Citroen C6 HDi 173 FAP

Citroen C6 HDi 173 FAP25.10.2006
Gama C6 zostaje rozszerzona o nową wersję z silnikiem HDi 173 KM DIN (125 kW lub 170 KM WE) z filtrem cząstek stałych (FAP) współpracujący z mechaniczną, sześcioprzełożeniową skrzynią biegów ...

Ta nowa propozycja wzbogaca dotychczasową gamę, obejmująca obecnie dwa silniki V6 HDi oraz V6 benzynowy i sprawia, że oferta jest adresowana do większej grupy klientów. Silnik HDi 173 FAP wieńczy gamę czterocylindrowych silników HDi Citroena.

Citroen C6 HDi 173 FAP 1 Dzięki licznym innowacjom (podwójny równoległy sekwencyjnie sterowany system turbo i nowe układy spalania i wtrysku) silnik zapewnia przyjemność jazdy, w szczególności przy niskiej prędkości obrotowej, jest przyjazny dla środowiska (norma Euro IV + FAP) i gwarantuje oszczędne zużycie paliwa. Zaprojektowany w ramach współpracy PSA Peugeot Citroen i Ford Motor Company silnik jest produkowany w zakładach w Tremery we Francji.

Lepsze osiągi i zmniejszenie poziomu hałasu

Silnik HDi 173 FAP oferuje modelowi C6 przyjemność jazdy dzięki zastosowaniu podwójnego, równoległego, sekwencyjnego systemu turbo, który stanowi światową premierę w 4-cylindrowym wysokoprężnym silniku. Podwójny, równoległy, sekwencyjny system turbo zapewnia odpowiednią dostepność momentu przy niskich prędkościach obrotowych i wyeliminowanie czasu zadziałania przy uruchomieniu systemu turbo. Silnik osiąga maksymalny moment 370 Nm przy prędkości obrotowej 1 500 obr/min, który utrzymuje się aż do osiągnięcia prędkości obrotowej 2700 obr/min, czyli w najczęściej wykorzystywanym zakresie prędkości.

Podwójny, równoległy, sekwencyjny system turbo wykorzystuje dwie, identyczne pod względem rozmiarów turbosprężarki o stałej geometrii. Przy niskiej prędkości obrotowej do 2700 obrotów/min działa tylko jedna turbosprężarka. Dzięki zmniejszonej bezwładności zapewnia idealna zdolność reakcji silnika.

Przy większej prędkości obrotowej powyżej 2700 obrotów/min zostaje dodatkowo uruchomiona druga turbosprężarka, aby zapewnić niezbędny przepływ powietrza w całym zakresie wysokich prędkości obrotowych. Faza przejściowa, w czasie której druga turbosprężarka zaczyna się obracać ale nie jest jeszcze połączona do wlotu silnika pozwala na łagodniejsze przejście do innego trybu pracy. System jest w pełni sterowany przez sterownik silnika. Dwa wały wyważające przyczyniają się do przyjemności jazdy, stabilizując drgania silnika.

Zmniejszone zużycie paliwa oraz emisji zanieczyszczeń

Nowy silnik posiada również nową komorę spalania "ECCS" (Extreme Conventional Combustion System), która wytwarza optymalną mieszankę paliwowo-powietrzną oraz układ wtrysku common rail trzeciej generacji, którego ciśnienie podwyższone do poziomu 1800 barów zapewnia drobniejsze rozpylanie paliwa. To połączenie umożliwia obniżenie szkodliwych emisji oraz zużycia paliwa przy jednoczesnej poprawie osiagów.

Nowy silnik wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych (FAP) wykazuje zużycie paliwa na poziomie 6,6l/100 km w cyklu mieszanym oraz poziom emisji CO2 wynoszący 175 g/km. W celu optymalnej amortyzacji nierówności nawierzchni i uzyskania idealnej równowagi pomiędzy komfortem, przyczepnością i przyjemnością jazdy C6 HDi 173 FAP oferuje nowoczesny układ jezdny w połączeniu z najwyższej klasy zawieszeniem hydraulicznym, poprawiajacym komfort jazdy.

