Nowe Audi A8

Nowe Audi A818.09.2007
Audi A8 to nie tylko najbardziej sportowa limuzyna w klasie samochodów luksusowych, lecz także wyjątkowo efektywny samochód. Wyraźnym przykładem jest nowe A8 2.8 FSI: zachwyca doskonałymi osiągami i najwyższym komfortem, ...

...jednocześnie jednak jego zużycie paliwa wynosi tylko 8,3 litra na 100 km, a emisja CO2 – 199 g/km jest najniższa w tej klasie samochodów.

Nowe Audi A8 1 Cała seria A8 wraz z najmocniejszymi wersjami Audi A8 W12 i Audi S8 została konsekwentnie udoskonalona i gwarantuje nową jakość jazdy - jeszcze bardziej precyzyjna reakcja na polecenia kierowcy, lepszy komfort toczenia, większe wyciszenie oraz niewielkie zmiany wyglądu zewnętrznego i wnętrza potwierdzają wyjątkową pozycję tego okrętu flagowego Audi.

Audi A8 zostało udoskonalone w wielu punktach podkreślających jego wyjątkowy charakter, będący połączeniem sportowych cech, elegancji, niepowtarzalności i wysokiej jakości. Bardziej bezpośrednio działający układ kierowniczy oraz zmiany wprowadzone do układu jezdnego sprawiają, że kierowca jeszcze lepiej „czuje” swój samochód. Jednocześnie zmodyfikowane zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension i znacznie ulepszona izolacja akustyczna zwiększają komfort jazdy. Audi A8 należy do najcichszych i najbardziej komfortowych limuzyn na świecie. Kierowcę wspomagają nowe systemy zwiększające bezpieczeństwo, przede wszystkim podczas długich podróży - Audi lane assist i Audi side assist. Ostrzegają one kierowcę przed przypadkowym opuszczeniem własnego pasa jezdni i przed pojazdami poruszającymi się na sąsiednim pasie.

Nowe Audi A8 2 Nowoczesna jednostka napędowa 2.8 FSI V8 osiąga moc 154 kW / 210 KM i maksymalny moment obrotowy 280 Nm w szerokim zakresie prędkości obrotowych od 3.000 do 5.000 obr./min. Audi A8 z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 8,0 sekund, a jego maksymalna prędkość jazdy wynosi 238 km/h. Dzięki niezwykle nowoczesnemu napędowi i małemu ciężarowi pojazdu – tylko 1690 kilogramów – zużycie paliwa A8 2.8 FSI wynosi tylko 8,3 litra na 100 km. Odpowiada temu emisja CO2 wynosząca 199 gramów na kilometr, co jest najniższą wartością w klasie samochodów luksusowych. Mały ciężar dzięki aluminiowej lekkiej konstrukcji w technologii Audi Space Frame oraz niski opór powietrza są tutaj podwójnie odczuwalne: mają wpływ zarówno na dobre osiągi, jak i na niskie zużycie paliwa.

Przewaga dzięki technice tego przejawia się w bezpośrednim wtrysku benzyny FSI i w innowacyjnym systemie Audi valvelift. Celem tego nowego rozwiązania jest zmienne, dwustopniowe sterowanie skokiem zaworów, dzięki któremu można bardzo efektywnie sterować potrzebną ilością powietrza. Przepustnica najczęściej pozostaje całkowicie otwarta, co znacznie obniża opory przepływu. Razem z całym szeregiem uzupełniających rozwiązań, których celem jest redukcja tarcia między licznymi elementami, Audi valvelift system obniża zużycie paliwa o dziesięć procent.

Nowe A8 2.8 FSI posiada napęd na przednią oś i bezstopniową automatyczną skrzynię biegów multitronic. Multitronic z całkowicie płynnym przyspieszeniem gwarantuje nie tylko maksymalny komfort, lecz dzięki długim przełożeniom pozwala na bardzo oszczędną jazdę. Siedem stałych stopni przełożeń w trybie manualnym umożliwia pokazanie prawdziwie sportowego charakteru tego auta.

