Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic28.05.2009
Audi A4 allroad quattro to A4 na wszystkie drogi. Ze stałym napędem na cztery koła i zwiększonym prześwitem poprzecznym nadaje się na wszystkie - lepsze i gorsze drogi oraz gwarantuje przyjemność jazdy nawet tam, gdzie kończy się asfalt.

Naturalnie w Audi A4 allroad quattro zastosowano wszystkie innowacyjne technologie, które są mocną stroną serii A4: mocne i efektywne silniki, system dynamiki jazdy Audi drive select, nowoczesną przekładnię S tronic oraz innowacyjne systemy komunikacyjne i wspierające kierowcę.

Stylistyka zewnętrzna
Pod względem stylistyki Audi A4 allroad quattro wzoruje się na A4 Avant, najatrakcyjniejszym kombi klasy średniej. Wcześnie opadająca linia dachu przypominająca coupe z mocno pochylonymi słupkami D podkreśla dynamikę sylwetki. Prawie niewidoczna spoina łączy bok nadwozia z dachem - wykonana w procesie spawania plazmowego demonstruje wysoką precyzję, z jaką Audi projektuje i wykonuje swoje samochody. Pod komorą silnika A4 allroad quattro posiada osłonę zapobiegającą uszkodzeniom w wyniku najechania na przeszkodę, wykonaną z masywnej stali nierdzewnej, sięgającą z przodu lekko do góry i służącą jako wlot powietrza. Osłona chłodnicy singleframe w kolorze popielatym „luna” ozdobiona jest pionowymi chromowanymi listwami, nowy, mocno zaznaczony zderzak i duże wloty powietrza podkreślają wyjątkowy wygląd.

Reflektory są wizualnym odzwierciedleniem wysoko rozwiniętej techniki Audi. Ich „skrzydła” - powlekane chromem kontury z tworzywa sztucznego - stały się już typową cechą marki i w zależności od wariantu mają różny kształt. Przy światłach halogenowych źródłami światła do jazdy dziennej są żarówki, w wersji ksenonowej „plus” rolę tę przejmują pasy składające się z 14 białych diod.

Przednie błotniki i tylna część boków A4 allroad quattro otrzymały nową, muskularną formę. Dach wieńczy reling z dwiema wysokimi poprzeczkami. Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć 17-calowych kół z siedmioma ramionami w kształcie „V”. Ich średnica 690 milimetrów sprawia, że wydają się być bardzo duże i atletyczne. Jako alternatywę Audi oferuje 18-calowe koła z oponami 245/45.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 1 Także z tyłu Audi A4 allroad quattro prezentuje się jako samochód z charakterem. Dolna osłona podwozia chroniąca przed uderzeniami jest wykonana ze stali nierdzewnej i swoją żebrowaną strukturą powtarza optycznie motyw przednich wlotów powietrza. W osłonie znajdują się końcówki rur wydechowych, w 2.0 TDI umieszczone obok siebie z lewej strony, w 2.0 TSFI i 3.0 TDI z obu stron.

Audi A4 allroad quattro ma 4,72 metra długości, rozstaw osi wynosi 2,81 metra, szerokość 1,84 metra, a wysokość 1,50 metra. W porównaniu z Audi A4 Avant dysponuje prześwitem większym o 37 mm - 180 milimetrów (przy nie załadowanym samochodzie).

W karoserii zastosowano wiele blach ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości, które obniżają ciężar i jednocześnie zwiększają sztywność, komfort drgań oraz bezpieczeństwo podczas zderzenia. W jądrze struktury - w tunelu środkowym, słupkach B, progach wewnętrznych i wsporniku poprzecznym ściany grodziowej - znalazły zastosowanie stale hartowane podczas kształtowania na prasie. Stale te, które charakteryzują się najwyższą wytrzymałością na rozciąganie, stanowią 11 procent ciężaru karoserii.

Połączenie precyzyjnie dopasowanych do siebie profili blaszanych chroni pasażerów Audi A4 allroad quattro podczas wypadków. Obie czołowe poduszki bezpieczeństwa uwzględniają pozycję siedzenia kierowcy i pasażera współdziałając z adaptacyjnymi napinaczami pasów bezpieczeństwa zapewniają bardzo dobrą ochronę osobom o różnym wzroście. Na posterunku są ponadto boczne poduszki bezpieczeństwa z przodu - na życzenie także z tyłu - oraz system poduszek ochrony głowy.

