BMW Vision EfficientDynamics ActiveHybrid i Diesel

BMW Vision EfficientDynamics ActiveHybrid i Diesel11.03.2008
Radość z jazdy, a przy tym zredukowane zużycie paliwa i emisja spalin – dzięki BMW EfficientDynamics obie te rzeczy możliwe są jednocześnie. Niepowtarzalna strategia rozwoju BMW osiągnęła następny etap: ...

...model studyjny BMW Vision EfficientDynamics to samochód, w którym połączenie silnika wysokoprężnego i technologii BMW ActiveHybrid zapewnia zwiększoną dynamikę jazdy dzięki mocy 165 kW i przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 8,9 s, zużycie paliwa zredukowane do zaledwie 6,5 l na 100 km w cyklu pomiarowym UE oraz poziom emisji CO2 wynoszący 172 gramów na kilometr. Połączenie nowoczesnej technologii silników wysokoprężnych BMW z pionierską technologią hybrydową odzwierciedla niepowtarzalny potencjał strategii rozwoju BMW EfficientDynamics. Innowacje stworzone na potrzeby poszczególnych modeli pozwoliły BMW uzyskać optymalny stosunek radości z jazdy do ekonomii we wszystkich segmentach.

Model studyjny BMW Vision EfficientDynamics oparty jest na SAV-ie BMW X5, który pod względem dynamiki jazdy i wydajności już dziś zajmuje wiodącą pozycję w segmencie. Jest to zasługą wybranych dla tego konkretnego modelu technologii powstałych w ramach programu BMW EfficientDynamics.

BMW Vision EfficientDynamics ActiveHybrid i Diesel 1 Innowacyjne połączenie: silnik wysokoprężny BMW i BMW ActiveHybrid
Silnik spalinowy zastosowany w modelu studyjnym – 2-litrowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny z technologią Variable Twin Turbo, układem Common Rail trzeciej generacji i całkowicie aluminiową obudową skrzyni korbowej – został skonstruowany w ramach strategii BMW EfficientDynamics. Supernowoczesny silnik o mocy 150 kW/204 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 400 Nm przy 2000 obr/min wytwarza siłę napędową na poziomie 6-cylindrowego silnika wysokoprężnego o znacznie większej pojemności. Mimo to ten nowy 2-litrowy silnik charakteryzuje się zużyciem paliwa należącym do najniższych na świecie, jak na silnik wysokoprężny.

Swoją niedoścignioną wydajność zawdzięcza on rozwiązaniom BMW EfficientDynamics w obszarze silnika, takim jak odzysk energii hamowania, sterowanie agregatów pomocniczych odpowiednio do zapotrzebowania oraz funkcja Auto Start Stop. Ten inteligentny system zarządzania energią w modelu studyjnym BMW Vision EfficientDynamics uzupełnia technologia BMW ActiveHybrid, zapewniająca dalszy wzrost osiągów i wydajności.

Zintegorwany z obudową skrzyni biegów generator o mocy 15 kW i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm wspiera silnik spalinowy w wytwarzaniu dynamicznego momentu napędowego i połączony jest także z umieszczonym z tyłu samochodu akumulatorem litowo-jonowym zasilającym liczne odbiorniki prądu. Dzięki koncepcji Mild Hybrid dynamika samochodu bezpośrednio wzrasta podczas przyspieszenia: łączna moc wynosi 165 kW.

Ponadto dzięki odzyskowi energii hamowania generator wytwarza prąd elektryczny w sposób bardzo wydajny i bez bezpośredniej konwersji energii pierwotnej. Akumulator litowo-jonowy o dużej mocy i pojemności pozwala obsługiwać elektryczne jednostki pomocnicze w zakresie daleko wykraczającym poza możliwości w obecnych samochodach seryjnych. Koncepcja ta obejmuje zasilanie sprężarki układu klimatyzacji, elektrycznej pompy płynu chłodzącego oraz elektrycznego układu kierowniczego. Dla tych funkcji stworzony został układ zasilania o mocy 120 V działający równolegle do konwencjonalnej sieci 12 V w modelu studyjnym BMW Vision EfficientDynamics. Zwiększona produkcja i wykorzystanie energii elektrycznej odciąża silnik spalinowy, który może pracować bardziej ekonomicznie, a jednocześnie rozwijać jeszcze większą dynamikę jezdną.

