BMW Z4 M Coupé

BMW Z4 M Coupé10.06.2006
BMW Z4 M Coupé to samochód sportowy o wyjątkowym charakterze – a jego kierowca może go doświadczać na każdym przejechanym kilometrze. Bezkompromisowe, purystyczne i niezwykle mocne dwuosobowe auto ...

BMW Z4 M Coupé to samochód sportowy o wyjątkowym charakterze – a jego kierowca może go doświadczać na każdym przejechanym kilometrze. Bezkompromisowe, purystyczne i niezwykle mocne dwuosobowe auto pozwala cieszyć się autentyczną dynamiką zarówno w powszednim ruchu drogowym, jak i na torze wyścigowym. Wyróżniany nagrodami sześciocylindrowy silnik rzędowy M o pojemności 3,2 l i mocy 252 kW/ 343 KM umożliwia uzyskiwanie osiągów ekstraklasy.

BMW Z4 M Coupé 1 Obok niewiarygodnej wprost mocy – demonstrowanej też przez maksymalny moment obrotowy 365 Nm – BMW Z4 M Coupé imponuje jednak przede wszystkim układem jezdnym, który potrafi przenieść tę moc na drogę. Wysoka zwinność i spontaniczność, z jaką auto reaguje na każde polecenie kierowcy, decydują o niepowtarzalnym charakterze tego samochodu. Mimo bliskiego pokrewieństwa z BMW Z4 Roadster w zamkniętej wersji tego auta widać indywidualne akcenty stylistyczne. Typowy dla coupé płaski dach i charakterystyczny widok z boku gwarantują mu rozpoznawalność. BMW Z4 M Coupé jest najbardziej sportową formą realizacji prototypu przedstawionego na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej 2005 we Frankfurcie. Tym samym rozbudzone wtedy nadzieje wielu entuzjastów samochodów sportowych zostały spełnione szybciej, niż oczekiwano. BMW Z4 M Coupé, które debiutuje równolegle z BMW Z4 Coupé 3.0si, jest imponującym dowodem na wysoki potencjał dynamiki jazdy tkwiący w tym nowym modelu auta.

Już pierwszy rzut oka na BMW Z4 M Coupé zapowiada czystą radość z jazdy. Front BMW Z4 M Coupé – podobnie jak w BMW Z4 M Roadster – emanuje siłą szykującego się do skoku drapieżnika. Wrażenie to pogłębia również masywny pas przedni o konturach i otworach tworzących wyraźny kształt litery X oraz duże wloty powietrza w masce silnika, głęboko osadzone "nerki" i dwie charakterystyczne linie.

Typowe dla aut coupé płaskie przejście dachu w tył i typowe dla wszystkich modeli samochodów BMW charakterystyczne załamanie linii tylnych bocznych szyb to dynamiczne akcenty stylistyczne sylwetki bocznej.

Charakter auta podkreśla mocno cofnięta kabina i przetłoczenie pośrodku dachu. Zarówno linie, jak i proporcje karoserii układają się w jeden obraz: coupé jest niskie, silne i szybkie. Również tył BMW Z4 M Coupé jest niepowtarzalny, sportowy i pełen charakteru. Nadbudowa kabiny wyraźnie opada ku tyłowi, co daje tylnym błotnikom silny, muskularny wygląd. W oko wpada poziomy dyfuzor i chromowane, wystające mocno poza obrys karoserii podwójne rury wydechowe. Bagażnik ma pojemność do 300 l. Tym samym BMW Z4 M Coupé może pochwalić się dużą jak na sportowe auto dwuosobowe ilością miejsca na bagaż, które jest przy tym łatwo dostępne.

BMW Z4 M Coupé 2 To dwuosobowe auto napędzane jest wielokrotnie nagradzanym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym M o pojemności 3,2 l montowanym również w BMW M3 i BMW Z4 Roadster. Jego parametry to: pojemność 3 246 cm3, moc 252 kW/343 KM przy 7 900 obr./min, maksymalna prędkość obrotowa: 8 000 obr./min. Osiemdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego 365 Nm jest do dyspozycji już przy 2 000 obr./min. Pojemnościowy wskaźnik mocy wynosi 77,6 kW. Obciążenie jednostkowe mocy BMW Z4 M Coupé to jedynie 5,6 kg/kW. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 5,0 sekundy, a przy 250 km/h włącza się elektroniczne ograniczenie prędkości jazdy.

Koncepcja silnika wysokoobrotowego może w pełni wykazać się wtedy, gdy poprzez krótkie przełożenie całkowite moment obrotowy jest przekładany na optymalny ciąg przyspieszenia. BMW Z4 M Coupé idealnie potwierdza tę teorię. Jego sześciobiegową skrzynię manualną zaprojektowano pod kątem uzyskania optymalnych osiągów we wszystkich zakresach obrotów i na wszystkich biegach. Krótkie skoki i precyzyjne prowadzenie dźwigni oraz ciasne stopniowanie sześciu przełożeń to typowe cechy tej przekładni.

Zaawansowanej technologii silnika towarzyszy w BMW Z4 M Coupé odpowiednio skuteczny układ jezdny. Jego koncepcja jest identyczna z układem jezdnym BMW Z4 M Roadster, została tu jednak poddana specyficznym modyfikacjom. Perfekcyjną harmonię wszystkich komponentów BMW Z4 M Coupé pokazało na północnej pętli toru Nürburgring, pokonując rundę w czasie krótszym niż BMW M3 i BMW Z4 M Roadster.

