Audi RS Q e-tron E2 - druga generacja rajdowego zwycięzcy

Audi RS Q e-tron E2 - druga generacja rajdowego zwycięzcy 05.09.2022
W marcu 2022 roku Audi RS Q e-tron wygrało swój pierwszy pustynny rajd w Abu Dhabi. Teraz przedstawiono drugą generację tego samochodu.

Innowacyjny, znacznie ulepszony prototyp wystartuje w Rajdzie Maroka 2022 i Rajdzie Dakar 2023. Jego nadwozie jest zupełnie nowe i charakteryzuje się znacznie poprawioną aerodynamiką. Pomaga to obniżyć masę prototypu i jego środek ciężkości. Nowe strategie operacyjne jeszcze bardziej poprawiają wydajność elektrycznego układu napędowego. Zoptymalizowano również koncepcję obsługi, co najlepiej widać we wnętrzu pojazdu oraz np. w sytuacji zmiany kół. RS Q e-tron drugiej generacji oznaczono skrótem E2. To nawiązanie do legendarnego Audi Sport quattro, które w latach ’80 XX w., w jego końcowej fazie rozwoju, nosiło taką nazwę na potrzeby rajdów Grupy B.

Audi RS Q e-tron E2

Drugi etap programu rozwojowego

“Audi RS Q e-tron miało świetny debiut na Dakarze 2022, a nawet odniosło pierwsze zwycięstwa etapowe w tej zupełnie nowej dla nas dyscyplinie sportu motorowego” - mówi Rolf Michl, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, odpowiedzialny również za sporty motorowe w Audi. „Cały zespół doskonale współpracuje i wspólnie podążamy w tym samym kierunku. Jak to zwykle bywa na tak wczesnym etapie, kierowcy, piloci i technicy szybko uzgodnili kolejne cele rozwojowe. Wynikiem tego jest nowe Audi RS Q e-tron generacji E2.”

Tym samym rozpoczęła się druga faza programu rozwojowego tego projektu. W październiku, Team Audi Sport wystartuje z nowym prototypem w Rajdzie Maroka i będzie to bezpośrednie przygotowanie do Rajdu Dakar 2023.

Audi RS Q e-tron E2

Delikatne w powietrzu, lekkie w piasku: nowe nadwozie

„W Audi RS Q e-tron E2 nie znajdziemy ani jednego elementu nadwozia, który występował w modelu poprzednim” - mówi Axel Löffler, główny designer RS Q e-tron.

Aby spełnić przepisowe wymiary wnętrza, kokpit, który wcześniej mocno zwężał się w kierunku dachu, jest teraz znacznie szerszy. Przeprojektowano również przód i tył pojazdu.

„Pozbywamy się kilku elementów tyłu nadwozia po lewej i prawej stronie słupków B. W połączeniu ze zmodyfikowanym lay-upem, czyli zoptymalizowanymi warstwami tkaniny materiałów kompozytowych, rozwiązanie to pozwala na zmniejszenie masy” - mówi Löffler.
Audi RS Q e-tron E2

W przyszłości prototypy T1U będą musiały ważyć 2100 zamiast 2000 kilogramów. Biorąc pod uwagę, że pierwsza generacja RS Q e-tron ważyła więcej, trzeba było zaoszczędzić jeszcze kilkadziesiąt kilogramów. Towarzyszy temu obniżenie środka ciężkości pojazdu.

Koncepcja aerodynamiczna w obszarze nadwozia jest zupełnie nowa. Ta część pojazdu przypomina kształt kadłuba łodzi: jej najszerszy punkt znajduje się na wysokości kokpitu, natomiast znacznie zwęża się w kierunku przodu i tyłu. Audi zrezygnowało teraz z części błotników za przednimi kołami, które przechodziły w drzwi. Wewnętrznie struktura ta została nazwana "stopą słonia". W efekcie projektanci zaoszczędzili więcej masy i zoptymalizowali przepływ powietrza.

„Aspektu aerodynamicznego nie należy lekceważyć - również w rajdach pustynnych” - mówi Löffler.
Audi RS Q e-tron E2

Co prawda nowe wymiary kokpitu oznaczają, że nadwozie ma większy, a więc mniej korzystny przekrój, mimo to udało się zmniejszyć łączny opór powietrza o około 15 procent, czyli iloczyn wartości cw i powierzchni czołowej (A). Nie wpływa to jednak na zmianę prędkości maksymalnej. Pozostaje ona w przepisach ograniczona do 170 km/h. Mimo to, poprawiony przepływ powietrza tworzy istotną zaletę.

„Jeszcze bardziej zmniejsza zapotrzebowanie na energię samochodu napędzanego elektrycznie” - mówi Löffler. „Obliczenia aerodynamiczne zrealizowaliśmy w całości za pomocą obliczeniowej dynamiki płynów (CFD).”

Te symulacje komputerowe zastępują czasochłonną pracę w tunelu aerodynamicznym i dostarczają bardzo precyzyjne wyniki.