BMW Vision EfficientDynamics ActiveHybrid i Diesel 2 Model studyjny BMW Vision EfficientDynamics pokazuje również możliwości, jakie pojawią się w przyszłości w związku z zastosowaniem strategii BMW EfficientDynamics. wyposażony jest w szklany dach z kolektorami słonecznymi z ogniwami fotoelektrycznymi, które wytwarzają energię elektryczną podczas postoju. Energia ta jest następnie albo magazynowana, albo wykorzystana natychmiast po wytworzeniu. Energia generowana w sposób neutralny pod względem emisji CO2 jest szczególnie przydatna do nagrzewania oleju przekładniowego, co pozwala znacznie skrócić jałowe fazy nagrzewania. Kolejnym sposobem wykorzystania energii jest zasilanie układu wentylacji, klimatyzacji oraz systemów rozrywki podczas postoju pojazdu, bez konieczności zużywania rezerw mocy akumulatora. W celu optymalizacji właściwości aerodynamicznych model studyjny BMW Vision EfficientDynamics posiada nie tylko aktywnie sterowane klapy powietrza, dostępne także w pojazdach seryjnych, czy układ jezdny z obniżonym zawieszeniem, ale również całkowicie nowe koła. Pod względem stylistycznym obręcze kół ze stopu lekkiego zostały zaprojektowane tak, aby uzyskać mniejszy opór aerodynamiczny.

W samochodzie koncepcyjnym BMW Vision EfficientDynamics nowa, niezwykle szybka i wydajna, 8-biegowa przekładnia automatyczna gwarantuje zwiększenie dynamiki jezdnej oraz oszczędność w przenoszeniu mocy napędowej. Koncepcja zapewniająca osiem pozycji jazdy gwarantuje szerszy zakres przełożeń w celu zwiększenia wydajności. Oznacza to, że optymalną dla każdej sytuacji pozycję jezdną wybrać można jeszcze precyzyjniej niż w znanej, 6-biegowej przekładni automatycznej – z punktu widzenia dynamicznych osiągów czy wydajności. Zmiana biegów jest jeszcze szybsza i jeszcze bardziej precyzyjna. Nowa przekładnia wyposażona jest w zaawansowany, elektroniczny układ regulacji, a jej szybkie reakcje podczas przełączania biegów ustanawiają nowe, sportowe standardy. Elektroniczny system wyboru biegu pozwala na ominięcie jednej lub dwóch pozycji jezdnych w celu bezpośredniego wyboru odpowiedniego ustawienia. Harmonijne przechodzenie z jednego do drugiego biegu oraz niewielkie skoki obrotów silnika to zalety nowej 8-biegowej przekładni automatycznej oferującej maksymalny komfort i zwiększoną dynamikę jazdy.

Ogromna popularność wysokoprężnych wersji BMW X5 zarówno na rynku niemieckim, jak i w innych krajach jest uzasadniona. W ciągu dwudziestu kilku lat koncern BMW zdobywał doświadczenie w konstrukcji pojazdów z silnikiem wysokoprężnym i wykorzystywał je do tworzenia wielce atrakcyjnych przedstawicieli tej formy napędu.

BMW Vision EfficientDynamics ActiveHybrid i Diesel 3Zakres modeli rozciąga się od niezwykle ekonomicznego BMW 118d z 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 105 kW/143 KM po BMW 520d (silnik 4-cylindrowy o mocy 130 kW/177 KM) – z niespotykanym w tej klasie poziomem wydajności – oraz najwyższe modele, BMW 635d Coupé i BMW 635d Cabrio (6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny, 210 kW/286 KM), czy luksusową limuzynę 745d (8-cylindrowy diesel, 242 kW/330 KM).

Wszystkie modele BMW z silnikiem diesla charakteryzują się równowagą dynamiki jezdnej i oszczędności niespotykaną w pojazdach odpowiedniej klasy. Doskonałą harmonię pomiędzy osiągami silnika a zużyciem paliwa osiągnięto zwłaszcza dzięki połączeniu układu Variable Twin Turbo z układem bezpośredniego wtrysku Common Rail 3. Wyjątkowy układ doładowania składa się z dwóch turbosprężarek o różnej wielkości, których współdziałanie reguluje zaawansowany elektroniczny układ sterujący. Przy niskich obrotach powietrze dostarczane jest przez mniejszą turbosprężarkę. Mniejsza turbosprężarka o mniejszym momencie bezwładności reaguje nawet na najlżejsze wahania pedału gazu. Wraz ze wzrostem obrotów rośnie znaczenie działania większej sprężarki. Tym sposobem pojazd osiąga doskonałą moc napędową już nieznacznie powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego, która następnie utrzymana jest w szerokim zakresie obrotów i obciążeń silnika. Wydajność silnika optymalizuje układ Common Rail z piezowtryskiwaczami wtryskującymi paliwo do komór spalania pod wysokim ciśnieniem i w precyzyjnie odmierzonych ilościach.

