BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym23.04.2009
Dynamiczny charakter pojazdów BMW serii M wkracza do segmentu modeli serii X: BMW X5 M oraz BMW X6 M są pierwszymi modelami z napędem na cztery koła oferującymi typowe dla pojazdów serii M doskonałe osiągi, ...

...dynamiczne właściwości jezdne, atletyczną stylistykę i niezrównaną jakość wykonania. Wyjątkowy potencjał obu modeli wyraża się w ich wyglądzie i stylistyce. Wspólne cechy wyrażone przez doskonałe osiągi na drodze widoczne są w stylistyce przodu z obszernymi wlotami powietrza.

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym 1 Oba modele posiadają identyczną maskę silnika, pas przedni oraz kształt reflektorów przeniesiony z BMW X6. Różne są natomiast proporcje obu pojazdów. BMW X5 M cechuje wszechstronność auta typu SAV, a BMW X6 M przedstawia dynamiczne cechy pojazdu klasy SAC.

Zarówno BMW X5 M, jak i BMW X6 M wyposażone są w specjalne, dostosowane do każdego modelu boczne "skrzela" oraz indywidualnie zaprojektowane 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich.

W indywidualnej stylistyce tyłu widać typowe dla BMW M znaki rozpoznawcze potwierdzające nadzwyczajną dynamikę obu modeli. Pas tylny w BMW X6 M ma niezwykle stanowczy wygląd, natomiast dwie podwójne rury wydechowe układu wydechowego wtopione w pas tylny obu modeli są wyrazem typowej filozofii M.

W porównaniu ze standardową wersją BMW X5 i BMW X6 ograniczono ilość czarnych plastikowych powierzchni w dolnej części nadwozia, podkreślając dynamiczną orientację na drogę dwóch nowych modeli. W obu modelach zaakcentowano zwłaszcza elementy nadwozia spełniające funkcję aerodynamiczną oraz służące do przepływu chłodzącego powietrza.

Ponadto oba sportowe modele z napędem na cztery koła wyróżniają się istotnie pośród innych pojazdów: już na pierwszy rzut oka BMW X5 M wyraża moc i ekskluzywność, natomiast BMW X6 M nawiązuje swym wyjątkowym wyglądem do fascynującej dynamiki jezdnej i atletycznej charyzmy.

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym 2 Dzięki BMW X5 M i BMW X6 M dynamiczny charakter wyjątkowych pojazdów firmy BMW M GmbH zostaje po raz pierwszy przeniesiony do segmentu modeli serii X. Połączenie filozofii M oraz tej innowacyjnej koncepcji umożliwia doświadczanie całkowicie ekskluzywnych wrażeń jezdnych. Oba modele ustanawiają w swej klasie nowe standardy pod względem dynamicznych osiągów uzyskiwanych poprzez kryteria kluczowe dla sportów motorowych, takie jak doskonałe przyspieszenie, dynamika poprzeczna, prowadzenie pojazdu, krótka droga hamowania i wydajność.

Doskonałe właściwości jezdne BMW X5 M i BMW X6 M odzwierciedla wyjątkowa stylistyka M: BMW X5 M prezentuje się atletycznie i luksusowo, natomiast BMW X6 M wyraża niezwykłą dynamikę i nadzwyczajne osiągi. Znajome elementy stylistyczne z przodu każdego modelu nawiązują do dynamicznego potencjału obu pojazdów, natomiast luksusowa atmosfera wnętrza tworzy idealną symbiozę z typową dla modeli M stylistyką kokpitu. Podstawowe przesłanie stylistyki wnętrza obu modeli to wyraz nadzwyczajnego dynamizmu w doskonałym stylu.

BMW X5 M i BMW X6 M dostępne są z nowym dynamicznym silnikiem V8 o charakterystyce dostosowanej do właściwości każdego z modeli. Silnik o pojemności 4 395 cm3 rozwija moc maksymalną 408 kW/555 KM w zakresie 5 750–6 000 obr/min. Nowy silnik serii M z układem TwinPower Turbo to pierwsza jednostka napędowa na świecie wyposażona we wspólny kolektor wydechowy łączący oba rzędy cylindrów oraz w turbosprężarkę Twin Scroll. Turbosprężarka i katalizatory umieszczone są w układzie V pomiędzy dwoma rzędami cylindrów. Zapewnia to typową dla serii M, spontaniczną reakcję silnika oraz liniowy przypływ mocy w celu utrzymywania wysokiego momentu obrotowego w każdej sytuacji. W efekcie maksymalny moment obrotowy 680 Nm generowany jest w zakresie 1 500–5 650 obr/min.

