Światowa premiera nowego BMW serii M5

Światowa premiera nowego BMW serii M515.09.2004
Doskonałość w segmencie limuzyn sportowych posiada swoje imię – M5. Ta najszlachetniejsza 5-tka jest zarazem najsilniejszą z istniejących do tej pory: silnik o pojemności 5 litrów, 10 cylindrów, moc 507 KM (373 kW) ...

Dzięki swoim parametrom i osiągom BMW serii M5 czwartej generacji ponownie wyznacza normy w segmencie limuzyn sportowych, segmencie, któremu początek dał pierwszy model M5 w roku 1984. Właśnie ten pierwszy M5 oraz jego następcy wyznaczają wciąż nowe kierunki i standardy, stanowiąc perfekcyjną syntezę komfortowej, eleganckiej limuzyny do codziennej jazdy z nadzwyczajną mocą potężnego silnika i wynikającym z tego niezrównanym, sportowym charakterem.

Koncepcja nadzwyczajnej mocy, połączonej z nie narzucającą się formą, stała się reguła charakteryzującą wszystkie samochody BMW serii M, regułą, która okazała się ekonomicznym sukcesem potwierdzonym dwudziestoma tysiącami sprzedanych do tej pory modeli.

Światowa premiera nowego BMW serii M5 1 Wraz z pojawieniem się nowego modelu M5 koncepcja ta przeżywa swoje kolejne odrodzenie; nacechowana "ekstremalnie sportowymi właściwościami" ukryta pod bardzo subtelnym kształtem, prawie niewyczerpalna moc dziesięciocylindrowego, wysokoobrotowego silnika w połączeniu z siedmiobiegową skrzynią biegów SMG wprowadza kierowcę w całkowicie nowy wymiar swobody i lekkości. Krótko mówiąc: w swojej klasie, wśród najsilniejszych rywali, M5 wygrywa najbardziej innowacyjną koncepcją napędu, najlepszym stosunkiem mocy do wagi samochodu oraz niezwykłą lekkością prowadzenia w każdych warunkach. Limuzyna do codziennej jazdy z sercem sportowca. Samochód sportowy z funkcjonalnością dnia codziennego. Nowe M5 stapia te dwa oblicza w jedno.

Silnik V10 jest jedynym silnikiem wysokoobrotowym stosowanym w limuzynie produkowanej seryjnie. Będąc najsilniejszą jednostką we wprowadzonych do seryjnej produkcji samochodach z rodziny modeli BMW, nowy silnik jeszcze wyżej podnosi poprzeczkę i wyznacza nowe standardy w tej klasie.

Ale moc to nie wszystko. Co najmniej równie istotne jest uzyskanie w samochodach klasy M wspaniałego przyspieszenia i dynamiki jazdy. A te zależne są od faktycznie uzyskanej siły ciągu i masy pojazdu. Siła ciągu kół napędowych jest wynikiem połączenia momentu obrotowego silnika oraz całkowitego przełożenia napędu. Koncepcja zastosowania wysokoobro-towego silnika umożliwiła optymalne przełożenie w skrzyni biegów i na tylnym moście, a co za tym idzie uzyskanie imponującego przyspieszenia.

Dla inżynierów projektujących BMW serii M wybór kompaktowego, wysokoobrotowego silnika bezsprężarkowego okazał się strzałem w dziesiątkę. Z liczbą obrotów równą 8250, silnik typu V10 przedarł się do strefy, która długo zarezerwowana była tylko dla samochodów rajdowych. W porównaniu z dotychczas stosowanym w M5 silnikiem ośmiocylindrowym wzrost mocy wyniósł ponad 25 procent. M5 przekroczyło również magiczną granicę 100 KM na litr, co zrównuje go pod względem osiągów z samochodami wyścigowymi.

Dwa pięciocylindrowe szeregi w silniku V10 są ustawione pod kątem 90 stopni celem wyważenia sił masowych wału korbowego, co pozwala na zminimalizowanie drgań oraz poprawę komfortu jazdy. Dla usztywnienia oraz z uwagi na duże obciążenia wynikające z ciśnienia spalin, szybkości obrotowych silnika i wibracji zastosowano płytę podkładową pod wał korbowy, zrobiono to po raz pierwszy w silnika V w jednostkach BMW.

Światowa premiera nowego BMW serii M5 2 W celu optymalnego ułożenia wału korbowego, do płyty podkładowej wykonanej z aluminium wprowadzone zostały żeliwne wtopy, co miało również niezwykle korzystne konsekwencje dla komfortu akustycznego oraz tłumienia drgań, jak również dla zapewnienia optymalnie wysokiego przepływu oleju silnikowego. Ekstremalnie sztywny wał korbowy wsparty jest na 6 łożyskach.

