Citroen C5 Aircross to kompaktowy SUV wprowadzony na rynek w 2017 roku. Model zastąpił w gamie marki klasycznego sedana C5, wpisując się w dynamicznie rozwijający się segment aut sportowo-użytkowych.
C5 Aircross od samego początku wyróżniał się charakterystycznym francuskim stylem – łączył nowoczesny design z miękkimi, zaokrąglonymi liniami oraz elementami typowymi dla marki, jak podwójne chevrony wkomponowane w pas przedni czy kolorowe akcenty dekoracyjne.
Jednym z najważniejszych wyróżników C5 Aircross jest nacisk na komfort jazdy. Samochód został wyposażony w innowacyjne zawieszenie z progresywnymi poduszkami hydraulicznymi (Progressive Hydraulic Cushions®), które nadają mu unikatowe właściwości tłumienia nierówności, zapewniając tzw. efekt „latającego dywanu”.
Wnętrze również zaprojektowano z myślą o wygodzie – duże fotele Advanced Comfort z możliwością podgrzewania i masażu, przestrzeń dla pasażerów oraz bogate możliwości konfiguracji. Tylna kanapa składa się z trzech niezależnych, przesuwanych foteli, co pozwala dopasować przestrzeń bagażnika i komfort pasażerów.
Pod względem technologicznym C5 Aircross otrzymał nowoczesne systemy wsparcia kierowcy: aktywny tempomat, asystenta pasa ruchu, system monitorowania martwego pola, a także rozbudowany system multimedialny z ekranem dotykowym.
Gama silnikowa obejmowała jednostki benzynowe PureTech, diesle BlueHDi oraz – od 2020 roku – wersję hybrydową plug-in Hybrid 225 e-EAT8, oferującą jazdę w trybie elektrycznym na dystansie ok. 50 km.
Citroen C5 Aircross I generacji (C84, 2017 -2021)
Citroen C5 Aircross został zaprezentowany w 2017 roku w Chinach, a rok później trafił na rynek europejski. Samochód bazował na platformie EMP2, znanej z innych modeli koncernu PSA (m.in. Peugeot 3008, Opel Grandland). Jego długość wynosiła 4,5 metra, a rozstaw osi 2,73 m, co zapewniało sporą ilość miejsca w kabinie.
Stylistyka auta była spójna z językiem projektowym marki – masywna sylwetka, miękkie linie i charakterystyczne elementy Airbump na bokach nadwozia. Wygląd samochodu można było personalizować dzięki kontrastowym kolorom dachu i akcentom dekoracyjnym.
Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o rodzinach. Oprócz przestronności wyróżniały je trzy niezależne tylne fotele, co nie było typowe w segmencie. Bagażnik o pojemności od 580 do 720 litrów (w zależności od ustawienia kanapy) należał do największych w klasie.
Pod maską znalazły się nowoczesne silniki benzynowe PureTech (130 i 180 KM) oraz wysokoprężne BlueHDi (130 i 180 KM), połączone z manualną lub 8-biegową automatyczną skrzynią EAT8. Wszystkie wersje były przednionapędowe, choć dzięki systemowi Grip Control i adaptacyjnemu zawieszeniu auto radziło sobie dobrze także poza utwardzonymi drogami.
C5 Aircross zyskał uznanie za wyjątkowy komfort jazdy, miękkie fotele oraz zawieszenie z progresywnymi poduszkami hydraulicznymi. Krytykowano go za nieco ospałe prowadzenie i brak klasycznego napędu 4x4, ale dla wielu klientów priorytetem była wygoda i design.
W 2019 roku Citroen zapowiedział elektryfikację – hybrydę plug-in o mocy 225 KM, z możliwością jazdy w trybie EV. Dzięki niej SUV spełniał coraz bardziej rygorystyczne normy emisji w Europie.
Citroen C5 Aircross (facelifting, 2022-2025)
W 2022 roku C5 Aircross przeszedł gruntowną modernizację. Choć wciąż oparty był na tej samej platformie EMP2, projektanci odświeżyli wygląd, unowocześnili technologię i poprawili jakość wykończenia wnętrza.
