Citroen DS 3 zadebiutował oficjalnie w 2010 roku - wcześniej pojawiając się publicznie podczas Międzynarodowej Wystawy Motoryzacyjnej IAA 2009 we Frankfurcie - jako pierwszy model linii DS (Different Spirit), którą stworzono z myślą o wprowadzeniu francuskiej marki do segmentu aut miejskich klasy premium.
Inspiracją dla DS 3 była legendarna „bogini” – Citroen DS z 1955 roku, doceniana za przełomowy design i techniczne innowacje.
Już koncepcyjna wersja DS Inside, zaprezentowana w Genewie w 2009 roku, wywołała duże zainteresowanie, a wersja produkcyjna niemal nie różniła się detalami od konceptu.
DS 3 nie był klasycznym Citroenem – stanowił alternatywę dla „zwykłego” Citroena C3, na którego platformie powstał, ale charakteryzował się znacznie bardziej indywidualnym, dynamicznym designem. Ukryte klamki tylnych drzwi, muskularna sylwetka, szeroki zakres możliwości personalizacji (lakier dachu, okleiny, wzory alufelg i materiały wykończeniowe) oraz sportowy charakter szybko uczyniły DS 3 obiektem pożądania europejskich klientów, celebrytów i miłośników niebanalnych aut.
Kariera rynkowa i ewolucja modelu
DS 3 od samego początku wyróżniał się na tle konkurencji – w Europie był dostępny wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback i kabriolet z elektrycznie odsuwanym miękkim dachem. Jego przebojowość potwierdzają wyniki sprzedaży: w samym 2011 roku, czyli pierwszym pełnym roku sprzedaży, sprzedano ponad 72 800 egzemplarzy, a produkcję w fabryce w Poissy przekroczono 200 000 sztuk już w listopadzie 2012 roku.
Model wielokrotnie pojawiał się w czołówce rankingów popularności segmentu premium B w Europie i Wielkiej Brytanii, gdzie był najlepiej sprzedającym Citroenem, a także zdobył tytuł „Samochód Roku 2010” według Top Gear oraz prestiżowe nagrody JD Power za satysfakcję klientów.
Pod maską DS 3 montowano gamę nowoczesnych jednostek benzynowych i wysokoprężnych: od oszczędnych trzycylindrowych 1.2 VTi (82–95KM), przez mocniejsze czterocylindrowe 1.6 THP (120–207KM) współtworzone z BMW (jak w MINI), po diesle 1.6 e-HDi. W 2014 roku model przeszedł lifting – zyskał reflektory ksenonowe z LED, odświeżone wnętrze i paletę oszczędnych diesli BlueHDi.
DS 3 doczekał się również wersji sportowej – DS 3 Performance (wcześniej DS 3 Racing) z 205-konnym silnikiem i zaawansowanym zawieszeniem, które uczyniły go jednym z bardziej dynamicznych hot hatchy na rynku europejskim.
Rebranding Citroena DS 3
W 2015 roku Citroen wyodrębnił markę DS Automobiles – DS 3 przeszedł pod jej szyld, a od 2016 roku oferowany był wyłącznie jako DS 3.