Wysokociśnienieniowy system bi-Vanos oraz indywidualne zawory dławiące cylindrów. System bi-VANOS, zróżnicowany czas pracy zaworów występujący w nowym silniku M5, zapewnia płynną regulację faz rozrządu, co pozwala osiągnąć niezwykle krótki czas dopasowania. Zapewnia to ekstremalnie krótkie okresy zmiany. W praktyce oznacza to: większą wydajność, poprawioną krzywą momentu obrotowego, optymalne reakcje, mniejsze zużycie paliwa oraz emisję spalin o mniejszej zawartości substancji szkodliwych. Każdy cylinder posiada swoją własny zawór dławiący, z elektroniczną kontrolą zaworów oddzielną dla każdego szeregu cylindrów, co do tej pory było cechą specyficzną tylko dla samochodów rajdowych.

Układ wydechowy wykonany jest ze stali szlachetnej bez spawań i poprowadzony 2-przepływowo aż do tłumików, spaliny opuszczają układ wydechowy przez 4 rury wydechowe będące cechą charakterystyczną tyłu pojazdów serii M. Układ wydechowy M5 spełnia normy europejską EU4 i amerykańską LEV2, regulujące emisję spalin.

Za wspaniałe wyniki wydajności silnika typu V10 oraz normy dla gazów spalinowych odpowiada system sterowania silnikiem typu MS S65. Za niezwykłą wydajnością silnika V10 i niebywale niską emisją spalin kryje się układ sterowania silnikiem MS S65. Układ nieporównywalny pod względem swojej zawartości z żadnym z innych systemów. Zawiera on najpotężniejsze procesory z dotychczas dopuszczonych do zastosowania w przemyśle motoryzacyjnym, aby mogły one sprostać wymaganiom jakie systemowi stawiają niezwykle wysokie prędkości obrotowe oraz liczba wykonywanych zadań sterujących, regulujących I kontrolnych.

Światowa premiera nowego BMW serii M5 3 Szczególną technologią zastosowaną w urządzeniu sterowania silnikiem jest technologia prądu jonowego, służąca do rozpoznania ewentualnych stuków w silniku, przerw zapłonu oraz usterek spalania. Dzięki świecy zapłonowej umieszczonej w każdym z cylindrów, technologia ta umożliwia lokalizację ewentualnych stuków, kontrolowanie prawidłowości zapłonu oraz wykrycie braku iskry. Świeca pełni jednocześnie funkcję zapłonu oraz czujnika do kontrolowania procesu spalania.

7-przełożeniowa skrzynia biegów typu SMG przenosi moc serii M bezpośrednio na drogę. Wysokoobrotowy silnik jest skuteczny tylko we współpracy ze skrzynią biegów, która w krótkich interwałach przekłada jego moment obrotowy na optymalną siłę ciągu.

Siedmioprzełożeniowa skrzynia biegów SMG idealnie przenosi moc silnika V10 poprzez układ napędowy do kół. Samochody BMW serii M, jako pierwsze w świecie oferują połączenie napędu sekwencyjnego wraz z 7 biegami i funkcją DRIVELOGIC. Jeszcze doskonalsza niż poprzednia, sześcioprzełożeniowa, skrzynia biegów typu SMG umożliwia ręczną zmianę biegów w ekstremalnie krótkich okresach przełączeń jak również komfortowe prowadzenie dzięki całkowicie zautomatyzowanemu wyborowi biegów. Dodatkowy, siódmy bieg pozwala na redukcję prędkości obrotowej silnika i skoków momentu obrotowego.

Siedmioprzełożeniowa skrzynia biegów typu SMG umożliwia sterowanie za pomocą przekładni wyboru znajdującej się na konsoli środkowej pojazdu lub za pomocą przełączników w kierownicy. W porównaniu do poprzedniczki, nowa generacja SMG wykonuje przełączanie biegów o 20 procent szybciej. Nigdy wcześniej, przy tego typu napędzie zmiana biegów nie była tak szybka. Plus dla kierowcy M5: Zmiana biegów jest płynna i następuje z prędkością nieosiągalną nawet dla wytrawnego kierowcy, dzięki czemu przerwy w pracy silnika, nieuniknione w czasie zmiany biegów, stają się praktycznie niezauważalne. M5 zapewnia absolutnie płynna jazdę od startu do osiągnięcia maksymalnej prędkości.

