb w stylu coupé, muskularne błotniki i opadająca linia dachu zdradzają geny sportowych aut. Specjalna osłona chłodnicy AMG z pionowymi listwami nie pozostawia wątpliwości co do przynależności modelu do rodziny AMG Performance, a wyraźny „nos rekina”, smukłe reflektory i płaska, aerodynamicznie wyprofilowana pokrywa silnika z mocnymi przetłoczeniami wizualnie obniżają przednią partię nadwozia.

Imponującą prezencję podkreślają również szersze przednie błotniki z zaakcentowanymi nadkolami, które zapewniają przestrzeń dla poszerzonej przedniej osi. Przypominający dysze kształt wlotów powietrza nawiązujedo AMG GT 4-drzwiowego Coupé. Przedni splitter płynnie przechodzi w kurtyny powietrzne przed przednimi kołami, optymalizujące przepływ powietrza w interesie poprawy efektywności aerodynamicznej i współczynnika oporu powietrza.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 2

Tylny pas zwraca uwagę dwiema okrągłymi podwójnymi rurami wydechowymi (o średnicy 82 mm każda) i szerokim optycznie zderzakiem. Odmiana S otrzymuje jeszcze większe, 90-milimetrowe końcówki układu wydechowego z wewnętrznym rowkowaniem i napisem „AMG”. Wrażenie szerokości dodatkowo podkreślają smukłe, dwuczęściowe tylne lampy. Dyfuzor z czterema pionowymi „płetwami” przyczynia się do lepszych parametrów aerodynamicznych.

Szerokość otworu załadunkowego – 871 mm – jest znacznie większa niż w poprzedniku (635 mm). Dodatkowo tylna klapa może być otwierana bezdotykowo. 505-litrowy bagażnik jest wystarczająco duży, aby pomieścić mnóstwo sprzętu rekreacyjnego i sportowego.

Nadwozie: intensywnie wzmocnione

Podobnie jak w przypadku Coupé, projektanci AMG znacznie wzmocnili nadwozie CLA 45 Shooting Brake, zapewniając mu „bazę” dla uzyskania precyzyjnych właściwości jezdnych oraz stabilności rozstawu i pochylenia kół – również podczas szybkiej jazdy. Sztywność skrętną przedniej części pojazdu zwiększa lekka aluminiowa płyta przykręcona pod silnikiem. Lista modyfikacji obejmuje również rozpórkę przednich kielichów i dodatkowe łączniki podłużnic, minimalizujące ruchy przedniej partii nadwozia. Dodatkowo sztywność zwiększają ukośne wzmocnienia z przodu i z tyłu podwozia.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 3

Nowy 4-cylindrowy silnik turbo o wysokiej mocy

Zupełnie nowa 2,0-litrowa jednostka o mocy do 310 kW (421 KM) jest najmocniejszym na świecie 4-cylindrowym motorem turbo wytwarzanym seryjnie. W stosunku do poprzednika generuje dodatkowe 30 kW (40 KM). Wzrósł również maksymalny moment obrotowy – z 475 do 500 Nm. Nowy silnik powstaje na innowacyjnej linii produkcyjnej w Affalterbach, zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”.

Czterocylindrowiec zapewnia wyjątkowe osiągi w dwóch klasach mocy: 285 kW (387 KM) w wersji podstawowej oraz 310 kW (421 KM) w odmianie S. Nowe kompaktowe samochody sportowe przyspieszają od 0 do 100 km/h w rekordowym czasie: CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake potrzebuje na to jedynie 4,0 s, a bazowy CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake – 4,1 s.Prędkość maksymalna wariantu S jest elektronicznie ograniczona do 270 km/h, a podstawowego – do 250 km/h (z opcjonalnym Pakietem Kierowcy AMG także wynosi 270 km/h).

Poza wydajnością nowa konstrukcja imponuje natychmiastową reakcją na gaz. W tym celu krzywa momentu obrotowego została starannie wyważona (tzw. kształtowanie momentu obrotowego): jego maksymalna wartość – 500 Nm – jest dostępna w zakresie 5000-5250 obr./min (wersja podstawowa: 480 Nm przy 4750-5000 obr./min). Dzięki takiej konfiguracji inżynierowie AMG uzyskali charakterystykę zbliżoną do motoru wolnossącego.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 4

Konstrukcja silnika: inteligentne detale

Nowy silnik wyróżniają liczne inteligentne rozwiązania konstrukcyjne. W porównaniu do 4-cylindrowej jednostki stosowanej w serii 35, również montowanej poprzecznie, nowy motor jest obrócony wokół swojej pionowej osi o 180 stopni. Oznacza to, że turbosprężarka i kolektor wydechowy znajdują się z tyłu, z boku ściany grodziowej, a układ dolotowy „wylądował” z przodu. Taka konfiguracja pozwala na uzyskanie możliwie płaskiego, aerodynamicznie zoptymalizowanego designu przedniej partii karoserii. Co więcej, nowa koncepcja umożliwia zastosowanie znacząco udoskonalonych przewodów powietrza – krótszych i o mniejszej liczbie przejść.

