Nowe BMW Serii 5

Nowe BMW Serii 502.05.2003
Już pierwszy rzut oka na sportową, elegancką, wyraziście nakreśloną karoserię pokazuje jasno, że nowa seria 5 to naprawdę dynamiczny przedstawiciel marki BMW w klasie biznes ...

Już pierwszy rzut oka na sportową, elegancką, wyraziście nakreśloną karoserię pokazuje jasno, że nowa seria 5 to naprawdę dynamiczny przedstawiciel marki BMW w klasie biznes. Dynamika wyraża się w całej starannie dopracowanej koncepcji technicznej, na przykład w nowej, lekkiej karoserii, łączącej aluminium i stal.

Nowe BMW Serii 5 1 Nowa limuzyna oferuje więcej miejsca we wnętrzu i wyższy komfort przy mniejszej masie pojazdu, niskim zużyciu paliwa, wyższych osiągach i idealnym rozkładzie ciężaru na osie.

Radość z bezpiecznej i komfortowej jazdy, jaką gwarantuje perfekcyjnie dopracowany, wykonany w pełni z aluminium układ jezdny, potęgują jeszcze różne układy aktywne. Światowa nowość – aktywny układ kierowniczy – i aktywny system minimalizacji przechyłów bocznych "Dynamic Drive" w nowym BMW serii 5 dają kierowcy niespotykane dotąd uczucie zwinności auta, łatwości prowadzenia i komfortu jazdy. Ponadto szeroka paleta opon typu Run-Flat w nowym BMW serii 5 umacnia czołową pozycję marki BMW w dziedzinie popularyzacji opon z funkcją jazdy awaryjnej.

Premiera silników sześciocylindrowych:

Nowa seria 5, która pojawi się na europejskim rynku w lipcu 2003 r., oferowana będzie wstępnie w trzech wariantach z sześciocylindrowymi silnikami rzędowymi: jako model 520i (125 kW/170 KM i 210 Nm) i 530i (170kW/231 KM i 300 Nm) – obydwa warianty z jedynymi w swoim rodzaju, aksamitnie pracującymi silnikami benzynowymi w technologii Bi-VANOS – oraz 530d (160 kW/218 KM i 500 Nm), napędzany nowym silnikiem wysokoprężnym z systemem Common-Rail drugiej generacji. Wszystkie trzy warianty wyposażone są seryjnie w nowe, sześciobiegowe przekładnie mechaniczne. Automatyczna skrzynia biegów – również sześciobiegowa – dostępna jest opcjonalnie dla wszystkich wariantów.

Nowe BMW Serii 5 2 Modele BMW 520i/ 530d/ 530i przyspieszają od 0 do 100 km/h w 9,0/ 7,1/ 6,9 sekund, osiągają maksymalną prędkość 230/ 245/ 250 km/h i zużywają 9,0/ 6,9/ 9,5 l/100 km (wg cyklu pomiarowego UE).

Jesienią 2003 r. pojawią się też modele 520iA, 525i o pojemności 2,5 litra (141 kW/192 KM i 245 Nm) oraz 545i z silnikiem V8 o pojemności 4,4 litra (245 kW/333 KM i 450 Nm) z innowacyjnym układem VALVETRONIC.

Nowa limuzyna jest większa i bardziej przestronna niż jej poprzedniczka, a przy tym w zależności od modelu jest nawet do 75 kg lżejsza. Jest to możliwe m. in. dzięki zastosowaniu aluminium w przedniej części pojazdu w połączeniu ze stalowym szkieletem karoserii. Rozwiązanie to wyznacza kierunek rozwoju w dziedzinie budowy karoserii.

Mimo większych rozmiarów i poprawy komfortu seria 5 charakteryzuje się z jednej strony osiągami, które w klasie biznes stanowią nową jakość, z drugiej strony – stosunkowo niskim zużyciem paliwa.

Stylistyka: sportowa, elegancka i niepowtarzalna

Prezencja nowej serii 5 łączy dynamikę i sportowy charakter serii 3 z solidnością i elegancją serii 7. Stylistyka nowej limuzyny tworzy w ten sposób mocny filar palety samochodów marki BMW. Atletyczny front z charakterystycznie nakreśloną linią świateł z podwójnymi reflektorami i przypominająca modele coupé tylna szyba sygnalizują dynamiczny, sportowy charakter auta.

