DS 5 to samochód klasy średniej-premium z segmentu C, który wyznaczał nowe standardy pod względem designu, technologii i luksusu w ofercie marki DS Automobiles, spółki wyodrębnionej z Citroena.
Citroena DS 5 zaprezentowano światu po raz pierwszy w 2011 roku podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Produkcja ruszyła pod koniec 2011 roku, a w Polsce model trafił do salonów wiosną 2012 roku.
Początkowo sprzedawany był jako Citroen DS5, a od 2015 roku, wraz z oficjalnym wydzieleniem DS jako odrębnej marki premium, model funkcjonował pod nazwą DS 5.
DS 5 wyróżniał się odważnym, awangardowym stylem, łącząc cechy hatchbacka, kombi oraz SUV-a w nietypową i oryginalną sylwetkę. Samochód powstał na bazie płyty podłogowej, którą dzielił z Peugeotem 3008, a nie na bazie modelu Citroen C5, jak mogła sugerować jego nazwa. Zewnętrzny design charakteryzował się mocnymi przetłoczeniami i licznymi detalami nawiązującymi stylistycznie do ikon francuskiej motoryzacji, a wnętrze miało futurystyczny układ deski rozdzielczej, inspirowany kokpitem samolotu Concorde.
W DS 5 oferowano szeroką gamę silników, w tym benzynowe jednostki 1.6 THP o mocy 156 i 200 KM oraz wysokoprężne 1.6 i 2.0 HDi o mocach od około 120 do 180 KM. Jednym z wyróżniających się wariantów był hybrydowy napęd diesel-elektryczny Hybrid4 z silnikiem diesla 2.0 HDi (163 KM) i silnikiem elektrycznym (37 KM), który zapewniał napęd na cztery koła i był jednym z pierwszych tak zaawansowanych układów hybrydowych na rynku.
Pod względem wyposażenia DS 5 był bardzo zaawansowany jak na swoje czasy: oferował m.in. panoramiczny dach, reflektory LED, 7 poduszek powietrznych, dwustrefową klimatyzację automatyczną, asystenta pasa ruchu, wyświetlacz head-up, system ABS, ESP, rozbudowany system audio i elektryczne sterowanie szyb i lusterek.
Facelifting (2015)
Po modernizacji w 2015 roku wnętrze zostało ulepszone o dotykowy ekran multimedialny, który zastąpił aż 12 fizycznych przycisków, a gama wyposażenia i systemy bezpieczeństwa zostały rozszerzone. Wprowadzono także nowy grill bez logo Citroëna, podkreślając autonomię marki DS oraz unowocześniono design reflektorów.
Marka DS Automobiles wraz z modelem DS 5 ustanowiła nową tożsamość premium w ramach grupy Stellantis, kontynuując dziedzictwo legendarnego Citroena DS z lat 50. Historia DS 5 to opowieść o innowacyjności i luksusie, które wyróżniały auto w segmencie średniej klasy.
Model DS 5 produkowano do 2018 roku, będąc ważnym elementem strategii rozwoju DS jako autonomicznej marki prestiżowej na rynku europejskim.


