MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz Vito i eVito Tourer

14 marca 2020

Kategoria | Premiery
Mercedes-Benz-Vito-eVito-Tourer

Sukces Mercedes-Benz Vito opiera się na takich filarach, jak wszechstronność, elastyczność i świetny stosunek ceny do jakości. Dzięki licznym udoskonaleniom, nowa wersja modelu jest teraz jeszcze bardziej atrakcyjna. Najważniejsze nowości to lokalnie bezemisyjny eVito Tourer z silnikiem elektrycznym o wysokim momencie obrotowym, dostępnym od razu i zasięgu do 421 kilometrów, a także nowa generacja wydajnych i mocnych czterocylindrowych silników wysokoprężnych z rodziny OM 654.

Nowe Vito i eVito Tourer

Nowe narzędzia i funkcje w systemie inforozrywki i systemach wspomagających, a także odświeżony design dopełniają najważniejszch zmian. Nowego Mercedes-Benz Vito można zamawiać od 16 marca 2020 r. Ceny zaczynają się od 91 700 zł (+ VAT) za Vito Furgon. eVito Tourer pojawi się latem 2020 roku.

Najważniejsze cechy odświeżonego modelu:

  • eVito Tourer o mocy 150 kW i zasięgu 421 km1 2
  • Nowa generacja silników OM 654, w tym topowa jednostka o mocy 176 kW dla pojazdów z homologacją osobową
  • Zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC
  • Większe bezpieczeństwo dzięki DISTRONIC i Active Brake Assist
  • Ulepszona kamera cofania
  • Cyfrowe lusterko wsteczne
  • Nowe portfolio systemu inforozrywki
  • Odświeżone wnętrze pojazdu i nowa tapicerka
  • Nowy wygląd osłony chłodnicy

Od momentu premiery, Mercedes-Benz Vito, produkowany w hiszpańskim mieście Vitoria, jest uosobieniem wszechstronnego vana średniej wielkości. Od czasu wprowadzenia na rynek jesienią 2014 r. obecnej trzeciej generacji modelu, sprzedano około 530 000 jego egzemplarzy. Dzięki swojej wszechstronności Vito jest uznanym partnerem dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ponad 70% Mercedesów Vito trafia do firm, posiadających do 5 pojazdów.

Pia Herkewitz, menedżer ds. produktu / marketingu średniej wielkości vanów Mercedes-Benz, dodaje: „Szeroka gama nowych systemów wspomagających i nowa generacja silników kontynuuje historię sukcesu Vito i czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym. Vito wciąż jest bezkompromisowy, jeśli chodzi o koszty eksploatacji i dążenie do niskiej emisji. Jak zawsze, ładowność i różnorodność wariantów należą do najbogatszych w tym segmencie. Nowe możliwości systemu inforozrywki spełniają również rosnące wymagania naszych klientów biznesowych”.

„Nowy Mercedes-Benz eVito Tourer wyznacza standardy w swoim segmencie pod względem codziennej przydatności i użyteczności. Dzięki funkcji szybkiego ładowania i wyższemu zasięgowi można go stosować elastycznie. W ten sposób realizujemy naszą ideę lokalnie bezemisyjnego pojazdu dostawczego”, wyjaśnia Benjamin Kaehler, szef eDrive @ VAN w Mercedes-Benz AG.

Nowy eVito Tourer: bezemisyjny specjalista w przewozie pasażerów

Rozwój mobilności ma coraz wyraźniejszy wpływ na ruch miejski. Dla utrzymania w przyszłości płynnych dostaw tzw. ostatniego kilometra, rozsądnym krokiem jest czysto elektryczny napęd średnich samochodów dostawczych. Wprowadzając na niektórych rynkach eVito w 2018 r. i eSprintera w 2019 r., Mercedes-Benz Vans został pionierem bezemisyjnego transportu w środowisku miejskim. Wydajność jazdy i zasięg zaprezentowanego właśnie eVito Tourera wyznaczają nowy wymiar i spełniają wszystkie potrzeby: czy to wobec hotelowego busa, czy większej taksówki, czy wreszcie pojazdu do świadczenia usług przejazdów współdzielonych.

