MotoNews.pl

Ferrari LaFerrari – jeśli chcesz się poczuć jak kierowca Formuły 1

06 marca 2013

Ferrari LaFerrari 20

Ferrari chwali się w Genewie najnowszą limitowaną serią o nazwie LaFerrari. Powstanie zaledwie 499 egzemplarzy tego samochodu. Choć nazwa może wydać się trochę mało twórcza, to jak twierdzi szef włoskiej firmy, Luca de Montezemolo:

“Wybraliśmy nazwę LaFerrari, ponieważ najlepiej wyraża to, co definiuje nasze przedsiębiorstwo – doskonałość. Doskonałość innowacji technologicznych, osiągów, wizjonerskiego wzornictwa i radości z jazdy.”

No cóż, trudno zarzucić panu Montezemolo nadmiar skromności…

LaFerrari będzie przeznaczone głównie dla kolekcjonerów. Zastosowano w nim szereg eksperymentalnych rozwiązań technicznych, które w przyszłości trafią być może do modeli produkowanych na szerszą skalę. Jednym z nich jest hybrydowy napęd stworzony na bazie doświadczeń, jakie Scuderia Ferrari zebrała wykorzystując KERS w wyścigach Formuły 1. Hybrydowa technologia o nazwie HY-KERS to świetne połączenie osiągów ze stosunkowo niską emisją zanieczyszczeń. LaFerrari emituje 330 g CO2/km, lecz nie porusza się nigdy w trybie czysto elektrycznym, ponieważ nie spełnia on założeń supersportowego modelu. Jednak system HY-KERS został zaprojektowany w ten sposób, by w przyszłości można było z nim przejechać kilka kilometrów korzystając tylko z energii elektrycznej.

Sercem układu napędowego jest silnik V12 o pojemności 6262 cm sześciennych o mocy 800 KM połączony z motorem elektrycznym stworzonym we współpracy z Magneti Marelli o mocy 162 KM. Daje to LaFerrari łączną moc na poziomie 963 KM. Łączny maksymalny moment obrotowy generowany przez obie jednostki napędowe to 900 Nm.

Drugi silnik elektryczny dostarcza energii potrzebnej, by działało wyposażenie pomocnicze. Baterie umieszczono pod podłogą. Są one doładowywane podczas hamowania oraz za każdym razem, gdy silnik V12 wygeneruje moment obrotowy większy, niż wymagają tego warunki drogowe (np. podczas pokonywania zakrętów). Silnik elektryczny współpracuje z dwusprzęgłową przekładnią F1.

Osiągi LaFerrari przedstawiają się następująco: rozpęd 0-100 km/h w mniej niż 3 sekundy, 0-200 km/h w mniej niż 7 sekund. Supersamochód pokonuje także jedno okrążenie na torze w Fiorano w czasie poniżej 1 minuty 20 sekund, o ponad 5 sekund szybciej niż model Enzo i o ponad 3 sekundy szybciej niż F12berlinetta.

Układ hamulcowy pochodzi z firmy Brembo. Zastosowano w nim nowe, lekkie zaciski i tarcze karbonowo-ceramiczne. Pojazd porusza się na oponach Pirelli P-Zero w rozmiarze 265/30 R 19 z przodu i 345/30 R 20 z tyłu.

LaFerrari skonstruowano w ten sposób by 59% masy pojazdu przypadało na tylną część, a rozstaw osi był stosunkowo niewielki, mimo konieczności umieszczenia gdzieś systemu hybrydowego. Samochód ma bardzo nisko zawieszony środek ciężkości. Nadwozie wykonano z laminowanego włókna węglowego. LaFerrari ma aktywne komponenty nadwoziowe, takie jak dyfuzor przedni i tylny, tylny spojler i przednia osłona kierująca powietrze pod podwozie.

Zdjęcia: Ferrari, newspress.co.uk, opracowanie: BM