C6 jest wyposażony w oś przednią z podwójnymi trójkątnymi wahaczami oraz w wielowahaczową oś tylną dla zapewnienia optymalnego działania poszczególnych osi w zakresie funkcji jezdnych i amortyzacyjnych. Dzięki temu rozwiązaniu C6 charakteryzuje się wzorcową przyczepnością niezależnie od panujących warunków, nawet na drogach o bardzo zniszczonej lub nierównej nawierzchni. Reakcje na poziomie układu kierowniczego są praktycznie nieodczuwalne. Samochód precyzyjnie pokonuje zakręty.

W wersji HDi 173 FAP C6 posiada zawieszenie Hydractive III plus, które charakteryzuje się zmienną sztywnością i amortyzacją w dwóch pozycjach, komfortowej i dynamicznej, określanych automatycznie w zależności od ukształtowania nawierzchni i stylu jazdy kierowcy. Zawieszenie zapewnia najlepszy kompromis pomiędzy przyjemnością jazdy, przyczepnością i komfortem zawieszenia. Dodatkowy tryb "sport" umożliwia kierowcy wybór bardziej dynamicznego stylu jazdy.

Z myślą o udoskonaleniu dynamicznych parametrów jazdy C6 HDi 173 FAP posiada układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym działający w oparciu o zespół elektropompy (GEP). Dzięki odpowiedniej regulacji w zależności od prędkości pojazdu układ wywołuje wrażenie łatwiejszego kierowania w połączeniu z poczuciem bezpieczeństwa.

17-calowe obręcze kół (225/55 R 17) stanowią dodatkowy atut przyczyniający się do idealnej syntezy komfortu i przyjemności jazdy oferowanej przez C6 HDi 173 FAP.

W modelu C6 zostały celowo wykorzystane wszystkie najbardziej skuteczne funkcje i urządzenia w zakresie bezpieczeństwa, zarówno pod względem panowania nad pojazdem, jak i ochrony podróżujących. System ESP, wzmocniona budowa, dziewięć poduszek powietrznych, w tym poduszka chroniąca kolana kierowcy oraz aktywne zagłówki na przednich siedzeniach są oferowane seryjnie, zapewniając bezpieczeństwo aktywne i bierne na najwyższym poziomie.

Oryginalna sylwetka oferująca przestronne wnętrze

C6 wyróżnia się już na pierwszy rzut oka płynnym i dynamicznym stylem. W zależności od kąta widzenia oryginalna sylwetka nawiązuje do eleganckiego nadwozia coupé oraz do luksusowej limuzyny.

Model najwyższej klasy jest wierny wzorcom swojej kategorii samochodów, zapewniając elegancję, wyrafinowanie i wysoki standard w połączeniu z podstawowymi wartościami marki, takimi jak parametry aerodynamiczne. W wersji HDi 173 FAP idealnie wkomponowany tylny spoiler dodatkowo podkreśla smukłość profilu C6.

C6, który posiada rozstaw osi wynoszący 2,90 m oraz długość kabiny 1,83 m, spełnia funkcjonalne wymagania klientów samochodów najwyższej klasy, którzy przywiazują szczególną wagę do przestronności wnętrza.

Liczne, przemyślnie wbudowane i równomiernie rozmieszczone schowki również przyczyniają się do wrażenia przestrzeni i funkcjonalności wnętrza. Bagażnik o pojemności 488 litrów (czyli 421 l wg normy przestrzeni załadowczej VDA) może zostać bardzo łatwo powiększony dzięki możliwości dzielenia oparcia tylnej kanapy w stosunku 60:40. W wersji z pakietem Lounge pojemność bagażnika wynosi 470 litrów (411 litrów wg normy VDA).