Funkcja DRIVELOGIC: Kierowca określa charakterystykę przełączania napędu SMG. Dzięki funkcji DRIVELOGIC w skrzyni biegów typu SMG, kierowca może wybrać jedną z jedenastu opcji zmiany biegów, które pozwalają mu przystosować pracę SMG do jego indywidualnego stylu prowadzenia samochodu.

Sześć z tych programów, od "wyrównany-dynamiczny" do "bardzo-sportowy" może być wybranych wcześniej, w trybie ręcznym liniowym (tryb S). Wybrawszy tryb S kierowca zawsze zmienia biegi ręcznie. Jeżeli kierowca aktywuje funkcję "Launch Control" Drivelogic będzie automatycznie zmieniał bieg w najwłaściwszym momencie, na krótko zanim silnik M5 osiągnie maksymalną dopuszczalną prędkość obrotową dla danego biegu.

W zautomatyzowanym trybie przełączenia biegów (tryb D), napęd samodzielnie przełącza 7 biegów. Następuje to w zależności od wybranego programu jazdy, danej sytuacji na drodze, szybkości jazdy oraz pozycji pedału gazu.

Siedmioprzełożeniowa skrzynia biegów typu SMG wspomaga kierowcę nie tylko podczas osiągania najlepszych wyników rajdowych. System ten zapewnia również wiele funkcji bezpieczeństwa. Dlatego podczas krytycznych sytuacji w czasie jazdy – na przykład podczas redukcji biegu podczas jazdy po mokrej nawierzchni – sprzęgło działa bardzo szybko, tak aby nie dopuścić do sytuacji, w której gwałtowna zmiana prędkości napędu kół mogłaby doprowadzić do wpadnięcia pojazdu w niekontrolowany poślizg.

Inne funkcje zapewnia asystent pokonywania wzniesień; krótkotrwale chroni pojazd przed niekontrolowanym staczaniem się w dół podczas jazdy pod górę jak również, dzięki funkcji rozpoznawania wzniesień, kontroluje momenty przełączenia biegów, które występują podczas podjazdów i zjazdów. W czasie jazdy pod górę pozwala to uniknąć przełączeń wahadłowych sprzęgła, czyli tzw. "polowania na bieg". Z czasie jazdy z góry system rozpoznawania wzniesień dłużej utrzymuje niższe biegi, tak, aby lepiej wykorzystać funkcję hamowania silnikiem.

Światowa premiera nowego BMW serii M5 4 Wynikiem współdziałania silnika typu V10 oraz siedmioprzełożeniowej skrzyni biegów typu SMG są osiągi, które u limuzyn produkowanych seryjnie były dotychczas uważane za niemożliwe do uzyskania. BMW serii M5 oferuje swojemu kierowcy przede wszystkim maksymalną przyjemność jazdy. W porównaniu z dotychczasowymi modelami, M5 wygrywa wszystkie dyscypliny związane z wydajnością i przyjemnością jazdy; od nieprawdopodobnego przyspieszenia od 0 do 100 km/h osiąganego w mniej niż 5 sekund, poprzez osiągnięcie znacznika na liczniku prędkości równego 200 km/h w niespełna 15 sekund, aż do jazdy z prędkością 250 km/h, kiedy to system elektronicznego ograniczenia prędkości kończy nasz nieokiełznany pęd do przodu. Jednak prędkościomierz pozwala nam sobie wyobrazić, dokąd mógłby prowadzić prawie niekończący się pęd samochodu, gdyby nie było tego typu regulacji; jego skala sięga do 330 km/h.

W rezultacie prac adaptacyjnych dla nowego M5, zawieszenie i jego systemy wspomagające w tym nowym modelu zostały zaprojektowane na nowo, specjalnie pod kątem spełnienia bardzo wysokich wymogów wydajności dla serii M. Dla przykładu, układ jezdny nowego M5 nie jest tylko obniżonym podwoziem "piątki", lecz optymalną konstrukcją własną. Także, częściowo o tej samej nazwie, systemy wspomagające podwozie zostały zoptymalizowane dla tego modelu. Dzięki temu M5, od strony układu jezdnego, ukazuje się nam zarówno jako ukoronowanie technologiczne pełnej sukcesu BMW serii 5 z jednej strony, z drugiej zaś wyraźnie przedstawia M5 jako zupełnie nowy i niezależny model.

M5 posiada zmienną, "czującą" prędkość obrotową silnika, blokadę mechanizmu różnicowego, nadającą pojazdowi wysoką stabilność w czasie jazdy oraz optymalną trakcję w trakcie przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętów. Jest w stanie, nawet przy bardzo trudnych warunkach drogowych, czyli również przy ekstremalnie różnych wartościach tarcia na koła napędowe, dostarczyć znaczących korzyści pod względem trakcji. Dodatkową jego zaletą jest to, że stale wzmacnia siłę blokującą kiedy wzrasta różnica prędkości pomiędzy poszczególnymi kołami napędowymi, gwarantując w ten sposób, optymalny ciąg do przodu w każdej sytuacji.

