Setne urodziny legendy wyścigów

Setne urodziny legendy wyścigów08.10.2009
Setna rocznica urodzin kierowcy wyścigowego Bernda Rosemeyera, który przyszedł na świat w Lingen/Emsland, przypada 14 października 2009. Dział Audi Tradition złoży w tym dniu bukiet kwiatów na tablicy pamiątkowej przy dzisiejszej autostradzie A5.

Rosemeyer zyskał międzynarodową sławę jako wyjątkowy kierowca Auto Union startujący w wyścigach Grand Prix oraz kierowca bijący rekordy w erze „srebrnej strzały” w latach trzydziestych. Zwycięstwa w wyścigach w Europie, Afryce i USA sprawiły, że stał się on ulubieńcem publiczności - również z powodu zuchwałego stylu jazdy. Bernd Rosemeyer był bohaterem swoich czasów, który w szczytowym okresie swojej kariery, zginął na początku 1938 roku bijąc rekord świata.

Swoją karierę Bernd Rosemeyer rozpoczął w wyścigach motocyklowych na trawiastych torach i w wyścigach ulicznych. W 1932 roku został kierowcą zakładowym NSU, a w 1933 roku przeszedł do DKW. W październiku 1934 roku zdał egzamin na kierowcę młodego pokolenia jadąc z dużą brawurą trudnym do prowadzenia samochodem Auto Union i od razu dołączył do zespołu wyścigowego startującego pod znakiem czterech pierścieni, obok Hansa Stucka i Achille Varzi. Od tego momentu jego kariera nabrała rozpędu.

Po raz pierwszy wystartował w Srebrnej Strzale Auto Union w wyścigu AVUS 1935. Uwagę kibiców zwrócił na siebie, gdy w wyścigu Eifelrennen dotarł na metę jako drugi, tuż za mistrzem i legendą wyścigów Rudolfem Caracciola.

25 września 1935 roku Rosemeyer wygrał w Brnie swoje pierwsze Grand Prix! W roku 1936 jeden tryumf gonił kolejny: wygrał m.in. Grand Prix w Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech oraz zdobył rękę Elli Beinhorn, znanego pilota sportowego, którą poślubił w tym samym roku.

W sezonie 1937 Rosemeyer przekroczył kilka „granic dźwięku” w sporcie motorowym. W wyścigu Eifelrennen na torze Nürnburgring jako pierwszy miał czas przejazdu jednego okrążenia poniżej 10 minut (9.54) – na legendarnej pętli północnej. W wyścigu AVUS, jadąc samochodem Auto Union Typ C na prostym odcinku, osiągnął jeszcze dziś legendarną prędkość 380 km/h. Podczas bicia rekordu na autostradzie pod Frankfurtem jako pierwszy przekroczył prędkość 400 km/h – na drodze publicznej. Ostatnie zwycięstwo odniósł w wyścigu w Donington 2 października 1937 roku. Kolejna próba pobicia światowego rekordu 28 stycznia 1938 roku, na autostradzie między Frankfurtem a Darmstadt (dziś A5) zakończyła się tragicznie. Przy prędkości ponad 430 km/h samochód wpadł w poślizg. Bernd Rosemeyer zginął w wypadku.

Źródło: Audi