DS 7 to pierwszy w pełni autorski model marki DS Automobiles produkowany od 2017 roku i zaprojektowany już po wyodrębnieniu marki premium DS od Citroena.
DS 7 został stworzony z myślą o europejskim segmencie SUV-ów klasy średniej, miał być alternatywą dla niemieckich i skandynawskich rywali w segmencie premium, ale z wyraźnym francuskim akcentem.
DS 7 to model, który ugruntował pozycję DS Automobiles w segmencie premium. Połączył francuską elegancję z nowoczesną technologią i funkcjami zarezerwowanymi wcześniej dla marek z wyższej półki. Od luksusowego SUV-a z 2017 roku po zmodernizowaną, hybrydową wersję z 2022 roku – DS 7 jest dowodem, że francuska motoryzacja potrafi skutecznie rywalizować na europejskim rynku samochodów premium.
Debiut modelu DS 7 Crossback (2017)
DS 7 zadebiutował w marcu 2017 roku na Salonie Samochodowym w Genewie jako DS 7 Crossback. Był pierwszym samochodem zbudowanym w całości pod szyldem DS Automobiles i jednocześnie jednym z pierwszych SUV-ów koncernu PSA na nowej platformie EMP2.
DS 7 Crossback od razu wyróżniał się charakterystycznym designem – sześciokątnym grillem DS Wings, smukłymi światłami tylnymi 3D Full LED i reflektorami DS Active LED Vision, które potrafiły obracać się i zmieniać barwę wiązki podczas jazdy. Duży nacisk położono na wnętrze: luksusowe materiały (skóra Nappa, Alcantara, dekory inspirowane zegarmistrzostwem) oraz rozbudowane możliwości personalizacji.
Technologia i napędy
Od początku DS 7 Crossback oferował szeroki wybór silników benzynowych PureTech (od 130 do 225 KM), diesli BlueHDi (130–180 KM) oraz – od 2019 roku – hybrydę plug-in E-Tense 4x4 o mocy 300 KM z napędem na cztery koła i zasięgiem do ok. 58 km w trybie elektrycznym (WLTP).
Wśród technologii wyróżniały się:
- DS Connected Pilot – półautonomiczny asystent jazdy,
- DS Active Scan Suspension – adaptacyjne zawieszenie skanujące nawierzchnię,
- Night Vision – kamera termowizyjna ułatwiająca jazdę nocą.
Symboliczny start – samochód prezydencki
DS 7 Crossback zyskał rozgłos jeszcze przed wejściem na rynek, gdy specjalnie przygotowany egzemplarz stał się oficjalnym samochodem inauguracji prezydenta Francji Emmanuela Macrona w maju 2017 roku. Ten krok podkreślał, że DS ma być symbolem francuskiego luksusu motoryzacyjnego.
Facelifting i nowa nazwa (2022)
W 2022 roku model przeszedł gruntowną modernizację i uproszczono jego nazwę do DS 7 (bez dopisku Crossback). Lifting przyniósł:
- przeprojektowany przód z węższymi reflektorami DS Pixel LED Vision 3.0 i nowymi listwami świetlnymi DS Light Veil,
- odświeżony tył z przeprojektowanymi lampami,
- nowy system multimedialny DS Iris System z obsługą głosową,
- udoskonalone wersje hybryd plug-in (E-Tense 225, E-Tense 300 4x4, E-Tense 360 4x4).
Topowa odmiana E-Tense 360 4x4, opracowana z udziałem DS Performance (działu sportowego marki), osiąga 360 KM i przyspiesza 0–100 km/h w 5,6 s, pozostając jednocześnie oszczędnym w trybie hybrydowym.
Rola na rynku europejskim
DS 7 odgrywa kluczową rolę w gamie DS Automobiles jako najlepiej sprzedający się model marki. Konkurował i nadal konkuruje z takimi autami jak Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC czy Volvo XC60, oferując przy tym bardziej oryginalny styl i bogatsze wykończenie w standardzie.