Nowoczesna elektronika: aktywny układ kierowniczy, reflektory adaptacyjne i system ACC Dostępny opcjonalnie aktywny układ kierowniczy – nowość na światowym rynku – daje kierowcy niespotykany dotąd komfort, radość i bezpieczeństwo jazdy. Sterowany elektronicznie system, w zwykłym trybie jazdy, zmienia przełożenie układu kierowniczego w niskim i średnim zakresie prędkości i sprawia, że jest on bardziej bezpośredni, zmniejsza potrzebny nakład siły i zdecydowanie zwiększa zwinność pojazdu w ruchu miejskim, przy parkowaniu i podczas jazdy na zakrętach.

Nowe BMW Serii 5 3 W wyższym zakresie prędkości układ kierowniczy staje się mniej bezpośredni, co pomaga w utrzymaniu pewnego kursu jazdy i powoduje, że pojazd prowadzi się bardzo spokojnie. Aktywny układ kierowniczy połączony jest z układem dynamicznej kontroli stabilności DSC, który natychmiast przy pojawieniu się niestabilności koryguje tor jazdy na podstawie danych z czujnika przyspieszeń poprzecznych. Pozwala to na ograniczenie ingerencji układu DSC w dolnym zakresie reakcji i zapewnia optymalny komfort działania układu regulacji.

Reflektory adaptacyjne to kolejny nowoczesny system elektroniczny nowej serii 5, który znacznie podnosi aktywne bezpieczeństwo pojazdu. Obydwie ksenonowe jednostki świetlne regulowane są w czasie rzeczywistym na podstawie kąta skrętu kierownicy, prędkości kątowej kół i prędkości pojazdu, co pozwala na doskonałe oświetlenie drogi podczas jazdy po łuku i na zakrętach.

Adaptacyjne światło stop (Brake Force Display), dopuszczone do eksploatacji w serii 7 w USA, a teraz dostępne również w serii 5, zmniejsza niebezpieczeństwo kolizji przy nagłym hamowaniu przez zwiększenie powierzchni światła stop. Po uzyskania odpowiednich atestów system ten zostanie wprowadzony w kolejnych krajach i można go będzie elektronicznie aktywować.

Nowa seria 5 dostępna jest po raz pierwszy również z automatyczną regulacją odstępu ACC. Ten radarowy asystent stworzony został do jazdy po autostradach i ma na celu przede wszystkim ułatwienie jazdy w kolumnie przez utrzymywanie ustawionego odstępu.

Wzorowa ergonomia: kontroler i wyświetlacz Head Up

Koncepcja kokpitu stworzona zgodnie z filozofią BMW iDrive potwierdza pionierską rolę nowej serii 5 w dziedzinie ergonomii zorientowanej na kierowcę: wszystkie najważniejsze funkcje jazdy obsługuje się w najbliższym sąsiedztwie kierownicy, a podstawowe funkcje komfortu – na konsoli środkowej.

Nowe BMW Serii 5 4 Pozostałe ustawienia i usługi mogą być obsługiwane zarówno przez kierowcę, jak i pasażera obok kierowcy za pomocą kontrolera i wyświetlacza o kształcie zmodyfikowanym specjalnie na potrzeby serii 5.

Teraz ten system obsługiwany jest po raz pierwszy z konsoli środkowej. Zastosowany po raz pierwszy w pojazdach BMW wyświetlacz projekcyjny Head Up w znacznym stopniu podnosi bezpieczeństwo aktywne, umieszczając najważniejsze informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Może on w każdej chwili indywidualnie określić, jakie informacje wyświetlane będą na przedniej szybie; może to być np. prędkość lub wskazówki jazdy systemu nawigacyjnego.

Wnętrze: rytm i harmonia

Harmonia jest wynikiem klarownego nakreślenia linii, a rytm – połączenia charakterystycznych linii i płaszczyzn. W połączeniu z ambitną koncepcją kolorów i kształtów elementy te charakteryzują język, którym przemawia wnętrze auta. Klient ma do wyboru nową serię 5 w pięciu wariantach wyposażenia wnętrza i czterech zestawieniach kolorystycznych. Nowa limuzyna oferuje przede wszystkim więcej miejsca na tylnych siedzeniach i ma zdecydowanie większy bagażnik, niż poprzednia wersja. Do wyposażenia standardowego zalicza się m. in. nowa klimatyzacja automatyczna z adaptacyjną regulacją temperatury parowania, która zapobiega przechłodzeniu i wysuszaniu śluzówek i umożliwia indywidualne zróżnicowanie temperatury.

Źródło: BMW