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym 3 Oprócz doskonałej dynamiki jezdnej oba modele oferują najwyższy poziom wydajności w swoim segmencie. Zoptymalizowanie wydajności silnika za pomocą układu High Precision Injection jeszcze bardziej potęguje praktyczne zastosowanie sprawdzonych i całkowicie nowych technologii z zakresu BMW EfficientDynamics. Technologie te obejmują odzysk energii hamowania oraz sterowanie pompą paliwową zgodnie z faktycznym zapotrzebowaniem, odłączanie sprężarki układu klimatyzacji oraz zastosowaną po raz pierwszy w nowym BMW serii 7 regulację natężenia przepływu płynu hydraulicznego do systemu stabilizacyjnego. Poziom emisji spalin obu modeli odpowiada oczywiście kryteriom europejskiej normy Euro 5 oraz amerykańskiej normy ULEV II. AKAPIT} Sześciobiegowa sportowa przekładnia automatyczna M o zwiększonej dynamice przełączania biegów idealnie spełnia sportowe ambicje obu modeli. Nowatorska koncepcja redukcji momentu obrotowego polega na czasowym zatrzymaniu dopływu paliwa i zapłonu w celu uzyskania wyjątkowo krótkich czasów reakcji i przełączeń. Biegi można zmieniać za pomocą elektronicznej dźwigni zmiany biegów lub zaprojektowanych specjalnie dla BMW serii M, aluminiowych dźwigienek umieszczonych na kierownicy. Sterowanie procesem zmiany biegów za pomocą dźwigienek możliwe jest również w trybie "D". Z kolei funkcję Launch Control pozwalającą na maksymalne przyspieszenie aktywować można w trybie "M". Tryb "Power" umożliwia odpowiednie dostosowanie charakterystyki silnika i przełożeń w sportowym lub wydajnym programie jazdy.

BMW X5 M i BMW X6 M to pierwsze modele z napędem na cztery koła skonstruowane przez firmę BMW M GmbH, w których połączenie układu xDrive i Dynamic Performance Control spełnia specyficzne wymagania pojazdów o wysokich osiągach w typowym dla serii M stylu. Cechą charakterystyczną obu modeli jest nadzwyczajna dynamika jezdna oraz doskonała przyczepność i stabilność jazdy. Radość z jazdy potęguje niespotykany w tym segmencie pojazdów poziom zwinności oraz neutralne właściwości jezdne.

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym 4 Inteligentny napęd na cztery koła zapewnia płynny rozdział mocy pomiędzy wszystkie koła. Z kolei układ Dynamic Performance Control rozdziela siłę napędową w sposób całkowicie adaptacyjny pomiędzy oba koła tylne, gwarantując wyjątkowo dynamiczne przyspieszenie przy wychodzeniu z zakrętu. System napędu na cztery koła xDrive, układ Dynamic Performance Control, układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), Servotronic i Adaptive Drive połączone są ze sobą w systemie zwanym Integrated Chassis Management (ICM). Dzięki temu uzyskano wysoki standard dynamiki i komfortu jazdy pod względem zwinności, przyczepności i stabilności jazdy.

Stworzony specjalnie na potrzeby BMW X5 M i BMW X6 M, układ kierowniczy z funkcją Servotronic reguluje wspomaganie za pomocą dwóch charakterystyk zależnych od prędkości jazdy i prędkości obrotowej silnika. Na przykład przy niskich prędkościach układ reaguje odpowiednio bezpośrednio, ułatwiając parkowanie. Przy większych prędkościach reakcje układu są bardziej dokładne poprzez zwiększone działanie sił nastawczych, co gwarantuje doskonałą zwinność i jeszcze większą precyzję kierowniczą. Oprócz standardowej konfiguracji wspomagania Servotronic istnieje możliwość wyboru trybu "Sport" za pomocą przycisku EDC lub M Drive zapewniającego niezwykle sportową charakterystykę jezdną.

Zawieszenie z dwuprzegubową osią przednią i zespoloną osią tylną IV umożliwia optymalne dostrojenie elastokinematyki do potrzeb pojazdów BMW serii M. Tak BMW X5 M, jak i BMW X6 M dostępne jest standardowo z zawieszeniem pneumatycznym i samopoziomowaniem tylnej osi oraz z układem jezdnym Adaptive Drive z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami (EDC) i stabilizacją przechyłów bocznych. Całkowicie nowe, trzystopniowe mocowania wsporników gwarantują wyjątkowo czułe reakcje zawieszenia i amortyzatorów.

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym 5Poprzez naciśnięcie przycisku EDC lub M Drive i wybór trybu normalnego lub sportowego można odpowiednio dostosować ustawienia amortyzatorów i charakterystyki wspomagania Servotronic. Specjalna dla BMW serii M konfiguracja układu EDC oraz stabilizatorów zapewnia liniowy rozkład sił poprzecznych w szybkich i dynamicznych skrętach. Z kolei wysokowydajny, lecz lekki układ hamulcowy oferuje doskonałe wartości opóźnień i optymalną siłę hamowania.