Nowy Mercedes-Benz eVito Tourer z wyglądu przypomina swoich braci z silnikiem spalinowym. Ale pod dynamicznym przodem – ze złączem do ładowania po lewej stronie przedniego zderzaka – kryje się elektryczny układ napędowy (eATS) na przednie koła o maksymalnej mocy 150 kW. Silnik elektryczny, przekładnia o stałym przełożeniu, układ chłodzenia i układ elektroenergetyczny tworzą spójną całość. Energię magazynuje akumulator litowo-jonowy umieszczony pod podłogą pojazdu. Jest umieszczony nisko i centralnie, co ma pozytywny wpływ na prowadzenie eVito Tourer. Prędkości maksymalne 140 km/h w wersji standardowej i 160 km/h jako opcja, zapewniają wystarczającą prędkość zarówno w ruchu miejskim, jak i poza nim.

Szybkie ładowanie – duży zasięg

Mercedes-Benz eVito Tourer jest standardowo wyposażony w chłodzoną wodą ładowarkę pokładową z prądem przemiennym (AC) o mocy 11 kW. Oznacza to, że jest również przygotowany do ładowania prądem przemiennym w domowych lub publicznych stacjach ładowania. Nowego eVito Tourer można ładować przez złącze CCS umieszczone w przednim zderzaku po lewej stronie. Możliwe jest także ładowanie prądem stałym (DC). Dlatego eVito Tourer z baterią o pojemności100 kWh może być ładowany od 10 do 80% w ciągu 45 minut na stacji szybkiego ładowania. Akumulator o użytecznej pojemności 90 kWh zapewnia zasięg 421 kilometrów. 1,2

Dzięki inteligentnej technologii eVito Tourer ładuje również akumulatory podczas jazdy. Podczas hamowania lub wytracania prędkości ruch obrotowy jest przekształcany w energię elektryczną i wykorzystywany do ładowania akumulatora wysokiego napięcia (rekuperacja). Kierowca ma ogromny wpływ na poziom rekuperacji. Może na jej wydajność wpływać za pomocą manetek przy kierownicy. Szczególnie efektywny i komfortowy styl jazdy zapewnia nowa funkcja eVito Tourer: tryb rekuperacji DAuto. Przy poruszaniu się zgodnie z zasadą „jedź w przewidywalnym stylu i oszczędzaj” funkcja rozpoznawania znaków drogowych oraz informacje z systemów wspomagających bezpieczeństwo w pełni współpracują ze sobą, a siła rekuperacji jest dostosowywana w zależności od sytuacji i w czasie rzeczywistym.

Co więcej, trzy programy jazdy pozwalają klientowi wybrać indywidualnie i za naciśnięciem jednego przycisku pomiędzy komfortem a maksymalnym zasięgiem.

Równie praktyczny jak jego bracia z konwencjonalnym napędem

Ponieważ akumulator znajduje się pod podłogą pojazdu przestrzeń bagażową można wykorzystać w stu procentach. W ten sposób eVito Tourer spełnia najbardziej wyśrubowane wymagania pod względem funkcjonalności i różnorodności, dzięki czemu nadaje się do praktycznie wszystkich zastosowań w ruchu pasażerskim. Lokalnie bezemisyjną furgonetkę można zamówić w dwóch różnych długościach: w wersji długiej o łącznej długości 5140 milimetrów lub w wersji ekstra długiej o długości 5370 milimetrów.

Firmy taksówkarskie korzystają z takich funkcji, jak różnorodne konfiguracje miejsc. Dzięki dwóm tylnym kanapom eVito Tourer staje się komfortowym, wyjątkowo cichym i zwinnym shuttle busem, który spełnia wszystkie oczekiwania współczesnego przewozu pasażerskiego. Elastyczna konfiguracja siedzeń sprawia zaś, że eVito Tourer może być wyposażony w maksymalnie dziewięć siedzeń, z możliwością ustawienia ich na wprost siebie.

Infrastruktura ładowania: porady i praktyczne wdrożenie

Oprócz analiz i porad Mercedes-Benz Vans oferuje również rozwiązania sprzętowe do infrastruktury ładowania: w ofercie części dla klientów indywidualnych dostępny jest Wallbox Home Mercedes-Benz o kompaktowej, wysokiej jakości konstrukcji. Ładowarka ta musi być zainstalowana przez profesjonalnego elektryka – którego klient może samodzielnie wybrać – zgodnie z lokalnymi przepisami. Jeszcze bardziej wszechstronna jest propozycja dla klientów posiadających więcej niż dwa pojazdy w jednym miejscu: w ramach oferty infrastruktury do ładowania dla klientów flotowych Mercedes-Benz Vans wraz z wybranymi partnerami obsługuje floty pojazdów. Zakres współpracy sięga od doradztwa i przygotowania lokalizacji, przez instalację sprzętu do ładowania, aż po konserwację i wsparcie w eksploatacji.

