BMW X3 - pierwsze auto typu SAV w swojej klasie

BMW X3 - pierwsze auto typu SAV w swojej klasie25.10.2003
BMW powiększa niezwykle udaną rodzinę X poprzez dodanie nowego, wyjątkowo dynamicznego i wszechstronnego samochodu: nowe BMW X3 łączy w sobie znakomitą zwinność typowego BMW z szeroką gamą praktycznych zalet ...

BMW powiększa niezwykle udaną rodzinę X poprzez dodanie nowego, wyjątkowo dynamicznego i wszechstronnego samochodu: nowe BMW X3 łączy w sobie znakomitą zwinność typowego BMW z szeroką gamą praktycznych zalet, właściwych dla pojazdów klasy SAV (Sports Activity Vehicle). BMW X3 to pierwszy model klasy SAV poniżej BMW X5, który wkracza na rynek, aby wyruszyć na podbój zarówno utartych szlaków, jak i nieprzystępnych ścieżek.

BMW X3 - pierwsze auto typu SAV w swojej klasie 1 BMW X3 łączy w sobie charakterystyczne proporcje samochodu typu SAV z klasycznymi oraz nowymi elementami stylistyki BMW. Nowoczesne, niepowtarzalne wzornictwo, oparte na współgraniu powierzchni wklęsłych i wypukłych, nadaje X3 młodzieńczy, świeży wygląd. Wiele charakterystycznych detali, a w szczególności klasyczna, ale zaprojektowana na nowo: załamana linia tylnych okien bocznych, podwójna "nerka" oraz reflektory i lampy tylne, podkreśla jego wyjątkową pozycję pośród innych modeli BMW. Długi rozstaw osi, krótkie zwisy i delikatnie opadająca ku tyłowi linia dachu już na pierwszy rzut oka ukazują dynamiczny charakter samochodu. Mocno zarysowane nadkola i wyrazisty front uwypuklają jego silny charakter, przepojony pewnością siebie, i na każdym kroku podkreślają jego doskonałą prezencję.

Nowy wymiar w asortymencie BMW

Już podstawowe fakty i dane liczbowe wskazują, że jest to całkowicie nowy i absolutnie niepowtarzalny model: długość wynosząca 4 565 milimetrów oznacza, że X3 jest o 87 milimetrów dłuższe od touringa serii 3, ale również o niemal 30 centymetrów od nowej limuzyny serii 5. Z kolei X5, mierzące 4 667 mm od zderzaka do zderzaka, prezentuje się jako większy brat X3.

Te same proporcje zachowano w rozstawach osi: w X3 rozstaw wynosi 2 795 milimetrów, w touringu serii 3 – 2 725 milimetrów, zaś w X5 – 2 820 milimetrów. Jeżeli zaś przyjrzymy się wysokości, to okaże się, że X3, w którym ten wymiar wynosi 1 674 milimetrów, jest zdecydowanie wyższe zarówno od touringa serii 3 (1 429 mm), jak i od limuzyny serii 5 (1 468 mm), a niższe jest jedynie od X5 (wysokość 1 715 mm). A gdy do X3 wsiądzie tylko kierowca, prześwit pod pojazdem wynosi dokładnie 201 milimetrów i jest absolutnie wystarczający nawet do jazdy po trudnym terenie.

BMW X3 - pierwsze auto typu SAV w swojej klasie 2 Muskularne sześciocylindrowe, rzędowe jednostki napędowe zapewniają sportowe osiągi Benzynowe i sześciocylindrowe, rzędowe wysokoprężne silniki BMW, słynące z wysokiej kultury pracy i osiągów, umożliwiają dynamiczną jazdę w każdych warunkach. Zwinne X3 3.0i, którego silnik rozwija maksymalną moc 170 kW (231 KM), osiąga prędkość 210 km/h w wersji standardowej; dostępny na życzenie pakiet aerodynamiczny (zawarty w pakiecie sportowym) umożliwia nawet prędkość 224 km/h. Z kolei jednostka napędowa montowana w X3 2.5i rozwija maksymalną moc 141 kW (192 KM).

Sześciocylindrowy silnik 3-litrowy, którego obroty można zwiększać równomiernie i płynnie, pozwala także kierowcy na szybkie i dynamiczne przyspieszanie od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy. Pomimo tych osiągów, ultranowoczesny 3-litrowy silnik benzynowy bez trudu spełnia wartości emisji określone w normie EU4, zużywając przy tym tylko 11,4 litra paliwa na 100 kilometrów.

