DS 4 ma swoje korzenie w modelu Citroen DS4, który zadebiutował w 2010 roku podczas Salonu Samochodowego w Paryżu.
Był to awangardowy, 5-drzwiowy hatchback klasy kompaktowej, prezentujący nowy poziom prestiżu w segmencie C. Wyróżniał się niebanalną linią boczną, ukrytymi klamkami tylnych drzwi oraz podwyższoną, muskularną sylwetką nadwozia. Wielu komentatorów porównywało go do 4-drzwiowego coupé przez nietypowe rozwiązanie drzwi i dynamiczny wygląd.
Model DS4 powstał jako odpowiedź na konkurencję: Lancię Deltę i Volvo C30, a jednocześnie stanowił luksusową alternatywę dla „zwykłego” Citroena C4, zachowując jednak podobne reflektory i deskę rozdzielczą.
Od początku stawiano na bogate wyposażenie – klimatyzacja, tempomat, elektryczne szyby, fotele z masażem oraz skórzane wykończenia były dostępne już w podstawowych wersjach. Produkcja ruszyła w 2011 roku w fabryce Poissy we Francji.
Przekształcenie w DS Automobiles
W 2015 roku Citroen zdecydował, że linia DS przejdzie rebranding i stanie się odrębną marką premium: DS Automobiles. Na targach we Frankfurcie model DS 4 zaprezentowano już pod nową marką – jako zmodernizowaną wersję Citroena DS4. Auta zyskały przemodelowaną przednią część nadwozia z dużym grillem, diodowymi reflektorami (świetlami DS LED Vision) oraz zmienionym tyłem z odświeżonymi lampami. W kabinie pojawił się nowoczesny system infotainment oraz materiały wykończeniowe premium, jak wszechobecna skóra, alcantara czy ozdobne chromy.
Przy okazji premiery wprowadzonej na salonach w połowie 2015 roku, debiutowała także nowa odmiana – DS 4 Crossback z podwyższonym prześwitem, relingami dachowymi i elementami off-roadowymi, która konkurowała z kompaktowymi crossoverami, takimi jak Mercedes-Benz GLA.
W gamie DS 4 znalazły się jednostki benzynowe i wysokoprężne o pojemności od 1.2 do 2.0l oraz mocach od 120 do 200KM. Charakterystyczną cechą był także wyższy komfort jazdy i dbałość o detale, typowe dla francuskiej szkoły designu.
DS 4 II – Nowa generacja
II generacja DS 4 zadebiutowała w 2021 roku jako całkowicie nowy, niezależny projekt, już wyłącznie pod marką DS Automobiles. Samochód bazuje na platformie EMP2, tej samej którą wykorzystują Opel Astra i Peugeot 308. Nastąpiła relokacja produkcji do Niemiec – do fabryki w Rüsselsheim, co podkreśliło międzynarodowy charakter Stellantis.
Nowa DS 4 II wyróżnia się śmiałą stylistyką: ostrymi liniami, chowanymi klamkami, sportowym przodem i luksusowym wnętrzem pełnym szlachetnych materiałów oraz podwójnymi ekranami 10,25 cala. Paleta napędów została poszerzona o silniki benzynowe, diesla i wersje hybrydowe plug-in (o mocach od 130 do 225KM), spełniając nowoczesne wymogi rynku i unijne normy emisji CO₂.
DS 4 na rynku europejskim
Model DS 4, zarówno w pierwszej, jak i drugiej generacji, był kluczowym graczem w segmencie kompaktowych aut premium. Oferował oryginalną, trudną do zaszufladkowania koncepcję, łączył awangardowy styl ze świetnym wyposażeniem i wysokim komfortem jazdy. Wersja Crossback rozszerzyła ofertę o rywalizację w segmencie crossoverów, a nowa generacja DS 4 przeniosła prestiż marki DS na jeszcze wyższy poziom – podkreślając jej niezależność i aspiracje.
DS 4 wyznaczył nowy standard luksusu w segmencie C, a jego obecność na rynku europejskim znacząco wpłynęła na pozycję DS Automobiles wśród marek premium. To model, który pozostaje synonimem francuskiej elegancji i innowacyjności.
DS 4 przeszedł drogę od stylizowanego Citroena do dojrzałego, niezależnego modelu premium, wpisując się w europejską historię motoryzacji jako symbol stylu, komfortu i technologicznego postępu.
Wraz z wprowadzeniem gruntownie odświeżonej wersji DS4 II w 2025 roku nastąpiła zmiana nazwy modelu na DS No4.