Co więcej ten nowoczesny silnik idealnie uzupełnia inne nowatorskie rozwiązania zmierzające do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin i przedstawione w pojeździe koncepcyjnym BMW Vision EfficientDynamics. Odnosi się to szczególnie do modułu studyjnego ActiveHybrid. Rozwijając komponenty hybrydowe, BMW stara się zrealizować rozwiązania dopasowane indywidualnie do poszczególnych modeli czy koncepcji. Technologia BMW ActiveHybrid oparta jest na koncepcji modułowej, pozwalającej łączyć ze sobą najlepsze elementy w różnych zestawieniach zgodnie ze strategią „Best of Hybrid”. W modelu studyjnym BMW Vision EfficientDynamics 4-cylindrowy silnik wysokoprężny i generator uzupełniają się nawzajem tak samo dobrze, jak komponenty Mild Hybrid – system Full Hybrid i 8-cylindrowy silnik wysokoprężny w BMW Concept X6 ActiveHybrid zaprezentowanym w 2007 r. Ta różnorodność potencjalnych zastosowań napędów hybrydowych jest zgodna z zasadą BMW EfficientDynamics promującą rozwiązania dostosowane do konkretnych modeli i koncepcji, które pomagają uzyskać maksymalną wydajność we wszystkich kategoriach mocy i segmentach.

BMW Vision EfficientDynamics ActiveHybrid i Diesel 4 W opracowaniu komponentów hybrydowych koncern BMW podjął współpracę z firmą Daimler. Celem tego partnerskiego przedsięwzięcia jest rozwijanie i testowanie komponentów napędu hybrydowego przeznaczonych dla segmentu pojazdów luksusowych. Włączenie komponentów hybrydowych do poszczególnych modeli podejmowane jest osobno przez obu producentów, przy uwzględnieniu specyficznych cech danej marki.

W porównaniu z pojazdami produkowanymi seryjnie wysokość modelu studyjnego została obniżona poprzez wprowadzenie specjalnych modyfikacji do układu jezdnego. W celu dalszej optymalizacji właściwości aerodynamicznych specjalnie dla modelu studyjnego BMW Vision EfficientDynamics opracowano nowe 19-calowe obręcze kół ze stopu lekkiego o zmniejszonej wentylacji. Zoptymalizowany pod względem aerodynamicznym kształt szprych pozwala zmniejszyć opór powietrza w osi obrotu koła. Taka stylistyka kierunkowo ograniczonej obręczy ma ogromne znaczenie dla poprawy właściwości aerodynamicznych, a przez to i wydajności pojazdu. Podczas jazdy przy większych prędkościach, np. przy prędkości 160 km/h, pojazd wyposażony w obręcze aerodynamiczne produkuje o 1 kW energii mniej niż model o kołach tradycyjnych. Chociaż efekt ten nie został ujęty w standardowych pomiarach średniego zużycia, jest on jednak z pewnością zauważalny podczas jazdy.

Model BMW Vision EfficientDynamics oparty jest na koncepcji stylistycznej BMW X5. Zachowany został wygląd udanego auta typu SAV. Modyfikacje wprowadzone do niektórych elementów służą np. optymalizacji właściwości aerodynamicznych pojazdu. Fakt, że model studyjny jest prawie identyczny z pojazdem produkowanym seryjnie symbolizuje aspiracje dążące do wykazania potencjału technologii BMW EfficientDynamics w istniejącym segmencie pojazdów. Model studyjny BMW Vision EfficientDynamics jest odpowiedzią na wzrost wydajności możliwy w pojeździe SAV segmentu pojazdów luksusowych bez konieczności ograniczania typowych właściwości tego modelu pod względem komfortu, przestrzeni i doznań jezdnych.

BMW Vision EfficientDynamics ActiveHybrid i Diesel 5 Pojazd wykończony ekskluzywnym lakierem w kolorze bieli mineralnej posiada relingi dachowe w kolorze satynowanego aluminium. Plastikowe listwy ochronne przy dolnej krawędzi auta utrzymane są w kolorze tytanowo-srebrnym – inaczej niż w modelu seryjnym. Komponenty ActiveHybrid w silniku i przedziale bagażowym są odpowiednio oznakowane. Napis „EfficientDynamics – ActiveHybrid” w dolnej części drzwi oznacza, że auto typu SAV jest pojazdem niezwykle ekonomicznym i wydajnym.

Źródło: BMW