Pasjonaci wysokich momentów obrotowych będą szczególnie zachwyceni modelem X3 3.0d. Zmodernizowany ostatnio sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem i systemem bezpośredniego wtrysku Common Rail drugiej generacji ma moc 150 kW (204 KM) i zapewnia X3 rewelacyjny moment obrotowy, wynoszący aż 410 Nm. Prędkość maksymalna wynosi 210 km/h, zaś z pakietem aerodynamicznym BMW – nawet 218 km/h. Jeżeli zaś chodzi o przyspieszenia, to silnik wysokoprężny bynajmniej nie pozostaje w tyle, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 sekundy. Zużycie paliwa jest tymczasem niezmiennie skromne – X3 3.0d spala jedynie 8,4 litra paliwa na 100 kilometrów.

Wszystkie trzy rodzaje silników są standardowo wyposażone w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów, na życzenie dostępna jest też pięciobiegowa skrzynia automatyczna.

Nowy układ napędu na cztery koła xDrive

Na szczególną uwagę w BMW X3 zasługuje nowy, inteligentny układ napędu na cztery koła xDrive, ustanawiający nowy standard zwrotności dla samochodów tej kategorii: układ xDrive pozwala na całkowicie zmienną i płynną dystrybucję siły napędu na koła przednie i tylne, natychmiast rozpoznając potrzebę zmiany rozkładu napędu.

BMW X3 - pierwsze auto typu SAV w swojej klasie 3 Błyskawiczna reakcja układu pozwala zapobiec utracie przyczepności dowolnego z kół podczas jazdy po drogach utwardzonych. Dzięki temu X3 przenosi optymalną siłę napędu na właściwą oś nawet podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, znacząco redukując zarówno nadsterowność, jak i podsterowność.

Na drogach utwardzonych układ xDrive oferuje jednocześnie znacznie lepszą zwinność, większe bezpieczeństwo i więcej radości z jazdy. Systemy regulacji układu jezdnego, takie jak DSC, interweniują znacznie później niż w przypadku konwencjonalnych systemów napędu na cztery koła. Co więcej, układ xDrive poprawia przyczepność i trakcję na śliskim lub grząskim gruncie, ponieważ gdy tylko jedno z kół zaczyna buksować, siła napędu jest niemal natychmiast przenoszona na koła o lepszej przyczepności.

Nowe, wszechstronne X3 nie tylko spisuje się znakomicie w każdych warunkach terenowych, gdzie niezmiennie wykazuje się zwinnością i dynamiką, ale także, za sprawą wyrafinowanego wnętrza i bogatego wyposażenia, jest idealnym BMW dla aktywnego i wszechstronnego indywidualisty – niezależnie od jego wymagań. Siedząc na podwyższonych fotelach, tak charakterystycznych dla samochodów BMW typu SAV, zarówno kierowca, jak i pasażerowie obserwują otaczający świat w rozległej, przyjemnej perspektywie, rozkoszując się przy tym niezwykle nowoczesnym i przestronnym wnętrzem. X3 łączy elegancję i estetykę właściwe dla samochodu tego segmentu ze sportową atmosferą i szeroką gamą praktycznych detali. Klient ma możliwość dokonania wyboru spośród wielu klasycznych oraz sportowych i nowoczesnych materiałów i kolorów w celu zindywidualizowania wnętrza swojego X3.

Dwa okrągłe wskaźniki na desce rozdzielczej ukryte są pod typową dla BMW elegancką kopułą, zaś pośrodku tablicy rozdzielczej króluje dostępny na życzenie kolorowy monitor (16:9) systemu nawigacyjnego, który po jego uruchomieniu automatycznie otwiera się do góry.

Mnóstwo miejsca i znakomite funkcje

Klapa tylna X3 otwiera się szeroko i wygodnie. Bagażnik kryje mnóstwo przestrzeni, umożliwiając oprócz standardowego bagażu załadowanie dużej ilości sprzętu sportowego, na przykład rowerów górskich. W zależności od ustawienia siedzeń, przestrzeń bagażowa może wynieść aż 1 560 litrów.