Seryjne wyposażenie stanowi również integralny system zagłówków, który zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego podczas zderzenia tylnego - chroni on niezawodnie górną część tułowia pasażerów przednich przed efektem uderzenia biczem od tyłu. W przypadku ciężkich kolizji tylnych napinacze pasów utrzymują pasażerów w korzystnej pozycji siedzenia.

Bagażnik
W podstawowym układzie bagażnik Audi A4 allroad quattro ma jeden metr szerokości między nadkolami i 1,03 metra głębokości, a jego pojemność wynosi 490 litrów. Jest wyłożony wysokiej jakości wykładziną dywanową.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 2Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 40 : 60, (co można zrobić dwoma ruchami rąk), długość bagażnika zwiększa się do 1,78 metra, a pojemność do 1.430 litrów.

Obok relingu dachowego kolejnym seryjnym elementem ułatwiającym życie jest dwustronna podłoga w tylnej części bagażnika. Jej spód to wodoszczelna wanna - idealne miejsce do przewożenia przedmiotów, które mogłyby zabrudzić wykładzinę, np. mokrych butów narciarskich. Dzięki dwóm uchwytom można złapać tę część podłogi jak tacę i przenieść w inne miejsce.

Wnętrze
Dużo miejsca, bezkompromisowa jakość i perfekcyjna funkcjonalność - wnętrze Audi A4 allroad quattro posiada wszystkie zalety charakterystyczne dla marki Audi. Jest skrojone jak sportowy garnitur.

Głęboko osadzone przednie fotele są dopasowane do kształtu ludzkiego ciała i podkreślają sportowy charakter wnętrza. Poza seryjną regulacją wysokości Audi oferuje regulację elektryczną oraz ogrzewanie siedzeń - na życzenie także dla zewnętrznych tylnych miejsc siedzących. Opcjonalne fotele sportowe mają mocno wyprofilowane boki, wysuwaną podporę ud oraz regulowane w dwóch płaszczyznach podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Największy luksus oferują komfortowe klimatyzowane siedzenia: obok ogrzewania zamontowano w nich także wentylację z dwoma małymi wentylatorami. Jej zalety można odczuć szczególnie latem. Jeżeli jednak temperatura siedzeń zanadto się obniży, automatycznie włącza się funkcja dogrzewania.

Długi rozstaw osi A4 allroad quattro pozwolił na uzyskanie optymalnej wygody dla pasażerów na tylnej kanapie. Uchwyty na kubki i duże schowki pozwalają na przewożenie butelek i innych przedmiotów potrzebnych w podróży. Opcjonalny pakiet schowków obejmuje dodatkowe kieszenie i siatki.

Kokpit jest wyraźnie zwrócony w stronę kierowcy, konsolę środkową pochylono o osiem stopni w lewo. Kierownica posiada regulację wysokości i odległości. Tablica rozdzielcza z dużymi, dobrze czytelnymi wskaźnikami prezentuje klasyczne elementy stylistyczne Audi. Środkowy wyświetlacz między prędkościomierzem, a obrotomierzem należy do wyposażenia seryjnego.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 3 Na środku kokpitu znajduje się duży monitor pokładowy z ekranem 6,5-cala.

Silniki
Na początku sprzedaży Audi oferuje A4 allroad quattro z trzema silnikami: jednym benzynowym i dwoma dieslami - wszystkie trzy posiadają wtrysk bezpośredni z turbodoładowaniem i pracują w systemie TFSI względnie TDI. Imponują dużą mocą, dynamicznym przyspieszeniem, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa.

Silnik 2.0 TFSI, który cztery razy z rzędu otrzymał od międzynarodowego jury ekspertów tytuł „engine of the year“, w swoim aktualnym stadium ewolucji wyposażony jest jednocześnie aż w trzy najnowocześniejsze technologie - system Audi valvelift, który zwiększa dynamikę przyspieszania dzięki zmiennemu sterowaniu skokiem zaworów wydechowych, bezpośredni wtrysk benzyny FSI oraz turbodoładowanie. Wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie już od lat stanowią w Audi zwycięski duet, co udowodnił samochód wyścigowy R8 swoimi triumfami w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wieloma innymi zwycięstwami.