Najbardziej widoczne zmiany dotyczyły przedniego pasa – samochód otrzymał nowe reflektory LED połączone pasem świetlnym, większy grill i przeprojektowany zderzak. Zrezygnowano z charakterystycznych Airbumpów na bokach, co uczyniło wygląd bardziej eleganckim i dojrzałym. Tył także został odświeżony – z nowymi światłami LED 3D.
We wnętrzu zmieniła się deska rozdzielcza – wprowadzono nowy, 10-calowy ekran systemu multimedialnego, lepsze materiały i większy komfort akustyczny. Fotele Advanced Comfort drugiej generacji stały się jeszcze wygodniejsze, z grubszą pianką i dodatkowymi funkcjami.
Pod względem napędu oferta obejmowała benzynowe i dieslowskie jednostki z normą Euro 6d, a także zmodernizowaną hybrydę plug-in o mocy 225 KM, z akumulatorem pozwalającym przejechać w trybie elektrycznym ok. 55 km. Wprowadzono również warianty z miękką hybrydą (MHEV), poprawiające ekonomikę spalania.
Systemy bezpieczeństwa zostały rozbudowane – auto mogło być wyposażone w adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go, asystenta jazdy półautonomicznej (Highway Driver Assist), monitorowanie ruchu poprzecznego czy kamerę 360°.
Facelifting sprawił, że C5 Aircross stał się dojrzalszy i bardziej uniwersalny. Z SUV-a o nieco ekstrawaganckim wyglądzie przeistoczył się w model bardziej elegancki, zachowując jednocześnie swoje największe atuty: komfort i praktyczność. Wariant C5 Aircross C-Series oferował kontrastowe elementy dekoracyjne w kolorze czerwonym lub brązowym oraz atrakcyjną relację ceny do wyposażenia.
Citroen C5 Aircross II generacji (CR3, 2025 -)
Nowy C5 Aircross wyróżnia się stylistyką: przód zdobi nowe logo marki oraz wąskie reflektory Matrix LED z trzypunktowym motywem świetlnym. Wersja elektryczna otrzymała zamkniętą atrapę chłodnicy poprawiającą aerodynamikę (SCx 0,75); tył ozdabiają dynamiczne światła Citroen Light Wings i czarne akcenty. Nadwozie dostępne jest w szerokiej gamie kolorów i z opcją dwukolorowego zestawienia.
Kabina – urządzona zgodnie z filozofią „C-Zen Lounge” – gwarantuje komfort podróżowania dzięki zaawansowanemu zawieszeniu Citroen Advanced Comfort oraz nowoczesnym fotelom Advanced Comfort. Wnętrze zdobią duży, pionowy ekran dotykowy (13 cali), cyfrowy zestaw wskaźników (10 cali) i panoramiczny dach. Liczne systemy wsparcia kierowcy (Drive Assist 2.0, VisioPark 360, adaptacyjny tempomat, aktywne prowadzenie na pasie ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, automatyczne hamowanie awaryjne, system monitorowania martwego pola o zasięgu 75 m) podnoszą bezpieczeństwo i wygodę w każdej wersji.
Podstawowy napęd stanowi 1.2 R3 Turbo mild hybrid o mocy 145 KM, zestawiony z 6-stopniową skrzynią eDCS (spalanie niższe o 15% względem czysto spalinowej poprzedniczki). Ofertę uzupełnia hybryda plug-in (1.6 Turbo + silnik elektryczny, łącznie 195 KM, baterie 21 kWh, zasięg do 86 km w trybie elektrycznym), a gamę zamyka wariant w pełni elektryczny – 210 KM (520 km zasięgu) oraz Long Range 230 KM (do 680 km zasięgu WLTP, szybkie ładowanie 160 kW). Wszystkie wersje dostępne są w trzech poziomach wyposażenia: YOU, PLUS, MAX, już w bazie oferując bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa, bezkluczykowy start, cyfrową nawigację, kamerę cofania HD i dwustrefową klimatyzację.
Citroen C5 Aircross II generacji to połączenie francuskiej finezji z praktycznością. Znakomita przestronność, komfort oraz szeroki wybór napędów czynią z niego jeden z najbardziej uniwersalnych SUV-ów rodzinnych na rynku europejskim 2025 roku.