Z przodu, dzięki elektrycznie sterowanym fotelom z 5 systemami regulacji oraz możliwością elektrycznej regulacji pozycji kierownicy, kierowca może bez trudu dobrać dla siebie idealną pozycję. Połączona z elektrycznym sterowaniem kolumny kierownicy funkcja automatycznego podwyższania kierownicy w momencie wyłączenia silnika zapewnia kierowcy większy komfort przy wsiadaniu i wysiadaniu z samochodu. Wszystkie ustawienia, w tym regulacje pozycji wyświetlacza "head-up display" oraz zewnętrznych lusterek wstecznych mogą być wprowadzane do pamięci komputera pokładowego. Płaska w tylnej cześci płyta podłogowa zwiększa wrażenie przestronności. W wersji z pakietem Lounge pasażerowie z tyłu mają do swojej dyspozycji dwa indywidualne, wygodne fotele z elektryczną regulacją.

Ponadto pasażer zajmujący miejsce z prawej strony z tyłu może również regulować ze swojego miejsca ustawienie wzdłużne fotela pasażera z przodu. Funkcja regulacji ustawienia umieszczona na środkowym podłokietniku zapewnia mu w ten sposób przestrzeń na nogi do 995 mm.

Wychodząc naprzeciw indywidualnym potrzebom w zakresie komfortu podróżowania C6 posiada automatyczną dwustrefową klimatyzację z przyciskiem pulsacyjnym z tyłu. Z myślą o jeszcze większym komforcie, C6 może być wyposażony w boczne, wielowarstwowe szyby, które w znacznym stopniu eliminują hałas wytwarzany przez powietrze opływające nadwozie oraz inne zewnetrzne źródła dzwięków.

Mało rozpowszechniony system wyświetlania informacji na poziomie wzroku (head-up display) umożliwia wizualizację na przedniej szybie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy najważniejszych informacji dotyczacych jazdy, takich jak prędkość oraz dane nawigacyjne. System posiada możliwosc regulacji wysokości oraz jasności obrazu. Zabezpiecza przed dekoncentracja wzroku i przyczynia się w znaczący sposób do bezpieczeństwa dzięki możliwosci bezpośredniego odczytu i szybkiego przyswojenia informacji.

System wspomagania kierowania wykrywa niezamierzoną zmianę pasa ruchu przy prędkości przekraczającej 80 km/h na drodze szybkiego ruchu lub na autostradzie. Wibrujacy mechanizm zamontowany w siedzeniu kierowcy aktywuje się po stronie odpowiadajacej skrętowi samochodu w celu zaalarmowania kierowcy i skorygowania kierunku jazdy.

C6 jest wyposażony w dwufunkcyjne, ksenonowe reflektory, które mogą być sterowane za pomocą elektronicznego serwomechanizmu zapewniając optymalne, kierunkowe oświetlenie na łuku drogi.

C6 posiada specjalne światła dzienne umieszczone poniżej reflektorów przeciwmgłowych, o odpowiednio dostosowanej fotometrii. Światła dzienne charakteryzują się niskim zużyciem energii i mogą być dowolnie włączane i wyłączane za pomocą komputera pokładowego.

C6 oferuje elektryczny hamulec postojowy, który automatycznie dostosowuje siłę wymaganą do unieruchomienia samochodu i jest sterowany za pomocą ergonomicznej dźwigni znajdującej się w centralnej konsoli.

Czujniki umieszczone w przednich i tylnych zderzakach wykrywają przeszkody znajdujące się w pobliżu samochodu. Dzwiękowe sygnały ostrzegawcze emitowane przez głośniki, jak również obraz na wielofunkcyjnym ekranie deski rozdzielczej precyzyjnie informują kierowcę o odległości od wykrytej przeszkody.

Synchronizacja czterocylindrowego silnika HDi o największej mocy w gamie Citroena model C6 HDi 173 FAP zapewnia wzorcowy komfort jazdy, wyjątkowy styl, przestronność wnętrza oraz poziom wyposażenia godny samochodu tej klasy.

Źródło: Citroen