Również w silniku wielkoseryjnym tandem tego rozwiązania technicznego sprawdził się perfekcyjnie. Benzyna, wtryskiwana w 2.0 TFSI pod ciśnieniem 150 barów i poddana zawirowaniu przez specjalne klapy, obniża przez swoje odparowanie temperaturę komór spalania; rozwiązuje to stary problem techniki turbo - skłonność do spalania stukowego. Dzięki temu możliwe było zastosowanie wysokiego stopnia sprężania 9,6 : 1, z pozytywnym skutkiem dla wzrostu efektywności spalania.

Silnik 2.0 TFSI, który czerpie moc z pojemności skokowej 1.984 cm3, posiada jeszcze inne nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Wszystkie części zostały dopracowane pod kątem redukcji tarcia, pompa oleju pracuje niezwykle efektywnie. Skrzynia korbowa waży niewiele więcej niż 30 kilogramów.

Czterocylindrowy silnik przekazuje na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.500 do 4.200 1/min, jego maksymalna moc osiąga wartość 155 kW (211 KM). W połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów S tronic potrafi on przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w ciągu 6,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 230 km/h; przeciętnie zużywa tylko 8,1 litra paliwa na 100 km.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 4 Silnik 3.0 TDI, o pojemności skokowej 2.967 cm3, wytwarza moc 176 kW (240 KM) i przy obrotach od 1.500 do 3.000 1/min przekazuje na wał korbowy 500 Nm momentu obrotowego - potężna fala, na której można dać się ponieść bez ograniczeń. 3,0 TDI współpracując z bardzo zaawansowaną technologicznie skrzynią biegów S tronic potrafi przyspieszyć Audi A4 allroad quattro w 6,4 sekundy do 100 km/h, a dopiero przy 236 km/h osiągana jest jego maksymalna prędkość jazdy. Trzylitrowy silnik zadawala się przeciętnym zużyciem 7,1 litra paliwa na 100 km. Tak jak wszystkie jednostki w ofercie jest już przygotowany do spełnienia normy emisji spalin Euro 5, i podobnie jak 2.0 TDI został wyposażony seryjnie w filtr cząstek stałych.

W silniku 2.0 TDI, następcy najczęściej produkowanego diesla na świecie, układ Common Rail z ciśnieniem wtrysku 1.800 barów i czterema wtryskiwaczami piezoelektrycznymi odpowiada za wysoką kulturę pracy. Czterocylindrowy silnik potrafi pracować z bardzo dużym udziałem recyrkulacji dobrze schłodzonych spalin, co prowadzi do znacznego obniżenia emisji tlenków azotu. Dwulitrowy Diesel o pojemności skokowej 1.968 cm3 dostarcza na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego przy obrotach od 1.750 do 2.500 1/min. Dzięki dużej mocy 125 kW (170 KM) Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI przyspiesza w ciągu 8,9 sekundy do 100 km/h i dalej do maksymalnej prędkości 213 km/h. Średnio zadowala się konsumpcją 6,4 litra paliwa na 100 km.

Nowa technologia efektywności: system start-stop
Do niskiego zużycia paliwa przyczynia się intensywne zastosowanie nowych technologii z Modułowego Systemu Efektywności Audi - 2.0 TDI jak również 2.0 TFSI będą od lata 2009 wyposażone seryjnie od razu w trzy z nich.

Pierwszą stanowi wydajny system start-stop, który obniża zużycie paliwa o około 0,2 litra/100 km, co odpowiada redukcji okrągłych 5 gramów CO2/km. Przede wszystkim w ruchu miejskim system start-stop przynosi znaczne oszczędności. Gdy samochód zatrzyma się, dźwignia zmiany biegów znajdzie się w pozycji biegu neutralnego i kierowca zdejmie nogę z pedału sprzęgła, to system wyłączy silnik. Zostanie on ponownie uruchomiony, po wciśnięciu sprzęgła. System start-stop pracuje cicho, komfortowo i szybko: kiedy kierowca włącza bieg, silnik już ponownie pracuje na wolnych obrotach.

Drugą technologią efektywności jest system rekuperacji – zamienia on energię kinetyczną ruchu w fazach hamowania silnikiem i wybiegu samochodu na energię elektryczną, która jest czasowo magazynowana w akumulatorze.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 5Kiedy samochód ponownie przyspiesza, akumulator oddaje energię, co pozwala odciążyć alternator.

W przypadku trzeciej technologii z Modułowego Systemu Efektywności chodzi o nowy komputer pokładowy z programem wspierania efektywności. Prezentuje on na wyświetlaczu zestawu wskaźników wszystkie dane, które są istotne dla zużycia paliwa. Program permanentnie nadzoruje pobór energii w samochodzie i pokazuje zapotrzebowanie prądowe ważniejszych odbiorników. W razie potrzeby daje wskazówki kierowcy - na przykład, aby zamknął szyby boczne, gdy pracuje układ klimatyzacji.