Audi RS Q e-tron E2

Jeszcze bardziej przyjazne środowisku: zoptymalizowane zarządzanie energiąElektryczny układ napędowy Audi RS Q e-tron E2 obejmuje przetwornik energii składający się z silnika spalinowego i generatora, a także akumulator wysokiego napięcia oraz dwa silniki elektryczne - jeden na przedniej, drugi na tylnej osi. Zarządzanie energią odgrywa tu kluczową rolę. Elektroniczny system sterowania złożonym elektrycznym układem napędowym sprawdził się już w pierwszych dla tego modelu imprezach rajdowych. Wyzwania pojawiały się tylko w ekstremalnych przypadkach. Na przykład w Rajdzie Dakar Audi odnotowało krótkotrwałe nadwyżki mocy w sytuacjach, gdy koła miały mniejszy kontakt z podłożem - podczas skoków lub na nierównym terenie. Sędziowie FIA, światowej federacji motoryzacyjnej, interweniują przy progu 2 kilodżuli nadwyżki energii i nakładają kary sportowe.

Audi RS Q e-tron E2

„By to łatwo zobrazować: w dopuszczalnych granicach do silników płynie ponad sto razy więcej energii na sekundę” - mówi Florian Semlinger, inżynier ds. rozwoju oprogramowania pokładowego, aplikacji i stanowiska testowego. „Mogliśmy ułatwić sobie zadanie i ustawić nasz próg o kilka kilowatów niżej, ale oznaczałoby to pogorszenie wydajności. Zamiast tego, włożyliśmy dużo pracy w precyzyjne zestrojenie sterowników mocy.”

Dwa indywidualne limity - po jednym dla każdego silnika - są teraz w kilka milisekund przeliczane przez oprogramowanie. W rezultacie działają one dokładnie na dopuszczalnej granicy.

Tak zwane dodatkowe odbiorniki również korzystają ze zoptymalizowanych sterowników. Pompa serwo, pompa chłodzenia klimatyzacji i wentylatory, mają wymierny wpływ na bilans energetyczny. W trakcie debiutanckiego sezonu 2022 zespół rajdowy Audi i Q Motorsport zdobył cenne doświadczenie, które umożliwia teraz lepsze ułożenie pracy poszczególnych elementów. Weźmy na przykład układ klimatyzacji: pracuje on tak agresywnie, że przy ciągłej pracy z maksymalną wydajnością mógłby spowodować zamarzanie czynnika chłodzącego.

Audi RS Q e-tron E2

W przyszłości system będzie działał w trybie przerywanym. W ten sposób oszczędza się energię, a mimo to temperatura we wnętrzu ulega niewielkim wahaniom nawet w dłuższych okresach czasu. Zoptymalizowano również strategię działania wentylatorów i pompy serwo. Systemy te mogą być teraz regulowane inaczej przy niższych obciążenia występujących na etapach dojazdowych, a inaczej na odcinkach specjalnych.

Uproszczona obsługa: łatwiej w kokpicie i podczas wymiany kół

Trzy załogi Audi: Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger i Carlos Sainz/Lucas Cruz, nie mogą się już doczekać, kiedy zasiądą w nowych pojazdach. Wyświetlacze nadal znajdują się w polu widzenia kierowcy, umieszczono je w konsoli środkowej. Zachowano również centralny panel przełączników z 24 polami. Inżynierowie dokonali jednak restrukturyzacji wyświetlaczy i elementów sterujących.

Audi RS Q e-tron E2

„Ilość wszystkich funkcji szybko wprowadza zamieszanie” - mówi Florian Semlinger. „Dlatego po raz pierwszy kierowca i pilot mogą teraz za pomocą przełącznika obrotowego wybrać jeden z czterech obszarów systemowych.”

Obszar "Stage" zawiera wszystkie funkcje, które są ważne podczas jazdy wyczynowej - takie jak ogranicznik prędkości na odcinkach z ograniczeniami prędkości czy podnośnik pneumatyczny. "Road" zawiera na przykład kierunkowskazy i kamerę cofania, funkcje, na które często jest zapotrzebowanie na odcinkach dojazdowych. Opcja "Error" służy do wykrywania, kategoryzowania i katalogowania błędów. W części "Settings" znajduje się wszystko, co przydaje się zespołowi mechaników podczas testów lub po przyjeździe samochodu na biwak, na przykład szczegółowe temperatury poszczególnych systemów.

Audi RS Q e-tron E2

Znacznie łatwiej będzie teraz załodze poradzić sobie również po przebiciu opony. Proste, płaskie i łatwo zdejmowane elementy nadwozia zastępują dotychczasowe nieporęczne osłony kół zapasowych umieszczonych po bokach. Nowe dziesięcioramienne felgi marki Rotiform są znacznie łatwiejsze w obsłudze. Kierowcy i piloci mogą je łatwiej chwycić i bezpieczniej zakończyć wymianę.

„W bardzo krótkim czasie połączyliśmy wszystkie wnioski. Efektem naszych pomysłów jest generacja E2” - mówi Uwe Breuling, szef działu eksploatacji pojazdów Audi Sport. „Praca naszego zespołu rozwojowego, który był doskonale ukierunkowany i nastawiony na oszczędność kosztów, dała efekt w postaci doskonałego przygotowania do kolejnego dla nas Rajdu Dakar.”
Audi RS Q e-tron E2

Po wstępnych testach prowadzonych przez Arnaua Niubó Boscha, szefa działu inżynierii testowej, Audi Sport zaprezentowało nowe Audi RS Q e-tron E2. Od 1 do 6 października, nowa technologia będzie musiała po raz pierwszy sprawdzić się w rywalizacji podczas Rajdu Maroka. Wszystkie trzy załogi Audi wezmą udział w tym pustynnym rajdzie, który rozpoczyna się i kończy w Agadirze, w południowo-zachodniej części tego kraju.

Źródło: Audi