Nowa turbosprężarka twin-scroll łączy optymalną szybkość reakcji przy niskich prędkościach obrotowych silnika z wysoką mocą w górnym zakresie skali obrotomierza. Wały sprężarki i turbiny po raz pierwszy zamontowano na łożyskach tocznych, minimalizując mechaniczne tarcie w turbosprężarce. W rezultacie odznacza się ona żwawszą reakcją i szybciej osiąga swoją maksymalną prędkość (169 000 obr./min).

Dwulitrowa jednostka bryluje także pod względem maksymalnego ciśnienia doładowania – 2,1 bara. Elektronicznie sterowany zawór upustowy typu wastegate pozwala na jeszcze dokładniejsze i bardziej elastyczne sterowanie ciśnieniem doładowania, a jednocześnie optymalizuje szybkość reakcji – zwłaszcza przy częściowej zmianie obciążenia.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 5

Większe zawory wydechowe dla szybszych cykli gazowych

Zmiana położenia i delikatne pochylenie dysz wtryskiwaczy oraz zespołu świecy zapłonowej w głowicy cylindrów pozwoliły na znaczne powiększenie zaworów wydechowych względem poprzedniego silnika. Większe przekroje kanałów wydechowych pozwalają na wypuszczanie gazów z komór spalania przy niskich stratach i zmniejszają zjawisko odpowietrzania („wypychania” powietrza) wskutek pracy tłoka. Dwa górne wałki rozrządu sterują pracą 16 zaworów za pomocą zoptymalizowanych pod względem masy popychaczy rolkowych. Regulacja wałka rozrządu po stronie dolotowej i wydechowej pozwala uzyskać doskonałą responsywność i optymalizuje przebieg obiegu gazowego w każdym punkcie pracy. Kolejne rozwiązanie to elastyczna regulacja zaworów CAMTRONIC po stronie wydechowej, z dwiema krzywkami o różnej geometrii przypadającymi na jeden zawór. Efekt: jeszcze lepsza reakcja na ruchy pedału gazu przy niskich obrotach, płynna i oszczędna jazda w zakresie średnich obrotów oraz oddawanie pełnej mocy w górnych rejestrach obrotomierza.

Dwustopniowy wtrysk benzyny dla uzyskania optymalnej mocy

Po raz pierwszy nowy 4-cylindrowy silnik o wysokich osiągach otrzymał dwustopniowy wtrysk paliwa. W pierwszym etapie szybkie, precyzyjnie dawkujące paliwo piezoelektryczne wtryskiwacze dostarczają benzynę do komór spalania pod ciśnieniem do 200 barów – w ramach wielokrotnego wtrysku, sterowanego przez układ zarządzania silnikiem zgodnie z wymaganiami. W drugim etapie do akcji wkracza dodatkowy układ wtrysku paliwa do kolektora dolotowego, korzystający z zaworów elektromagnetycznych – istotny dla uzyskania wysokiej mocy.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 6

Ponadto silnik korzysta z funkcji zarządzania temperaturą oleju, która kontroluje fazę rozgrzewania i elastycznie reguluje temperaturę oleju silnikowego. Dzięki temu jednostka szybciej osiąga temperaturę roboczą przy ograniczeniu tarcia oraz zużycia eksploatacyjnego. Dodatkowo ma to pozytywny wpływ na środowisko, zmniejsza bowiem zużycie paliwa i emisję spalin podczas uruchamiania „na zimno”. Pakiet techniczny nowego czterocylindrowego motoru AMG obejmuje również zarządzanie alternatorem, funkcję ECO start/stop z szybkim „restartem” silnika, żeglowanie oraz filtr cząstek stałych.

Dwusprzęgłowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G

Również 8-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa AMG SPEEDSHIFT DCT 8G ma swój wkład w zwinny, dynamiczny charakter Mercedesów-AMG z serii 45. Poszczególne przełożenia skonfigurowano z myślą o tym, by kierowca mógł doświadczać bardzo spontanicznego przyspieszenia we wszystkich zakresach prędkości – w połączeniu z szybkim przełączaniem biegów. W zależności od wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT kierowca ma do dyspozycji określoną konfigurację napędu o różnych charakterystykach przepustnicy i doboru przełożeń. Standardowa funkcja wyścigowego ruszania – RACE-START – pozwala na uzyskanie maksymalnego przyspieszenia ze startu zatrzymanego. Dotyczy to również brzmienia napędu, z częściową przerwą w zapłonie podczas zmiany biegu na wyższy, oraz automatycznej funkcji podwójnego wysprzęglenia przy redukcji. Nie zapomniano też o efektywności: w trybie Comfort aktywna jest funkcja ECO start/stop, a w programie Individual można uruchomić funkcję „żeglowania”.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 7

Napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ z AMG TORQUE CONTROL

Niezwykle dynamiczne wrażenia z jazdy w istotnym stopniu wspomaga w pełni elastyczny napęd na wszystkie koła. Jego sekretem jest nowy mechanizm różnicowy tylnej osi z AMG TORQUE CONTROL: dysponuje on dwoma elektronicznie sterowanymi wielotarczowymi sprzęgłami. Każde z nich połączono z wałem napędowym tylnej osi. W ten sposób siła napędowa może być całkowicie zmiennie „przerzucana” nie tylko pomiędzy osiami, ale także selektywnie między lewym i prawym tylnym kołem. Efekt: niezmiennie optymalna trakcja, nawet w niesprzyjających warunkach drogowych i podczas ekstremalnych manewrów na zakrętach, na przykład na torze wyścigowym. Co więcej, to wyrafinowane rozwiązanie zapewnia warunki do realizacji trybu Drift (standard w wariancie S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS w odmianie podstawowej), który umożliwia wprowadzanie autaw boczny poślizg – dla jeszcze większej przyjemności z jazdy. Tryb driftowania można wywołać w programie jazdy RACE, za pomocą łopatek zmiany biegów – pod warunkiem, że system ESP® został wyłączony, a skrzynia biegów pracuje w trybie ręcznym.

Przekazywanie momentu napędowego na przednią i tylną oś oraz pomiędzy dwoma tylnymi kołami odbywa się elektromechanicznie. Czynniki wpływające na rozkład siły napędowej to nie tylko prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i wzdłużne oraz kąt skrętu kół, ale również różnica prędkości obrotowej między poszczególnymi kołami, wybrany bieg oraz pozycja pedału przyspieszenia. Główna przewaga sterowania elektromechanicznego nad elektrohydraulicznym dotyczy bardziej wyrafinowanej dynamiki jazdy – przede wszystkim z uwagi na znacznie szybszą reakcję i niezależne od prędkości ściskanie tarcz w całym zakresie ich regulacji. Napęd 4MATIC ma dwie charakterystyki działania, przypisane do odpowiednich trybów jazdy: komfortową i sportową.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 8

Zawieszenie: specjalne elementy dla uzyskania wysokiej dynamiki jazdy

Nowe zawieszenie AMG ze specjalnymi elementami sprężystymi i nowymi amortyzatorami o selektywnej częstotliwości tłumienia stanowi podstawę dla uzyskania wysokiej stabilności kierunkowej i bardzo dynamicznej charakterystyki pokonywania zakrętów przy ograniczonych przechyłach nadwozia. Jednocześnie na tle poprzednika nowa seria 45 oferuje wyższy poziom komfortu jazdy. W konstrukcji przedniej osi zastosowano kolumny McPhersona. Specjalna geometria osi zmniejsza wpływ napędu na działanie układu kierowniczego, zapewniając wysoką wygodę oraz zwinność prowadzenia. Nowy wahacz poprzeczny z aluminium pozwala zredukować masy nieresorowane, zwiększając czułość reakcji sprężyn. Zaciski hamulcowe na przedniej osi są mocowane promieniowo – to rozwiązanie znane ze świata motorsportu, służące większej stabilności. Czterodrążkowe tylne zawieszenie odznacza się wysoką sztywnością skrętną, a jego architektura zapewnia maksymalną stabilność jazdy.

Opcjonalny adaptacyjny system tłumienia AMG RIDE CONTROL oferuje kierowcy wybór pomiędzy trzema różnymi trybami pracy zawieszenia – jego spektrum sięga od zestrojenia komfortowego po sportowe.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 9

Bez oznak słabości: wysokowydajny układ hamulcowy

Wysokowydajny układ hamulcowy pozwala na błyskawiczne wytracanie prędkości i zapewnia krótkie drogi hamowania. Przednią oś zaopatrzono w czterotłoczkowe stałe zaciski typu monoblok oraz tarcze o wymiarach 350 x 34 mm, a tylną – w jednotłoczkowe zaciski pływające oraz tarcze o wymiarach 330 x 22 mm. Aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać spadkom skuteczności przy wielokrotnych hamowaniach, nawet w ekstremalnych warunkach, tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane. Szare zaciski zdobi białe logo AMG.