Specjalne usługi Mercedes PRO connect dla flot pojazdów elektrycznych

Kierowcy eVito Tourer korzystają również z rozwiązań łączności Mercedes PRO. Pakiet łączności „Zarządzanie pojazdem elektrycznym” obejmuje dwie usługi. Dzięki usłudze „Zdalne ładowanie” kierowcy mają możliwość ustawienia temperatury we wnętrzu pojazdu jeszcze przed rozpoczęciem podróży. W ten sposób, ruszając w drogę, dysponują w pełni naładowanym akumulatorem. Korzystając z aplikacji Mercedes PRO connect, kierowcy mogą zdalnie zaprogramować, kiedy chcą rozpocząć podróż, a tym samym określić, w jaki sposób należy dostosować temperaturę pojazdu przed startem. Oprócz kierowcy, wszystkie istotne informacje o poziomie naładowania akumulatora i kontroli temperatury otrzymuje również menedżer floty – dzięki narzędziu do zarządzania pojazdami. Programowanie jest możliwe bezpośrednio przez Mercedes PRO. Nie ma to wpływu na zasięg, ponieważ do ustawienia temperatury przed wyjazdem wykorzystywany jest prąd podczas ładowania.

Dla klientów flotowych w Niemczech dostępne jest opcjonalne inteligentne rozwiązanie ładowania, które obejmuje połączenie pojazdu z siecią oraz kompatybilną stacją ładowania. Usługa „Inteligentne ładowanie” Mercedes PRO[3] umożliwia menedżerom floty uniknięcie lub przynajmniej zmniejszenie pików obciążenia i oszczędność kosztów dzięki zoptymalizowanej wydajności przyłącza elektrycznego.

Dane techniczne Mercedes-Benz eVito Tourer

  • Emisja CO2 – 0 g/km
  • Zużycie energii, łącznie – 26.2 kWh/100 km
  • Zasięg – 421 km
  • Czas ładowania w wallbox lub publicznej stacji ładującej (ładowanie AC, 11 kW) – <10 h (0-100 %)
  • Czas ładowania na stacji szybkiego ładowania: – Ładowanie DC, 50 kW 10-80 % w ok. 80 min, Ładowanie DC, 110 kW 10-80 % w <45 min
  • Układ napędowy – Napęd na przednie koła
  • Moc (szczytowa) – 150 kW (204 KM)
  • Moc (ciągła) – 70 kW (95 KM)
  • Maksymalny moment obrotowy – 362 Nm
  • Akumulator – Litowo-jonowy
  • Pojemność akumulatora (użyteczna) – 90 kWh
  • Pojemność akumulatora(zainstalowana) – 100 kWh
  • Długości – 5140 mm, 5370 mm
  • Bagażnik – 999 l lub 1390 l
  • Maksymalna prędkość – 140 km/h (standard), 160 km/h (opcjonalna)
  • DMC – 3500 kilogramów

Duży wybór napędów – jeszcze mocniejszy i bardziej wydajny dzięki nowym silnikom

Facelifting obejmuje czterocylindrowy silnik wysokoprężny OM 654 o pojemności 2,0 l dla wszystkich wariantów Vito z napędem na tylne koła oraz 4×4. Jednostka znana z oferty silników dla samochodów osobowych Mercedes-Benz została zoptymalizowana pod kątem wydajności i emisji. Nowa generacja silników była wcześniej dostępna tylko dla Vito Tourer. Klienci Vito Furgon mogą teraz wybierać spośród następujących czterech wariantów mocy:

  • Vito 110 CDI o mocy 75 kW (102 KM) i momencie obrotowym 270 Nm (łączne zużycie paliwa 6,5–6,4 l/100 km, łączna emisja CO2 172–169 g/km
  • Vito 114 CDI o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 330 Nm (łączne zużycie paliwa 6,6-5,8 l/100 km, łączna emisja CO2 173-154 g/km)
  • Vito 116 CDI o mocy 120 kW (163 KM) i momencie obrotowym 380 Nm (łączne zużycie paliwa 6,4-5,8 l/100 km, łączna emisja CO2 169-156 g/km)
  • Vito 119 CDI o mocy 140 kW (190 KM) i momencie obrotowym 440 Nm (łączne zużycie paliwa 6,4-5,8 l/100 km, łączna emisja CO2 169-154 g/km)

Ponadto – jako nowy topowy silnik w swojej klasie – dla Vito Tourer i Vito Mixto z homologacją osobową, dostępny jest wariant 124 CDI o mocy 176 kW (239 KM) i momencie obrotowym 500 Nm (łączne zużycie paliwa 6,4–6,3 l/100 km, łączna emisja CO2 168–166 g/km) 6. W fazie przyśpieszania Vito Tourer/Mixto 124 CDI, może na krótko zapewnić dodatkowy 30 Nm momentu obrotowego (funkcja „overtorque”) – oprócz 500 Nm momentu obrotowego. Vito 124 CDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy. Może osiągnąć maksymalną prędkość 210 km/h.

