MotoNews.pl

Nowe BMW M3 i nowe BMW M4 Coupe

12 grudnia 2013

Kategoria | Premiery
BMW M4 Coupe 15

Nowe BMW M3 Limuzyna i M4 Coupe to innowacyjna interpretacja wyczynowego samochodu sportowego w wydaniu BMW M GmbH – i kolejna ewolucja filozofii BMW M, konsekwentnie rozwijanej w piątej już generacji M3. Czwarta generacja BMW M3 Coupe znalazła ponad 40 000 nabywców, historię sukcesów pisać będzie dalej BMW M4 Coupe, które nazwą „M4” nawiązuje do nowego modelu, na którym je oparto. Po raz pierwszy w tym samym momencie co Coupe, na rynek wjeżdża także wariant 4-drzwiowy, nazwany zgodnie z logiką BMW M3 Limuzyna.

„Od czterech generacji modelowych BMW M3 łączy w sobie geny sportu motorowego z nieograniczoną codzienną funkcjonalnością, dając w efekcie ekscytującą całość” – tłumaczy dr Friedrich Nitschke, prezes zarządu BMW M GmbH. – „BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe konsekwentnie kontynuują tę ideę. Silnik jest sercem każdego modelu BMW M: nowa jednostka 6-cylindrowa turbo łączy w sobie zalety wysokoobrotowego silnika wolnossącego z zaletami technologii turbo. Konsekwentna koncepcja budowy w lekkich technologiach pozwoliła na obniżenie masy o ok. 80 kg w porównaniu z poprzednim modelem. BMW M3 i BMW M4 przenoszą technikę i technologię wyczynową na zwykłe drogi. Tysiące okrążeń na legendarnej Północnej Pętli Nuerburgringu – najbardziej wymagającego toru wyścigowego świata – pozwalają na dopracowanie do perfekcji. Benedyktyńska cierpliwość i precyzja w pracach konstrukcyjnych uczyniły z obu tych modeli wyczynowe samochody, które ustanawiają nowe wzorce w dziedzinach koncepcji ogólnej, prowadzenia i zwinności.”

Skonstruowany od podstaw specjalnie dla BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe, wysokoobrotowy sześciocylindrowy silnik rzędowy w technologii M TwinPower Turbo rozwija maksymalną moc 431 KM oraz bardzo wysoki i dostępny w ogromnym zakresie obrotów maksymalny moment obrotowy 550 Nm – tym samym przebijając parametry poprzedniego silnika BMW M3 na polu momentu obrotowego o niemal 40%! A zużycie paliwa i emisja spalin zostały obniżone aż o ok. 25%. Przyspieszenie do 100 km/h trwa w obu modelach 4,1 s (z opcjonalną, 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów M).

W porównaniu z poprzednim modelem masa własna została obniżona o 80 kg (w zależności od wyposażenia), co przyczynia się do poprawy dynamiki jazdy. Homologacyjna masa własna BMW M4 Coupe wynosi teraz 1497 kg. Uzyskanie tak świetnego wyniku było możliwe dzięki konsekwentnemu stosowaniu inteligentnych technologii lekkiej konstrukcji. Wśród nich znajdziemy m.in. lekkie materiały jak wzmacniany włóknem węglowym plastik czy aluminium stosowane do budowy wielu elementów układu jezdnego i karoserii. Oba modele mają na przykład dach z karbonu.

Do najważniejszych celów, jakie stawiali sobie twórcy BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe, należała nieograniczona przydatność wyścigowa. Dlatego w obu modelach znajdziemy układy chłodzenia o wydajności wyczynowej, które zapewnią w każdych warunkach optymalną temperaturę pracy silnika, układu turbodoładowania i skrzyni biegów.

Aby nadać samochodom sportowy charakter nie tylko pod względem parametrów i techniki konstrukcyjnej, ale również w dziedzinie prowadzenia, w fazie konstrukcyjnej inżynierowie współpracowali ściśle z zawodowymi kierowcami wyścigowymi z działu BMW Motorsport – między innymi z obydwoma kierowcami serii DTM, Bruno Spenglerem i Timo Glockiem. Odbywali oni testowe i badawcze jazdy po Północnej Pętli, by dopracować układy jezdne.

Zdjęcia: BMW