Aktywacja trybu dynamicznej jazdy M (MDM) za pomocą przycisku DSC powoduje podwyższenie progu aktywacji hamowania oraz obniżenie mocy silnika, a przez to uzyskanie typowej dla serii M samosterowności pojazdu poprzez przeniesienie mocy napędowej na tylne koła w układzie xDrive i ścisłe współdziałanie z układem Dynamic Performance Control. Tryb MDM pozwala na pokonywanie zakrętów z maksymalną prędkością przy zachowaniu optymalnego poziomu bezpieczeństwa w sytuacjach ekstremalnych. Reakcje pojazdu na komendy kierownicze pozostają absolutnie neutralne, co gwarantuje większą dynamikę jazdy przez dopuszczenie kontrolowanego dryftu w zakrętach.

Konstrukcja karoserii BMW X5 M i BMW X6 M została zaprojektowana w celu zapewnienia pasażerom maksymalnego bezpieczeństwa. Optymalną ochronę oferują między innymi trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach, sześć poduszek powietrznych – poduszki przednie i boczne oraz kurtyny chroniące głowę, a także zagłówki na przednich siedzeniach aktywujące się zależnie od uderzenia. W wyposażeniu standardowym są ponadto reflektory biksenonowe z pierścieniami świateł dziennych, dwustopniowe światła stop, 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich oraz opony typu Runflat w różnym rozmiarze.

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym 6 Nowatorskie systemy wspomagające kierowcę w BMW X5 M i BMW X6 M zapewniają jeszcze wyższy poziom wrażeń jezdnych. W ramach opcji systemy te obejmują wyświetlacz Head-Up dostosowany do potrzeb serii M, reflektory adaptacyjne oraz asystenta świateł drogowych. Standardowe czujniki parkowania wyposażone są dodatkowo w opcjonalną kamerę cofania z funkcją widoku od góry.

Przyjazne kierowcy wnętrze BMW X5 M i BMW X6 M wyposażone jest w fotele M, kierownicę skórzaną M oraz podnóżek M, a ponadto w stworzony dla serii M kokpit z zestawem wskaźników oraz zmiennym zakresem ostrzegawczym obrotomierza, wyświetlaczami funkcyjnymi oraz białym podświetleniem wyświetlaczy.

BMW X5 M i BMW X6 M wyposażone są w najnowszej generacji system obsługi BMW iDrive sterujący nawigacją, rozrywką, klimatyzacją i komunikacją, a także funkcjami menu M Drive obejmujecego liczne ustawienia EDC, takie jak Servotronic, DSC, tryb "Power" oraz wyświetlacz Head-Up. M Drive menu pozwala na zachowanie ulubionych ustawień i przywrócenie ich jednym naciśnięciem przycisku M Drive na kierownicy.

Wysokogatunkowa tapicerka i materiały wykończeniowe z kolekcji BMW Individual, liczne funkcje komfortowe oraz nowatorskie opcje rozrywki podkreślają ekskluzywny, typowy dla serii M charakter obu modeli. W skład elementów standardowych wchodzi elektryczna regulacja foteli z funkcją pamięci oraz podgrzewaniem foteli przednich, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, wyłożona skórą deska rozdzielcza z kolekcji BMW Individual, wykończenie powierzchni dodatkowych i listew ze skóry z merynosów, listwa progowa M, podnóżek M, listwy wewnętrzne ze szczotkowanego aluminium oraz funkcja automatycznego otwierania pokrywy bagażnika w BMW X6 M.

BMW X5 M i X6 M - moc i wszechstronność w jednym 7Elementy opcjonalne obejmują system nawigacyjny Professional, system audio BMW Individual High End, czterostrefową klimatyzację, wyświetlacz Head-Up dla serii M, wykończenie wszystkich powierzchni skórą z merynosów, aktywną wentylację foteli, a także szklany dach panoramiczny (BMW X5 M) lub dach elektryczny (BMW X6 M). Poza tym BMW X5 M wyposażone jest w hak holowniczy z elektrycznie skręcaną głowicą, natomiast BMW X6 M w opcjonalny hak holowniczy z możliwością demontażu. W każdym z modeli masa przyczepy wynosi trzy tony.

Osiągi i zużycie paliwa BMW X5 M i BMW X6 M:
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 4,7 s
- Prędkość maksymalna: 250 km/h (275 km/h z opcjonalnym pakietem M Driver)
- Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE: 13,9 l/100 km, emisja CO2 w cyklu pomiarowym UE: 325 g/km

Źródło: BMW