Generacja silnika OM 654 jest jeszcze bardziej wydajna i czystsza w porównaniu z OM 651, a ponadto oferuje jeszcze lepszą charakterystykę hałasu i wibracji. W samochodzie jest przyjemnie cicho, a wszelkie wibracje zostały zredukowane. Połączenie aluminiowej obudowy i stalowych tłoków ze schodkowymi misami spalania oraz powłoki cylindrów w technologii NANOSLIDE® zmniejszające tarcie, wraz z dynamiczną wielokierunkową recyrkulacją spalin i obróbką spalin w silniku. Pozwala to na niższe zużycie paliwa oraz zmniejszoną emisję. Ze względu na izolowane położenie w pobliżu silnika, oczyszczanie spalin działa przy niewielkich stratach ciepła i w optymalnych warunkach. Inne rozwiązania obejmują:

  • Wysokie i niskie ciśnienie recyrkulacji spalin, w tym chłodzenie
  • Katalizator utleniający olej napędowy (DOC), który zmniejsza emisję tlenku węgla (CO) i niespalonych węglowodorów (HC)
  • Filtr cząstek stałych z funkcją katalizatora SCR (sDPF)
  • Katalizator SCR (selektywna redukcja katalityczna) do redukcji tlenków azotu. W tym procesie amoniak jest mieszany z gazami spalinowymi przed sDPF w postaci AdBlue®
  • Dodatkowy katalizator selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z katalizatorem nieprzereagowanego amoniaku (ASC) w kanale spalinowym

Skuteczności tych rozwiązań dowodzi niższe o około 13% zużycie paliwa, którym może pochwalić się nowy Vito 119 CDI w porównaniu do swojej poprzedniej wersji[8]. Pojemność zbiornika na środek AdBlue® wynosi 24 litry dla wszystkich modeli.

Maksymalny komfort przy wzorowej wydajności: automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC

Po raz pierwszy automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC jest teraz dostępna bez ograniczeń dla wszystkich wariantów Vito z napędem na tylne koła oraz 4×4. Szczególnie wygodna i wydajna automatyczna skrzynia biegów z przemiennikiem momentu obrotowego zastępuje 7G-TRONIC i wcześniej była zarezerwowana tylko dla Vito Tourer. Kierowcy mogą użyć przełącznika DYNAMIC SELECT, aby wybrać tryb jazdy „Comfort” czy „Sport”, a tym samym dostosować styl zmiany biegów do swoich wymagań jazdy. Alternatywnie mogą zmieniać biegi ręcznie w trybie „M” za pomocą manetek zmiany biegów DIRECT SELECT przy kierownicy.

Unikalna odmiana napędu

W połączeniu z nową rodziną silników OM 654, Mercedes-Benz Vito jest standardowo wyposażony w napęd na tylne koła – z opcją stałego napędu 4×4. Umożliwia to łatwe użytkowanie bez względu na rodzaj nawierzchni. Wysokość pojazdu nie przekracza dwóch metrów, nawet gdy jest wyposażony w napęd na wszystkie koła. W ten sposób Vito nie traci swojej codziennej użyteczności i nadal może bezproblemowo zmieścić się w zwykłych garażach, a także na parkingach wielopoziomowych i podziemnych oraz myjniach samochodowych.

Ponadto, w wersji z napędem na przednie koła, Vito jest dostępny z silnikiem podstawowym z rodziny OM 622: kompaktową czterocylindrową jednostką o pojemności skokowej 1,7 l i 75 kW (Vito 110 CDI, łączne zużycie paliwa 6,5- 6,4 l/100 km, łączna emisja CO2 172-169 g/km) oraz 100 kW (Vito 114 CDI, łączne zużycie paliwa 6,5-6,4 l/100 km, łączna emisja CO2 172-168 g/km), instalowaną poprzecznie i połączoną z manualną 6-biegową skrzynią.

Zdjęcia: Mercedes-Benz