Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
eeeee
brak opinii

Toyota Aygo

Toyota Aygo

Toyota Aygo to samochód osobowy klasy mini (segment A) produkowany przez Toyotę w latach 2005 - 2021, a następnie zastąpiony w ofercie przez stylizowany na crossover model Toyota Aygo X. Model od początku był projektowany specjalnie na rynek europejski, a dość dziwaczna nazwa auta jest kreatywnym zapisem angielskiej frazy "I go" (idę) i miała sugerować mobilność auta.

Przy opracowywaniu konceptu samochodu przykładano dużą wagę do jak najmniejszych kosztów produkcji i użytkowania (zwłaszcza niskiego zużycia paliwa). Budową bardzo przypomina Citroena C1 i Peugeota 107.

I generacja (2005-2014)

Kiedy w 1999 roku Toyotę Starlet zastąpił większy Yaris, w gamie marki pojawiło się miejsce na jeszcze mniejszy samochód do miasta. Pierwsza generacja Aygo powstała z myślą o młodych europejskich kierowcach – to dla nich powstała nowoczesna, zaokrąglona sylwetka i oryginalna stylistyka przodu, zupełnie niepodobna do prostych w formie i konstrukcji, niewyróżniających się i pozbawionych wygód samochodów segmentu A tamtej epoki. Nieustannie wprowadzane kolejne edycje specjalne, nowe opcje kolorystyczne i wersje wyposażenia oraz dwa faceliftingi w 2008 i 2012 roku sprawiały, że samochód był cały czas nowoczesny i interesujący.

Aygo miało długość 3415 mm i było o prawie 300 mm krótsze od Yarisa. Otrzymało 68-konny benzynowy silnik 1.0 VVT-i o trzech cylindrach oraz 1,4-litrowy silnik Diesla HDi o mocy 54 KM. Obok 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów była dostępna bezsprzęgłowa skrzynia MultiMode. Jako jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie, w zależności od konfiguracji Aygo oferowało boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, mocowania fotelików dziecięcych Isofix na tylnych siedzeniach, a także kontrolę stabilności pojazdu (VSC) i kontrolę trakcji (TRC). ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu oraz przednie napinacze były standardem we wszystkich wersjach.

II generacja (2014-2021)

Kiedy w 2014 roku przyszedł czas na Aygo drugiej generacji, inspiracją dla jego projektantów stała się kultura japońskiej mangi i anime. Ostro narysowane linie, w tym najbardziej rzucający się w oczy motyw „X” z przodu to dzieło głównego projektanta Nobuo Nakamury. Toyota zrobiła wszystko, żeby model produkcyjny było jak najbliższy pierwotnej koncepcji, dlatego standardowo w każdej wersji otrzymał nowoczesne światła podkreślające jego stylistykę – diody do jazdy dziennej LED i halogenowe światła PES (Poly-Ellipsoid System), dające dłuższe i szersze oświetlenie drogi.

Choć drugi model Aygo był tylko o 25 mm dłuższy niż poprzedni, a linię dachu poprowadzono o 5 mm niżej, przestrzeń nad głowami osób w pierwszym rzędzie została zwiększona o 7 mm, długość wnętrza o 9 mm, a pojemność bagażnika o 29 l. Kabina nie tylko była większa, ale w jej stylistyce również było widać wyraźne wpływy mangi. Trapezoidalna konsola centralna z siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym i systemem multimedialnym x-touch, kolorowe akcenty i obrotowe nawiewy sprawiały bardzo nowoczesne wrażenie. Do systemu multimediów można było podłączyć telefon i obsługiwać na ekranie dotykowym wybrane aplikacje. Manewry ułatwiała kamera cofania w standardzie.

W cenniku Aygo drugiej generacji stale figurowały intrygujące kompozycje kolorystyczne i edycje specjalne. Do najbardziej atrakcyjnych elementów wyposażenia należał składany materiałowy dach i nagłośnienie JBL. Silnik 1.0 o mocy 69 KM wraz z faceliftingiem w 2018 roku został wzmocniony do 72 KM.

III generacja czyli Aygo X (2022-)

Toyota Aygo X została weszła na rynek w 2022 roku. Większe wymiary i nadwozie crossovera z wyjątkowo dużymi kołami (17 lub 18 cali) idealnie wpisują się w upodobania nowego pokolenia kierowców. Jednocześnie samochód jest równie zwrotny jak poprzednik – ma ten sam promień skrętu 4,7 m, choć jest o 235 mm dłuższy, o 125 mm szerszy i ma o 90 mm większy rozstaw osi.