BMW X3 - pierwsze auto typu SAV w swojej klasie 4 Liczne dodatkowe schowki bagażowe podkreślają wysoką funkcjonalność X3, którego ładowność – niezależnie od silnika – wynosi do 500 kilogramów. Masa własna mieści się w przedziale od 1 740 kilogramów (X3 2.5i) do 1 850 kilogramów (X3 3.0d). Jeżeli zaś chcą Państwo załadować jeszcze cięższe i bardziej nieporęczne wyposażenie sportowe czy też przyłączyć przyczepę, to dostępny na życzenie hak holowniczy w X3 2.5 jest homologowany dla przyczep o masie do 1 800 kilogramów. Z kolei oba modele z silnikami trzylitrowymi mogą pociągnąć przyczepę wyposażoną w hamulce o masie całkowitej 2 000 kilogramów.

Niezależnie od masy holowanej przyczepy, unikalny układ kontroli stabilności BMW zapewnia należyte bezpieczeństwo jazdy – nawet w razie zamocowania przyczepy z łodzią. Ten układ, będący rozszerzeniem układu dynamicznej kontroli stateczności jazdy DSC, jest zawarty w wyposażeniu standardowym, podobnie jak układ HDC (Hill Descent Control), pozwalający bezpiecznie zjeżdżać ze stromych stoków o luźnej nawierzchni.

Podczas prac rozwojowych nad X3, inżynierowie BMW zwrócili szczególną uwagę na poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego. Właściwa dla BMW typu SAV zasada konfiguracyjno-konstrukcyjna, a mianowicie przedni wał napędowy przechodzący przez miskę olejową, nadaje X3 bardzo niski środek ciężkości i tym samym redukuje kołysanie nadwozia. Natomiast inteligentny rozdział siły napędowej za pomocą układu xDrive sprawia, że X3 jest niezwykle stabilne i doskonale trzyma się drogi nawet na zakrętach pokonywanych z dużą prędkością, co pozwala całkowicie uniknąć wielu krytycznych sytuacji. Jeżeli mimo to powstanie niebezpieczeństwo poślizgu, to natychmiast włącza się układ dynamicznej kontroli stateczności jazdy DSC (w wyposażeniu standardowym) i przywraca stabilność pojazdu.

Kolejnym elementem standardowego wyposażenia X3 jest wskaźnik ciśnienia w oponach, który stale porównuje prędkość kół pod kątem monitorowania ciśnienia powietrza w oponach, dając kierowcy zarówno optyczne, jak i akustyczne ostrzeżenie w razie jakiegokolwiek spadku ciśnienia.

Dodatkowe elementy: panoramiczny dach i reflektory adaptacyjne

BMW X3 jest oferowane z szeroką gamą opcji, przy czym dwie szczególne atrakcje to nowy, duży dach panoramiczny i innowacyjne reflektory adaptacyjne ALC stworzone przez BMW.

BMW X3 - pierwsze auto typu SAV w swojej klasie 5 Dwuczęściowy szklany dach panoramiczny, o powierzchni 0,65 metra kwadratowego, rozciąga się niemal przez całą powierzchnię dachu. Kierowca może otworzyć go całkowicie jednym naciśnięciem przycisku.

Z kolei reflektory adaptacyjne, które obracają się w bok zgodnie z kątem skrętu samochodu, znacząco poprawiają widoczność podczas jazdy nocnej. Ten proces odpowiednio ustawia zespoły podwójnych reflektorów ksenonowych z uwzględnieniem kąta skrętu kierownicy, kąta obrotu nadwozia i prędkości jazdy, dzięki czemu zbliżające się zakręty są oświetlane mocno i wyraźnie.

Dla klientów zwracających szczególną uwagę na osiągi, BMW oferuje pakiet sportowy, który za sprawą specjalnego układu zawieszenia zapewnia X3 jeszcze wyższą prędkość maksymalną. Dodatkowe elementy tego pakietu to białe kierunkowskazy, matowo-chromowe wykończenia i obręcze kół ze stopu lekkiego z gwiaździstymi szprychami, a także skórzana kierownica sportowa oraz fotele sportowe z przodu.

Nowe BMW X3 będzie dostępne w Europie i Ameryce Północnej od początku roku 2004, w Polsce w styczniu 2004 roku. Na inne rynki wprowadzane będzie w późniejszym terminie.

Źródło: BMW