MotoNews.pl

Prototypowa Toyota Hilux zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi

Prototypowa Toyota Hilux zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi06.09.2023
Toyota Hilux, pick-up słynący z legendarnej niezawodności i wytrzymałości, otrzymał bezemisyjny napęd elektryczny na ogniwa paliwowe.

Prototypowy egzemplarz wykorzystuje sprawdzoną technologię z Toyoty Mirai i może pokonać na jednym tankowaniu wodoru ponad 600 km.

Prezentacja przełomowego pick-upa odbyła się w zakładach Toyota Manufacturing UK (TMUK) w Derby, gdzie model został opracowany. Wodorowy Hilux wpisuje się w strategię Toyoty, by w procesie odchodzenia od paliw kopalnych w motoryzacji korzystać z różnych technologii napędów. Koncern, by sprostać oczekiwaniom klientów na całym świecie, już teraz ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, auta elektryczne oraz samochody zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Toyota Hilux

Ponad 600 km zasięgu wodorowego Hiluxa

Hilux jest globalna ikoną samochodów użytkowych. To pick-up o legendarnej niezawodności, trwałości i wytrzymałości. Kluczowym założeniem projektu było zachowanie tych cech Hiluxa i zaadaptowanie sprawdzonego napędu elektrycznego na ogniwa paliwowe, który od blisko dekady jest komercyjnie wykorzystywany przez Toyotę w modelu Mirai.

Do stworzenia napędu prototypowego Hiluxa wykorzystano komponenty z Toyoty Mirai drugiej generacji. Wodór przechowywany jest pod wysokim ciśnieniem w trzech zbiornikach. Auto jest w stanie pokonać ponad 600 km na jednym tankowaniu. To zdecydowanie więcej niż byłoby możliwe z wykorzystaniem elektrycznego napędu z akumulatorem trakcyjnym. W wodorowym Hiluxie bateria, która magazynuje energię wytwarzaną przez ogniwa paliwowe, umieszczona jest z tyłu, by nie zmniejszać przestrzeni w kabinie.

Toyota Hilux

Ponad rok prac nad wodorowym Hiluxem

Prace nad stworzeniem Toyoty Hilux z napędem elektrycznym na ogniwa paliwowe rozpoczęły się na początku 2022 roku. W projekcie realizowanym przez TMUK przy eksperckim wsparciu zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe biorą udział też brytyjskie organizacje Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research, skupiające inżynierów i specjalistów zajmujących się innowacjami w różnych dziedzinach technologii, ochrony środowiska i bezpieczeństwa transportu.

Toyota Hilux

Na opracowanie wodorowego Hiluxa TMUK otrzymała grant od Advanced Propulsion Centre (APC), organizacji ufundowanej przez brytyjską branżę motoryzacyjną i budżet państwa zajmującej się finansowaniem projektów badawczo-rozwojowych nad nisko- i bezemisyjnymi technologiami napędowymi.

Toyota Hilux

5 czerwca, po niespełna roku prac projektowych, rozpoczęto budowę pierwszego egzemplarza prototypowego pick-upa. W fabryce TMUK przygotowano wydzieloną strefę, a auto powstaje zgodnie z założeniami koncepcji Toyota Production System. Pierwszy prototypowy Hilux był budowany trzy tygodnie, a do końca roku ma zostać wyprodukowanych 10 aut. Samochody przejdą rygorystyczne testy bezpieczeństwa oraz niezawodności wymagane przed wprowadzeniem do produkcji, które może nastąpić w drugiej połowie tej dekady.

Źródło: Toyota
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaecoo
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Omoda
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata