DS 3 to model, który od początku miał być wizytówką francuskiego designu w segmencie małych, stylowych samochodów premium.
Początkowo sprzedawany pod marką Citroen jako Citroen DS3, ale od 2015 roku stał się samodzielnym modelem pod nową marką - DS Automobiles.
Jego historia na rynku europejskim łączy w sobie odważny design, szerokie możliwości personalizacji i stopniowe przechodzenie w stronę elektromobilności.
Debiut jako Citroen DS3 (2009–2015)
Pierwsza generacja została zaprezentowana we wrześniu 2009 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie. Auto powstało na platformie PF1, wykorzystywanej przez m.in. Citroena C3, ale wyróżniało się zupełnie innym charakterem. DS3 od początku stawiał na indywidualny styl, oferując szeroki wybór kolorów nadwozia, dachów, tapicerek i detali wykończenia.
Model został dobrze przyjęty w Europie – zdobył m.in. tytuł Top Gear Car of the Year 2010. Szczególną popularność zyskały sportowe wersje DS3 Racing z turbodoładowanym silnikiem 1.6 THP o mocy 202 KM, przygotowane przez Citroen Racing.
Przekształcenie w markę DS Automobiles (2015 - 2019)
W 2015 roku grupa PSA zdecydowała, że linia DS stanie się osobną marką premium. Citroen DS3 przeszedł lifting i zyskał nazwę DS 3, tracąc emblematy Citroena. Wprowadzono nowy pas przedni z charakterystycznym grillem DS Wings i zmodernizowane jednostki napędowe spełniające ostrzejsze normy emisji.
W tym czasie DS 3 nadal występował w wersji hatchback oraz DS 3 Cabrio z miękkim, składanym dachem. Nadal kluczową rolę odgrywały możliwości personalizacji – klient mógł wybierać spośród kilkunastu kolorów nadwozia i dachów, a także nietypowych tapicerek.
Zmiana koncepcji: DS 3 Crossback (2018 - 2023)
W 2018 roku DS Automobiles zaprezentowało zupełnie nowy model – DS 3 Crossback, który zastąpił dotychczasowego DS 3 hatchbacka. Tym razem postawiono na kompaktowego crossovera segmentu B, odpowiadając na rosnącą popularność SUV-ów w Europie. Auto zbudowano na platformie CMP (Common Modular Platform) koncernu PSA, co pozwoliło od razu przygotować wersję elektryczną.
Wersja spalinowa oferowała silniki benzynowe PureTech (od 100 do 155 KM) oraz diesla BlueHDi (100 KM). W 2019 roku zadebiutował DS 3 Crossback E-Tense – pierwsze w pełni elektryczne auto marki DS, z akumulatorem 50 kWh i zasięgiem do około 320 km (WLTP).
Model wyróżniał się nietypowymi detalami – „płetwami” w drzwiach tylnych, wysuwanymi klamkami, bogatym wykończeniem wnętrza i zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa.
Ewolucja w stronę pełnej elektryfikacji (2023 -)
W 2023 roku przeprowadzono facelifting i uproszczono nazwę – model stał się po prostu DS 3 (zniknął dopisek Crossback). Odświeżona wersja otrzymała zmieniony pas przedni, nowe reflektory LED, ulepszone multimedia oraz nową generację napędu elektrycznego.
W wersji E-Tense zastosowano silnik o mocy 156 KM oraz akumulator 54 kWh, co zwiększyło zasięg do około 402 km (WLTP). W Europie model ten jest ważnym elementem strategii Stellantis w segmencie miejskich crossoverów premium, konkurując m.in. z Mini Cooperem Electric, Audi Q2 czy Volvo EX30.
DS 3 przeszedł długą drogę - od stylowego, miejskiego hatchbacka Citroena, przez markowy liftback premium, po kompaktowego crossovera z nowoczesnym napędem elektrycznym. Od początku wyróżniał się francuskim podejściem do designu i luksusu w małym formacie, a dziś jest jednym z filarów elektryfikacji marki DS Automobiles w Europie.


