Citroen DS 5 to jeden z najbardziej oryginalnych samochodów segmentu D w ostatnich dwóch dekadach, łączący cechy hatchbacka, kombi i crossovera.
Powstał w czasach, gdy DS był jeszcze submarką Citroena, a następnie stał się jednym z filarów nowo utworzonej marki DS Automobiles. Jego historia na rynku europejskim to przykład francuskiego podejścia do designu premium – stawiającego na unikatowy styl i nietypowe rozwiązania techniczne.
Początki: koncept C-SportLounge i narodziny DS 5
Inspiracją dla DS 5 był zaprezentowany w 2005 roku koncept Citroen C-SportLounge, łączący smukłą sylwetkę z przestronnym wnętrzem i nietypowym układem kokpitu przypominającym kabinę samolotu. Produkcyjny Citroen DS5 zadebiutował oficjalnie na Salonie Samochodowym w Szanghaju w 2011 roku, a kilka miesięcy później – w wersji europejskiej – na targach we Frankfurcie.
Samochód zbudowano na platformie PF2 (wspólnej m.in. z Peugeotem 3008 I gen.), ale dzięki unikalnemu projektowi nadwozia DS 5 nie przypominał żadnego innego modelu PSA. Linia dachu była niska jak w coupe, bagażnik przypominał kombi, a prześwit był nieco większy niż w klasycznych hatchbackach klasy średniej.
Stylistyka i wnętrze
Największe wrażenie robiło wnętrze. Kokpit DS 5 wyróżniał się podwójnym tunelem środkowym, dużą ilością fizycznych przełączników oraz „podsufitowym panelem sterowania” inspirowanym lotnictwem. Wykorzystano wysokiej jakości materiały – skórę Nappa, aluminium, a nawet elementy inspirowane zegarmistrzostwem.
Napędy i innowacje
Początkowo DS 5 był dostępny z silnikami benzynowymi THP (156–200 KM), dieslami HDi (110–163 KM) oraz innowacyjnym napędem hybrydowym Hybrid4 – z silnikiem diesla 2.0 HDi i jednostką elektryczną napędzającą tylne koła, co tworzyło układ AWD o mocy 200 KM. Był to jeden z pierwszych seryjnych samochodów hybrydowych z silnikiem wysokoprężnym.
Przejście do marki DS Automobiles (2015)
W 2015 roku Citroen DS5 przeszedł lifting i został przemianowany na DS 5, zrywając z oznaczeniami Citroena. Modernizacja obejmowała m.in. nowy grill DS Wings, odświeżone reflektory z technologią LED i zmienione zderzaki. Wnętrze otrzymało ulepszony system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i MirrorLink.
Pod marką DS oferowano głównie wersje z silnikami wysokoprężnymi BlueHDi (120–180 KM) oraz benzynowymi THP (165 KM). Ze względu na rosnącą konkurencję w segmencie premium i zmianę strategii PSA w kierunku SUV-ów, DS 5 nie doczekał się bezpośredniego następcy.
Zakończenie produkcji i dziedzictwo
Produkcję DS 5 zakończono w 2018 roku. Model ten pozostał w pamięci jako najbardziej awangardowy samochód klasy średniej w swoim czasie – łączący nietypowe proporcje, odważny design i luksusowe detale z technologią hybrydową.