Przeniesienie napędu
Wszystkie skrzynie biegów w A4 allroad quattro stanowią integralną część innowacyjnej konstrukcji rodziny A4: mechanizm różnicowy jest usytuowany przed sprzęgłem, a więc bezpośrednio za silnikiem. Dzięki temu genialnemu trikowi technicznemu, oś przednia została przesunięta znacznie do przodu, co pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi i lepsze zrównoważenie rozdziału ciężaru na osie, wspomagane przez umieszczony w bagażniku akumulator. Efektem jest wysoka dynamika jazdy, niewzruszona stabilność kierunkowa i komfortowe toczenie kół.

Wszystkie silniki przekazują swoją moc na sześciobiegową przekładnię manualną. Daje się ona lekko i bardzo precyzyjnie przełączać za pomocą krótkich ruchów dźwigni biegów; specjalne łożyskowanie widełek włączających pozwoliło odizolować dźwignię biegów od drgań. Manualna skrzynia biegów wyróżnia się także małym ciężarem i wysoką sprawnością mechaniczną - szeroki wachlarz zabiegów technologicznych pozwolił zmniejszyć tarcie wewnętrzne. Nowy wskaźnik zmiany biegów, komputer pokładowy z programem wspierania ekonomicznej jazdy, który jest zintegrowany z systemem informowania kierowcy, pokazuje kierowcy wyraźnie kiedy powinien zmienić przełożenie na bardziej ekonomiczne; wykorzystuje przy tym różne wielkości i kolory znaków.

Najnowocześniejsza technologia Audi: siedmiostopniowy S tronic

Do silników 3.0 TDI i 2.0 TFSI firma Audi opcjonalnie montuje bardzo zaawansowaną technicznie skrzynię biegów. Niezwykle efektywna siedmiobiegowa skrzynia przekładniowa S tronic wyróżnia się precyzyjnym sterowaniem, wysoką sprawnością i dużą rozpiętością przełożeń - sportowo-krótkim na pierwszym biegu, ekonomicznie długim na siódmym.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 6 Siedmiostopniowa przekładnia S tronic składa się z dwóch skrzyń częściowych, które są obsługiwane przez dwa sprzęgła. Poprzez zmianę ich stanu włączenia następuje komfortowe przełączenie biegów w czasie niewielu setnych sekundy. Sterowanie elektroniczne zapewnia w pełni automatyczny tryb pracy, realizowany w programach jazdy D (Drive) i S (Sport). Kierowca może w każdej chwili samodzielnie zmieniać przełożenia za pomocą dźwigni wyboru biegów, a na życzenie także za pomocą dźwigienek przy kierownicy.

Wszystkie wersje silnikowe A4 allroad quattro wyposażone są w permanentny napęd na cztery koła Quatro. Zapewnia on te bezkonkurencyjne cechy, które dawno już stały się przysłowiowymi dla marki Audi - znakomita dynamika, trakcja, bezpieczeństwo jazdy i stabilność kierunkowa oznaczają przysłowiową przewagę dzięki technice. Audi A4 allroad quattro prowadzi się niewzruszenie stabilnie we wszystkich warunkach jazdy i jest również idealnym samochodem pociągowym.

Klasyczne serce napędu quattro stanowi samoblokujący centralny mechanizm różnicowy,który pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu w pełni bezzwłocznie. Podczas normalnej jazdy moment napędowy jest rozdzielany w stosunku 40 procent na oś przednią i 60 procent na oś tylną - to sportowa charakterystyka. Kiedy na kołach jednej osi występuje poślizg, centralny mechanizm różnicowy kieruje większą część momentu napędowego na drugą oś. Jeśli - co rzadko się zdarza - koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, to jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS; EDS pomaga także przy ruszaniu z miejsca.

Podwozie

Audi A4 allroad quattro jest technicznie blisko spokrewniony z A4 Avant - również jego podwozie posiada wszystkie zalety, które wyróżniają całą linię modelową. A4 allroad wchodzi spontanicznie w zakręty i zachowuje się niewzruszenie stabilnie i niemal neutralnie w wysoko położonym obszarze granicznym.

