Nowy silnik w Audi TT

Nowy silnik w Audi TT14.05.2008
Audi rozszerza rodzinę TT o nowy silnik: 1.8 TFSI. Ta czterocylindrowa jednostka napędowa o wysokim stopniu efektywności z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa uzyskuje 118 kW (160 KM) mocy i 250 Nm momentu obrotowego, ...

...gwarantując TT Coupe i Roadster doskonałe, sportowe osiągi jezdne. Program uzupełnia druga nowość: silnik 2.0 TFSI jest teraz dostępny również ze stałym napędem na wszystkie koła quattro.

1.8 TFSI to agregat łączący w sobie wszystkie cechy nowoczesnych silników. Jest bardzo kompaktowy i ze swoją masą 135 kilogramów niezwykle lekki. Regulowany wałek rozrządu zaworów dolotowych poprawia stopień wypełnienia komór spalania, dwa wałki wyrównoważające gwarantują wysoką kulturę pracy. Pompa olejowa, dzięki swojej nowoczesnej technologii sterowania uzależnionego od zapotrzebowania zużywa niewiele energii i przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa. Pompa ta podaje tylko taką ilość oleju, jaka jest potrzebna silnikowi w danym momencie. Przy bezpośrednim wtrysku benzyny, w jaki wyposażono ten nowy, najmniejszy silnik w modelach TT, paliwo jest wtryskiwane do czterozaworowej głowicy cylindrów z zasobnika ciśnieniowego pod ciśnieniem 150 bar przez sześciootworkowe wtryskiwacze o nowej konstrukcji. Tam miesza się z powietrzem, które przez przepustnice w układzie dolotowym wprawiane jest w odpowiedni ruch wirowy.

Na jedną część paliwa przypada 14,7 części powietrza, dzięki czemu mieszanka jest jednolita. Parowanie wtryskiwanego bezpośrednio paliwa chłodzi komory spalania, co w połączeniu z turbodoładowaniem pozwala na osiągnięcie wysokiego stopnia sprężania. Dzięki temu maksymalny moment obrotowy jest uzyskiwany szybko i długo pozostaje na stałym, wysokim poziomie. Skutkuje to wysoką elastycznością we wszystkich zakresach prędkości obrotowych.

Turbodoładowanie i FSI: Idealna kombinacja
Bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie tworzą idealną kombinację, gwarantującą przyjemność jazdy i doskonałą efektywność. Silnik 1.8 TFSI uzyskuje z 1.798 cm3 pojemności skokowej podobną moc, jak przed kilkoma laty bezsprężarkowy V6, mianowicie 118 kW (160 KM). Moment obrotowy pozostaje na wysokim poziomie 250 Nm od 1.500 do 4.500 obr./min. Przy tym ten silnik z długim skokiem zużywa niewiele paliwa – tylko 6,7 litra na 100 km w wersji coupe i 6,9 litra na 100 km w roadsterze.

Silnik 1.8 TFSI, którego moment obrotowy jest przekazywany przez sześciobiegową skrzynię manualną na przednie koła, wykonuje swoją pracę spontanicznie, z lekkością i z dużą siłą ciągu. Przyspiesza on Audi TT Coupe do 100 km/h w 7,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 226 km/h; w Audi TT Roadster wartości te wynoszą odpowiednio 7,4 sekundy i 223 km/h. Tak dynamiczne właściwości Audi TT zawdzięcza między innymi niewielkiej masie całkowitej: coupe waży tylko 1.240 kg, roadster 1.285 kg. Oba nadwozia wykonane są w przeważającej części z aluminium – także w tym przypadku Audi udowadnia swoje kompetencje w dziedzinie lekkich konstrukcji.

Jeszcze lepsza trakcja: quattro dla 2.0 TFSI
Nowością w programie Audi TT jest również napęd na wszystkie koła quattro dla najlepiej sprzedającego się silnika 2.0 TFSI. Napęd ten poprawia trakcję, a tym samym bezpieczeństwo i przyjemność jazdy. Siły są przenoszone przez nowoczesną przekładnię S-tronic, zmieniającą swoje sześć biegów bez wyczuwalnych przerw w sile ciągu. Serce napędu quattro – elektronicznie sterowane i hydraulicznie napędzane sprzęgło wielotarczowe dzięki nowemu zasobnikowi ciśnieniowemu pracuje jeszcze szybciej, niż dotychczas. W razie potrzeby w ciągu milisekund przekazuje ono siły z przedniej osi na tylną.

Czterocylindrowy TFSI czerpie swoją siłę z 1.984 cm3 pojemności skokowej i tak jak jego mniejszy brat, łączy w sobie opracowany przez Audi bezpośredni wtrysk benzyny z turbodoładowaniem. Ta pracująca niezwykle spokojnie jednostka napędowa z czterema zaworami na każdy z cylindrów dysponuje mocą 147 kW (200 KM) i w zakresie między 1.700 obr./min a 5.000 obr./min przekazuje na wał korbowy stały moment obrotowy 280 Nm. Prędkość maksymalna wynosi w wersji coupe 238 km/h, a w wersji roadster – 235 km/h. Na przyspieszenie od 0 do setki auta te potrzebują odpowiednio 6,2 sekundy lub 6,4 sekundy i spalają tylko 7,7 litra paliwa na 100 km (coupe) i 7.8 litra z nadwoziem typu roadster.

TT 1.8 TFSI i 2.0 TFSI quattro pojawią się w salonach już w połowie bieżącego roku.

Źródło: Audi