Układ jezdny BMW Z4 M Coupé pokrywa się w wielu detalach z jego odpowiednikiem w BMW M3. Wyposażony jest na przykład w blokadę mechanizmu różnicowego osi tylnej. Niezwykle skuteczne 18-calowe hamulce z "pływającymi" tarczami pochodzą z kolei z BMW M3 CSL. Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC) uzupełnia w krytycznych sytuacjach wysokie rezerwy bezpieczeństwa układu jezdnego.

Ekskluzywne aluminiowe obręcze kół Double-Spoke o lekkim wyglądzie, zza których wyraźnie widać 18-calowe tarcze hamulcowe, podkreślają wyczynowy charakter auta. Specjalne opony o wymiarach 225/45 ZR18 z przodu i 255/40 ZR18 z tyłu przystosowane są odpowiednio do niezwykłych osiągów auta.

BMW Z4 M Coupé 3 Dynamiczne właściwości jezdne BMW Z4 M Coupé zawdzięcza również wyjątkowo odpornej na skręcanie i wyginanie konstrukcji karoserii. Odporność na skręcanie wysokości wynosząca 32 000 Nm/stopień wysoko stawia poprzeczkę w tej klasie pojazdów. Kierowca i pasażer korzystają z maksymalnej ochrony pasywnej: perfekcyjne współgranie karoserii i systemów bezpieczeństwa stanowi optymalne zabezpieczenie praktycznie w każdej sytuacji.

Wnętrze BMW Z4 M Coupé prezentuje się nowocześnie w purystycznym, sportowym, ale też bardzo wyrafinowanym stylu. Stylistyka i funkcjonalność łączą się w zgraną całość. Deska rozdzielcza koncentruje się konsekwentnie na kierowcy: wszystkie elementy obsługi umieszczone są ergonomicznie wokół kierownicy. Standardowe przyciski wielofunkcyjne ułatwiają koncentrację na jeździe, gdyż telefon i zestaw audio obsługuje się bez odrywania rąk od kierownicy.

Fotel sportowy M zapewnia doskonałe podparcie ciała i odpowiednie wyczucie drogi. Dzięki odpowiedniemu profilowi koła oraz podparciom na kciuki skórzana kierownica M doskonale leży w dłoniach i zapewnia precyzyjne prowadzenie auta. Wskazówki prędkościomierza i obrotomierza są jak we wszystkich modelach M czerwone. Typowy dla modeli M jest też zmienny zakres ostrzegawczy obrotomierza: żółte pole ostrzegawcze i czerwone pole krytyczne ograniczają dopuszczalny zakres prędkości obrotowych silnika w zależności od aktualnej temperatury oleju silnikowego. Wraz ze wzrostem temperatury zwiększa się zakres dopuszczalnych prędkości obrotowych. Również uchwyt dźwigni zmiany biegów, listwy progowe, wykończone perłowym chromem elementy obsługi klimatyzacji i wentylacji oraz klamki i uchwyty drzwiowe odróżniają BMW Z4 M Coupé od BMW Z4 Coupé 3.0si.

Cztery kolory skóry, dwa rodzaje tapicerki z nappy oraz trzy ekskluzywne rodzaje elementów dekoracyjnych pozwalają indywidualnie skomponować wystrój wnętrza. Spośród trzech kolorów lakieru zarezerwowanych specjalnie dla wersji M i pięciu dodatkowych kolorów można wybrać taki, który podkreśli indywidualność BMW Z4 M Coupé.

BMW Z4 M Coupé oferowane jest ze statycznymi reflektorami biksenonowymi, które zapewniają maksymalne oświetlenie przy światłach mijania i drogowych oraz optymalną widoczność.

BMW Z4 M Coupé 4 Dwa pierścienie świetlne tworzą typowe dla tej marki światła pozycyjne. Do wyposażenia standardowego należą również dwustopniowe światła stop, które znacznie poprawiają bezpieczeństwo jazdy: podczas silnego hamowania lub zadziałania układu ABS powiększa się powierzchnia świecąca lamp tylnych. Wyposażenie standardowe obejmuje ponadto klimatyzację automatyczną, radio z odtwarzaczem CD, komputer pokładowy, skórzane fotele sportowe, kierownicę wielofunkcyjną oraz układ kontroli ciśnienia w oponach.

Obok systemu podstawowego wyśmienite brzmienie i moc zapewniają dwa opcjonalne zestawy hi-fi. System hi-fi „Professional” wykorzystuje technologię Carver, która umożliwia uzyskanie niezwykle wysokiego ciśnienia akustycznego przez połączenie objętości prawego i lewego subwoofera.

System nawigacyjny "Business" umieszczony w desce rozdzielczej pracuje w oparciu o płytę DVD, na której zapisane są mapy całej Europy. System ten obsługuje również komputer pokładowy, radio i telefon. W systemie nawigacyjnym "Professional" pozycję kolorowego ekranu 16:9 można regulować elektrycznie lub ręcznie; można go również całkowicie złożyć. Dzięki innowacyjnej folii ekran jest doskonale czytelny w każdym świetle.

Źródło: BMW