} Układ kierowniczy o przełożeniu 16,1 : 1 działa bardzo bezpośrednio; jego nisko umieszczona przekładania kierownicza wprowadza impulsy kierowane bezpośrednio do kół. Odpowiedź od nawierzchni drogi jest bardzo precyzyjna, wpływ siły napędowej i sił zakłócających praktycznie nie jest odczuwalny.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 7 Podczas jazdy na wprost układ kierowniczy jest dokładnie centrowany, co gwarantuje precyzyjne reakcje kół na impulsy kierownicy wokół położenia środkowego przekładni. Pompa wspomagania przekładni kierowniczej tłoczy zawsze tylko taką ilość oleju, jaka jest w danej chwili potrzebna - pozwala to obniżyć zużycie paliwa o około 0,1 litra/100 km. Wersje silnikowe 3.0 TDI i 2.0 TFSI zjeżdżają z taśmy produkcyjnej z układem servotronic, który dopasowuje swoje wspomaganie do prędkości jazdy. Duże części w zawieszeniu kół przednich wykonane są z lekkiego aluminium - wspornik silnika i osi przedniej, który w celu zwiększenia sztywności jest na sztywno przykręcony do przedniej części nadwozia, kozioł łożyskowy, który łączy górne wahacze z karoserią, zwrotnica i pięć wahaczy każdego koła.

Wyższe położenie karoserii o 37 milimetrów w porównaniu z Audi A4 Avant zapewniają odpowiednio dopasowane amortyzatory. Audi A4 allroad quattro porusza się seryjnie na 17-calowych kołach z metali lekkich w stylizacji siedmioramiennej, z oponami w rozmiarze 225/55; na życzenie Audi dostarcza również koła zimowe o średnicy 17 cali. Oprócz tego do wyboru są koła 18-calowe w wersji pięcioramiennej i dziesięcioszprychowej, dostępne z oponami w rozmiarze 245/45. Wszystkie rodzaje kół współpracują z serynie montowanym systemem kontroli ciśnienia w oponach.

Bezkompromisowe: hamulce kół
Jak każdy samochód Audi również A4 allroad quattro wyposażony jest w mocne hamulce. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 314 milimetrów (320 milimetrów w 3.0 TDI), a tarcze tylne 300 milimetrów; klocki hamulcowe o wysokiej wydajności wytwarzają duże wartości tarcia i prawie nie wykazują skłonności do fadingu. Wentylowane od wewnątrz tarcze hamulcowe kół przednich zostały opracowane pod kątem maksymalnej zdolności odprowadzania ciepła - zamiast konwencjonalnych kanałów chłodzących, setki małych sześcianów metalowych łączących ze sobą dwie połowy tarczy hamulcowej, pozwalają odprowadzić dużą objętość ciepłego powietrza.

Audi A4 allroad quattro- typ, który nie zna granic 8Hamulce kół mają bardzo lekką konstrukcję; przednie zaciski hamulcowe w 3.0 TDI posiadają konstrukcję zespoloną, wykonaną z żeliwa sferoidalnego o wysokiej wytrzymałości i aluminium.

System stabilizacji toru jazdy ESP reguluje bardzo precyzyjnie i delikatnie. Na luźnym podłożu do akcji wkracza seryjnie montowana funkcja specjalna: Offroad Detection (ORD), która samoczynnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę regulacji. Przy dodawaniu gazu układ ESP pozwala wzmocnić siłę ciągu tolerując większy poślizg; jeżeli jest to konieczne hamuje efektywnie i pewnie.

Radość z jazdy na drodze jest jeszcze większa dzięki opcjonalnemu systemowi regulacji Audi drive select. W A4 allroad quattro jest on na stałe połączony z dynamicznym układem kierowniczym. Układ ten pracuje w oparciu o zintegrowaną z kolumną kierownicy przekładnię falową, która pozwala bezstopniowo zmieniać przełożenie układu kierowniczego o prawie 100 procent - od przełożenia bezpośredniego przy małych prędkościach jazdy do pośredniego przy dużych prędkościach; odpowiednio zmienia się także siła wspomagania kierowania.

W ekstremalnych sytuacjach - przy występującej nadsterowności, podsterowności i podczas hamowania na podłożu o różnej przyczepności po każdej stronie - dynamiczny układ kierowniczy pozwala utrzymać A4 allroad quattro na zadanym kursie poprzez błyskawiczne, niewielkie korekty kąta skrętu kół. W ten sposób wiele impulsów hamulcowych układu ESP

Źródło: Audi