Nowe Audi A8 3 A8 w szczególny sposób ucieleśnia postępowy charakter marki Audi: ekstremalnie sztywne, lekkie nadwozie, w którym zastosowano Audi Space Frame, mocne silniki FSI i TDI, stały napęd na wszystkie koła quattro oraz cieszący się wielkim uznaniem system obsługi MMI to niektóre z elementów, którymi Audi udowadnia swoją przewagę dzięki technice.

Charakter Audi A8 powstał z syntezy dynamicznego, spontanicznego zachowania się podczas jazdy oraz niezwykle wysokiego komfortu toczenia i komfortu akustycznego. Swoją dynamiką i precyzją układu kierowniczego A8 wytyczyło nowe standardy, reakcja na polecenia kierowcy wykazuje cechy samochodu sportowego. Nawet najdłuższe podróże są przyjemne i nie powodują zmęczenia.

Zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z jeszcze większą czułością reaguje na niewielkie nierówności drogi. W celu redukcji tarcia w amortyzatorach ze zmienną regulacją zastosowano nowe uszczelnienia. Do tego dochodzą nowe zawory ze zoptymalizowanymi charakterystykami pracy. Także cały układ hydrauliczny został na nowo dostrojony. Nawet poprzeczne szczeliny jezdni A8 pokonuje w sposób delikatny, nie są wyczuwalne żadne wibracje. W połączeniu z systemem izolacji odgłosów toczenia i nawierzchni ta luksusowa limuzyna Audi gwarantuje najwyższy komfort podczas jazdy.

Cała akustyka A8 została zoptymalizowana dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów. Wynik: bez zwiększenia ciężaru Audi A8 może poszczycić się najniższym w swojej klasie poziomem hałasu spowodowanego przez toczenie i rodzaj nawierzchni oraz przedostającego się z otoczenia. Audi A8 jest jednym z najcichszych samochodów na świecie i dzięki temu nawet po długich podróżach tą limuzyną pasażerowie nie odczuwają zmęczenia.

Nowe Audi A8 4 Zamontowany w A8 nowy system Audi side assist wykorzystuje inteligentną technikę radarową. System ten został zaprojektowany z myślą o zagrożeniach wynikających ze zmiany pasa ruchu i ostrzega przed niebezpiecznymi sytuacjami: jeżeli w krytycznym obszarze porusza się inny pojazd, w obudowie lusterka zewnętrznego świeci się żółty wskaźnik. Jeżeli mimo ostrzeżenia kierowca A8 włączy kierunkowskaz sygnalizujący zmianę pasa, diody zaczną migać częściej i intensywniej. Trudno tego nie zauważyć, ponieważ ludzkie oko w peryferyjnym zakresie widzenia jest bardzo wrażliwe na zmianę kontrastu.

Audi lane assist ostrzega kierowcę przed przypadkowym opuszczeniem swojego pasa ruchu. Mała kamera umieszczona powyżej wewnętrznego lusterka na przedniej szybie obserwuje drogę przed samochodem, szybki komputer rozpoznaje linie ograniczające pas. Jeżeli kierowca zbliży się do tej linii bez włączenia kierunkowskazu, Audi lane assist zawiadomi go o tym wibracją kierownicy.

Czysty i nowoczesny język stylistyki Audi A8 wyróżnia się ponadczasową jakością. I tak z zewnątrz wprowadzono tylko nieliczne zmiany w kilku punktach, na przykład przy zmodyfikowanej osłonie chłodnicy Singleframe, przy nowych lusterkach zewnętrznych z wbudowanymi kierunkowskazami, nowych kołach czy diodowych światłach tylnych o nowoczesnym wyglądzie w nocy. Nowe kolory lakierów uzupełniają ofertę podobnie jak wysokiej jakości elementy dekoracyjne z aluminium, nowe kolory i listwy ozdobne we wnętrzu.

Źródło: Kulczyk Tradex, fot. Audi