Crossover otrzymał sprawdzony 3-cylindrowy silnik 1.0 VVT-i o mocy 72 KM z systemem Start&Stop, który zużywa od 4,7 l/100 km i emituje od 107 g/km CO2. Do wyboru jest manualna skrzynia o 5 biegach lub debiutująca w tym segmencie automatyczna, bezstopniowa przekładnia Multidrive S. W wyższych wersjach wyposażenia Aygo X ma system multimedialny nowej generacji Toyota Smart Connect® oparty na dostępie do internetu oraz nawigację Connected korzystającą z technologii chmury z aktualizowanymi na bieżąco informacjami o zdarzeniach na drodze.

Ogromny postęp widać także w kwestiach bezpieczeństwa. Nowe Aygo X ma długą listę technologii bezpieczeństwa TSS nowej generacji, które należą do standardowego wyposażenia każdej wersji. Składają się na niego liczne systemy wsparcia kierowcy.

Podobnie jak poprzednie modele, nowe Aygo X daje bardzo duże możliwości indywidualizacji. Wybór pięciu wersji wyposażenia i dziesięciu kompozycji kolorystycznych nadwozia wzbogaca ponad 30 akcesoriów oraz elementów stylistycznych nadwozia i wnętrza oraz zabezpieczeń bagażnika. Wyższe wersje wyróżniają się dwukolorowymi kompozycjami nadwozia w specjalnie dla tego modelu opracowanych kolorach inspirowanych przyprawami – Ginger Beige, Cardamom Green, Chili Red i Juniper Blue. W 2023 roku pojawia się zupełnie nowy złoty kolor Brass Gold, również łączony z czarnym lakierem na dachu, przednich słupkach, nadkolach i tylnej części auta.

Ceny nowych modeli

Toyota Aygo - Fotogalerie

Ostatnie 21 wiadomości związane z Toyota Aygo:

Limitowana Toyota Aygo X UNDERCOVER już w sprzedaży

Limitowana Toyota Aygo X UNDERCOVER już w sprzedaży Toyota Aygo X była w kwietniu najpopularniejszym autem w segmencie A. Decyduje o tym duża dostępność aut i krótki czas oczekiwania na zamówiony model, wiele możliwości...

czytaj dalej

Limitowana Toyota Aygo X UNDERCOVER

Limitowana Toyota Aygo X UNDERCOVER Premiera Aygo X UNDERCOVER odbyła się na pokazie kolekcji UNDERCOVER Fall 2023 podczas Tygodnia Mody w Paryżu. Jego sprzedaż na świecie zostanie ograniczona do 5 000...

czytaj dalej

Toyota rozpoczyna wyprzedaż rocznika 2022

Toyota rozpoczyna wyprzedaż rocznika 2022 W salonach Toyoty rozpoczyna się wyprzedaż samochodów. Teraz auto z rocznika 2022 może być nawet o 15 000 zł tańsze niż ten sam model wyprodukowany w 2023...

czytaj dalej

Toyota Aygo X z rocznika 2023 w nowej wersji Selection

Toyota Aygo X z rocznika 2023 w nowej wersji Selection Toyota Aygo X z roku modelowego 2023 otrzymuje nową najwyższą wersję wyposażenia Selection. Samochód zyskuje także zupełnie nowy złoty lakier Brass Gold, łączony z...

czytaj dalej

Ponadprzeciętne możliwości personalizacji Toyoty Aygo X

Ponadprzeciętne możliwości personalizacji Toyoty Aygo X Aygo X to nowy crossover w gamie marki, którego miejski charakter podkreślają zarówno kompaktowe wymiary, jak i odważna...

czytaj dalej

Wysoka wartość rezydualna Toyoty Aygo X nawet po 3 latach

Wysoka wartość rezydualna Toyoty Aygo X nawet po 3 latach Firma analityczna INFO-EKSPERT opracowała prognozy wartości rezydualnej dla nowego miejskiego crossovera Toyota Aygo X, który zadebiutował w salonach w maju 2022...

czytaj dalej

Pozostałe artykuły ...

Toyota - archiwum artykułów