X Coupé - najbardziej asymetryczny z projektów

X Coupé - najbardziej asymetryczny z projektów23.01.2001
Firma BMW zaprezentowała właśnie swój najnowszy produkt, jakim jest X coupé. Model ten zrywa z utartą stylistyką samochodową, czego najlepszym przykładem jest asymetria jego budowy ...

Firma BMW zaprezentowała właśnie swój najnowszy produkt, jakim jest X coupé. Model ten zrywa z utartą stylistyką samochodową, czego najlepszym przykładem jest asymetria jego budowy.

X Coupé - najbardziej asymetryczny z projektów 1 Zastosowano ją w prawie wszystkich elementach lecz mimo to dopiero po bliższym zapoznaniu się z autem widać np. że tylne światła nie są ustawione symetrycznie, po prawej stronie nie ma tylnego słupka, prawa strona szyb przechodzi gładko w tylną szybę, w bagażniku pokrywa razem z prawym błotnikiem odchyla się ku tyłowi i odkrywa nie tylko powierzchnię bagażową lecz również wejście do tylnego siedzenia. Wsiadanie i wysiadanie oraz za- i wyładowanie bagaży możliwe jest dzięki temu wprost z chodnika.

Bardzo interesująco prezentuje się również zastosowany przez BMW "flame surfacing". Jego zastosowanie sprawia, że powierzchnia karoserii w swej formie przypomina płomienie podobne to tych powstających z palącego się gazu płynącego pod wysokim ciśnieniem. Technika ta nawiązuje również do pełnego napięcia kontrastu pomiędzy nieobliczalnym, samowolnym wyładowaniem energii ognia a racjonalnym podporządkowaniem tego żywiołu przez człowieka. Aluminiowe nadwozie X coupé obala dotychczasowe mity. Liczne, bardzo ostre krawędzie nadają mu agresywnego, niespotykanego stylu. Nad przednim błotnikiem auta rozpoczyna się silne, poziome przetłoczenie, które na drzwiach wygina się na zewnątrz a w efekcie zamienia się we wklęsłą powierzchnię skierowaną ku środkowi pojazdu. Efektu dodaje to, że owa linia boczna obniża się do końca drzwi a następnie wznosi.

X Coupé - najbardziej asymetryczny z projektów 2 Wygląd zewnętrzny BMW mimo, że różni się znacznie od tego, z czego znane są te samochody to nawiązuje do tradycji marki. Jednocześnie nowy styl interpretuje też na nowo klasyczne elementy BMW: perforowane aluminium nadaje autu sportowej lekkości, duże podwójne reflektory dają wrażenie dynamiki.

Wewnątrz samochodu zastosowano równie interesujące rozwiązania, co na zewnątrz. Siedzenie kierowcy łączy pozycję znaną z samochodów terenowych z niskim usytuowaniem siedziska, stosowanym w sportowych bolidach. Daje to zupełnie nowe uczucie podczas jazdy i nadzwyczaj dobrą widoczność mimo sportowej pozycji. Dzięki ruchomym pedałom także bardzo wysocy lub niscy kierowcy mogą korzystać z dobrodziejstw tej pozycji za kółkiem. Dodatkowo sportowe fotele kubełkowe dają wyjątkowe wsparcie plecom i udom. Kabina pasażerska zaprojektowana została głównie z myślą o kierowcy przez co pasażerowie zeszli w tym przypadku na dalszy plan.

Wszystkie wskaźniki są ergonomiczne, tak aby w każdej chwili były pod ręką: niektóre z pokazywanych informacji mają znaczenie jedynie dla kierowcy i dlatego wybrane wskaźniki widoczne są tylko z jego fotela np. wskaźnik temperatury wody i ilości paliwa umieszczone na lewych drzwiach.

X Coupé - najbardziej asymetryczny z projektów 3 Zastosowany na zewnątrz flame surfacing określa także ukształtowanie wnętrza, gdyż wzdłuż wewnętrznej strony drzwi i na desce rozdzielczej tak jak po stronie zewnętrznej linie przechodzą z wypukłych we wklęsłe i odwrotnie. Odnaleźć go także można w detalach wnętrza takich jak: klamki drzwi i przełączniki z masywnego aluminium.

Płyta podłogowa nowego BMW pochodzi z modelu X5 a pod maską pracuje 6-cylindrowy, 3-litrowy silnik diesla z wtryskiem bezpośrednim common-rail o mocy 135 kW (184 KM). Jego wysoki moment obrotowy 450 Nm pozwala na zachowanie dużych rezerw mocy także poza autostradami. Prędkość maksymalna X coupé powinna teoretycznie przekroczyć 200 km/h.