W wariancie S montowany jest jeszcze wydajniejszy układ hamulcowy,który z przodu wyróżnia się 6-tłoczkowymi stałymi zaciskami i tarczami hamulcowymi o wymiarach 360 x 36 mm. W tym przypadku zaciski hamulcowe są lakierowane na czerwono i mają czarne logo AMG.

Układ kierowniczy ze specjalną przekładnią o zmiennym przełożeniu

Progresywny, elektromechaniczny sportowy układ kierowniczy swoją bezpośrednią charakterystyką wspiera kierowcę w sportowym stylu jazdy. Ma przekładnię o zmiennym przełożeniu i dwa tryby działania: zależnie od wybranego programu jazdy wyróżnia się większym oporem lub pracuje lżej, w sposób bardziej zrelaksowany. Sztywne mocowanie na zintegrowanym wsporniku zapewnia jeszcze lepsze połączenie układu kierowniczego z nadwoziem, a tym samym zwiększa precyzję prowadzenia.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 10

Sześć trybów jazdy: szeroki zakres regulacji charakterystyki pojazdu

Gama sześciu trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT – Slippery (na śliskie nawierzchnie), Comfort, Sport, Sport+, Individual oraz torowy RACE (standard dla wariantu S, element opcjonalnego pakietu AMG DYNAMIC PLUS dla odmian bazowych) – zapewnia szeroką rozpiętość charakterystyki samochodu, od komfortowej po dynamiczną. Każdy z programów modyfikuje działanie podzespołów napędu (np. reakcja na gaz, czas zmiany przełożeń), układu wydechowego i podwozia (z opcjonalnym zawieszeniem AMG RIDE CONTROL).

W ramach trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT nowy CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake oferuje też AMG DYNAMICS – zintegrowaną kontrolę dynamiki jazdy, która poszerza funkcje stabilizacyjne ESP® m.in. o poprawiające zwinność interwencje w sterowaniu napędem 4×4. Na przykład w szybkich zakrętach krótki impuls w układzie hamulcowym tylnego koła po wewnętrznej stronie łuku generuje określony ruch odchylający wokół osi pionowej z myślą o szybkim, precyzyjnym wejściu w zakręt. AMG DYNAMICS oferuje cztery programy (bazowy Basic, zaawansowany Advanced, profesjonalny Pro oraz „mistrzowski” Master), przypisane do różnych trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT.

Mercedes AMG CLA 45 4MATIC Shooting Brake 11

Człowiek i maszyna: ścisłe połączenie w ścisłym sojuszu

Sportowe wyposażenie i system informacyjno-rozrywkowy MBUX sprawiają, że w wysokiej jakości kabinie nowego CLA 45 4MATIC+ Shooting Brake rodzi się bliska, osobista więź między człowiekiem a maszyną. Kierowca i pasażer z przodu mają do dyspozycji mocno wyprofilowane, sportowe fotele, standardowo pokryte tapicerką łączącą czarną syntetyczną skórę ARTICOi mikrofibrę DINAMICA. Nie zabrakło typowego dla AMG akcentu w postaci podwójnych, czerwonych przeszyć. W ten schemat kolorystyczny wpisują się czerwone pasy bezpieczeństwa designo i wykończenie deski rozdzielczej czarną mikrofibrą DINAMICA z czerwoną nicią, a także pierścienie otworów wentylacyjnych w tym samym kolorze. Alternatywnie dostępna jest tapicerkaz syntetycznej skóry ARTICO w zestawieniu kolorystycznym szary neva/czarny z szarymi, podwójnymi przeszyciami i elementami ozdobnymiz aluminium o podłużnym szlifie.

We wnętrzu wersji S uwagę zwracają żółte akcenty, podkreślające jej bardziej torowy charakter. Standardowe wyposażenie obejmuje tu również kierownicę AMG Performance pokrytą skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA, z żółtym pierścieniem na godzinie 12 i przyciskami zapewniającymi dostęp do istotnych funkcji pojazdu, takich jak obsługa trybów jazdy.

Podane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 określono zgodnie z zalecaną metodą pomiarową – NEDC dla emisji CO2 (zgodnie z art. 2 nr 1 rozporządzenia wykonawczego EU 2017/1153). Dane zużycia paliwa obliczono w oparciu o te wartości.

Zdjęcia: Mercedes-Benz