Tylko w M5: system DSC z dwoma wybieralnymi programami regulującymi dynamikę jazdy. Specjalnie dla M5 zaprojektowana została nowa generacja dynamicznej kontroli stabilności (DSC). System DSC może być dezaktywowany za pomocą przełącznika w dźwigni skrzyni biegów. Programy regulujące dynamikę jazdy wybierane są w tak zwanym trybie MDrive i mogą być wywołane za pomocą przycisku MDrive umieszczonego w kole kierownicy. Podczas gdy stopień pierwszy systemu DSC odpowiada ustawieniom znanym z serii 5, stopień drugi – "tryb dynamiczny" typu M – doceniony zostanie przez kierowców o bardziej sportowym zacięciu.

System elektronicznego sterowania amortyzatorami (EDC) modelu M5 umożliwia kierowcy ustawienie charakterystyki zawieszenia na wartości od "sportowy" do "komfortowy" dzięki trzem wybieralnym programom: Komfortowy, Normalny oraz Sportowy. System EDC obsługiwany jest za pomocą przycisku MDrive znajdującego się w kole kierownicy lub przycisku obok drążka skrzyni biegów typu SMG.

Odpowiednio do swoich ogromnych możliwości M5 jest wyposażony w okazały, wysokowydajny układ hamulcowy, posiadający perforowane, dopasowane pod względem masy kompozytowe tarcze hamulcowe. Aluminiowe, dwutłoczkowe rozpieracze szczęk (analogicznie jak w BMW serii 7), które zostały zoptymalizowane pod kątem minimalnego ciężaru i maksymalnej sztywności, zapewniają drogę hamowania na poziomie osiągalnym do tej pory tylko dla samochodu sportowego: przy prędkości 100 km/h droga hamowania M5 nie wynosi nawet 36 m, a przy prędkości 200 km/h jest krótsza niż 140 m.

Światowa premiera nowego BMW serii M5 5 Różnice w wyglądzie z porównaniu do wersji podstawowej serii 5, są dyskretne ale konsekwentne, dzięki czemu M5 osiąga zaskakująco wysoki stopień "optycznej samodzielności" bez stawiania pod znakiem zapytania swojego pokrewieństwa z rodziną BMW. Jako pierwsze przyciągają spojrzenia zmienione w porównaniu do modelu podstawowego serii 5 pas przedni i tylny samochodu. Następnie rzucają się w oczy zmodyfikowane progi oraz bardziej uwypuklone nadkola. Już tradycyjnie model M odróżnia się od „normalnego“ BMW również dzięki indywidualnemu wzornictwu lusterek zewnętrznych, które stały się pewnym znakiem firmowym podobnie jak 4 rury wydechowe. Także unikalny design obręczy kół zasługuje na uwagę. Po raz pierwszy model M5 posiada bardzo atrakcyjne wizualnie "skrzela" które usytuowane są w przednich błotnikach.

M5 oferuje skórzane wnętrze w trzech kolorach, które jest jeszcze szlachetniejsze w porównaniu do i tak ambitnie wyposażonego modelu bazowego serii r lub – za dodatkową opłatą – pełne wyposażenie skórzane, które całkowicie spełnia oczekiwania najbardziej wymagającego kierowcy. Dodatkowo, w porównaniu do serii 5, występują istotne różnice, jak na przykład w grupowaniu przyrządów, opcjonalnym wyświetlaczu znajdującym się nad głową kierowcy specyficznym dla klasy M, kierownicy z przyciskiem MDrive jak również zaprojektowaną na nowo konsolą środkową.

Wszystkie pojazdy klasy M firmy BMW GmbH nadają się bez ograniczeń do codziennej jazdy. Modelu M5 dotyczy to jednak w szczególnym stopniu: mimo, iż jego osiągi plasują go w kategorii samochodów wyścigowych, pozostał on jednak elegancką i komfortową limuzyną do użytku codziennego, jaką bez wątpienia jest BMW serii 5. Jedno co z pewnością można powiedzieć, to że ambicje samochodu rajdowego modelu M5 nie są realizowane kosztem komfortu jazdy oraz miejsca w samochodzie dla pasażerów i bagażu lub też aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Nawet w kategorii zużycia i ochrony środowiska naturalnego model M5 wpasowuje się bezproblemowo w szereg niedoścignionych samochodów BMW.

Źródło: BMW