Citroën C4 BioFlex model przyjazny dla środowiska

Citroën C4 BioFlex model przyjazny dla środowiska04.09.2007
W tym miesiącu Citroën wprowadzi do sprzedaży model C4 BioFlex z zasilaniem typu flexfuel, paliwem o zmiennej zawartości bioetanolu dostarczanym przez sektor rolniczy. Początkowo C4 BioFlex będzie oferowany we Francji i w Szwecji, ...

...a wkrótce potem w innych krajach europejskich. Większość tych krajów prowadzi politykę sprzyjającą wprowadzaniu tych nowych paliw.

C4 BioFlex stanowi pierwszą propozycję Citroëna wśród europejskich samochodów zasilanych biopaliwem. W Brazylii, gdzie Citroën oferuje już samochody typu flexfuel, stanowiły one 65% sprzedaży marki w 2006 roku i ponad 80% od początku 2007 roku. Ta oferta zapewnia Citroënowi obecność w nowym segmencie rynku w tym regionie świata. We Francji dystrybutory paliwa E85 są coraz częściej dostępne. Zgodnie z przewidywaniami, 500 dystrybutorów tego rodzaju zostanie uruchomionych do końca 2007 roku.

C4 BioFlex, wyposażony w silnik o pojemności 1,6l o mocy 82 kW, należy do gamy C4 i z tego tytułu posiada wszystkie elementy, które są oferowane w innych wersjach silnikowych o tym samym poziomie wyposażenia.

Nowa wersja C4 przyczynia się do zmniejszenia efektu cieplarnianego poprzez obniżenie o 5% emisji CO2 w cyklu mieszanym oraz odgrywa rolę w procesie uniezależniania się energetycznego poprzez wykorzystanie energii odnawialnej. Od etapu uprawy roślin do etapu spalania przez samochód, emisja spalin jest zredukowana o 40%.

5-drzwiowy model C4 BioFlex jest proponowany w cenie wersji benzynowych 1.6i 16V (18 650 euro – w wersji SX, 20 000 euro – SX Pack i 22 150 euro – Exclusive).

Citroën C4 BioFlex model przyjazny dla środowiska 1 C4 BioFlex: pozytywny wpływ na środowisko
Bioetanol, czyli paliwo pochodzenia roślinnego jest alkoholem wytwarzanym w drodze fermentacji cukru roślinnego (burak cukrowy) lub skrobi zbożowych (pszenica, kukurydza). Zastosowanie bioetanolu wykazuje istotne zalety z punktu widzenia ochrony środowiska:
- w przeciwieństwie do paliw kopalnych, emisje gazów wywołujących efekt cieplarniany i dwutlenku węgla, powstające w procesie spalania w samochodach działających na biopaliwo są w dużej mierze absorbowane w czasie wzrostu roślin używanych w produkcji bioetanolu. Absorpcja obejmuje również emisje CO2 pochodzące z innych źródeł. Od etapu uprawy roślin do etapu spalania przez samochód, emisja spalin jest zredukowana o 40%.
- zastosowanie biopaliwa, dzięki zawartości w jego składzie tlenu, umożliwia również obniżenie emisji innych substancji zanieczyszczających, w szczególności tlenku węgla (CO). Paliwo E85 nie zawiera siarki.
- ponadto, w przeciwieństwie do paliw kopalnych biopaliwa stanowią energię odnawialną.

C4 BioFlex stanowi ważne ogniwo przyjaznego dla środowiska cyklu redukcji i absorpcji emisji gazów wywołujących efekt cieplarniany.

C4 BioFlex: korzystny bilans ekonomiczny
Bilans ekonomiczny samochodów działających na biopaliwo różni się w zależności od kraju i zależy od przyjętej polityki podatkowej. Na rynku francuskim, stosowana obecnie cena wynosząca 0,80 euro za litr biopaliwa sprawia, że C4 BioFlex jest bardzo konkurencyjny pod względem kosztów eksploatacji. Ponadto przepisy podatkowe zachęcają do stosowania tego paliwa:
- ulga wynosząca od 50 do 100% w zależności od regionu przyznawana dla proporcjonalnej opłaty pobieranej od dowodów rejestracyjnych
- zwolnienie z podatku pobieranego od samochodów należących do firm przez okres 2 lat
- okres amortyzacji rozłożony na 12 miesięcy zamiast 5 lat dla samochodów należących do firm - zwrot 80% VAT od ceny paliwa

W Szwecji rozwój paliwa E85 jest bardzo dynamiczny. Działa tam już 650 dystrybutorów tego paliwa, a ponad 13% samochodów sprzedanych w tym kraju w 2006 roku było wyposażonych w silniki typu flexfuel. Liczne rozwiązania podatkowe (ulgi podatkowe, ulgi w opłatach za autostrady, ulgi parkingowe) zachęcają do użytkowania samochodów wykorzystujących biopaliwa.

Zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 9,8 l/100 km, a emisje CO2 160 g w porównaniu z 7,1 l/100 km i 169 g CO2 w standardowej wersji 1.6i 16V.

Pomimo zwiększonego zużycia paliwa korzyści są wyraźnie odczuwalne z punktu widzenia kosztów eksploatacji. We Francji koszty te kształtują się na poziomie 9,23 centów/km przy użyciu paliwa Pb95, którego cena wynosi 1,30 euro za litr w porównaniu z 7,84 centów/km w przypadku paliwa E85, którego cena wynosi 0,80 centów za litr.

Citroën C4 BioFlex model przyjazny dla środowiska 2 C4 BioFlex:postęp ekologiczny dający realne efekty
Koncepcja C4 BioFlex i dostosowanie elementów układu mechanicznego umożliwia stosowanie zarówno standardowego paliwa bezołowiowego (Pb95 lub 98), jak również bioetanolu, który może zawierać do 85% etanolu (E85) lub na mieszance obydwu paliw, zawierającej od 0 do 85% etanolu.

Wdrożenie C4 BioFlex wymagało prac rozwojowych w dwóch kierunkach. Przede wszystkim należało zagwarantować, aby wszystkie układy i części pozostające w kontakcie z etanolem zostały odpowiednio przystosowane, a ponadto opracować silnik mogący optymalnie pracować niezależnie od proporcjonalnej zawartości alkoholu w paliwie.

Importowany z Brazylii silnik oferuje zmiany adaptacyjne zastosowane już w samochodach eksploatowanych w tym kraju. Przedmiotem tych zmian są niektóre części będące w kontakcie z paliwem, w tym pierścienie i gniazda zaworów. Stosownych adaptacji wymagał też układ paliwowy, począwszy od zbiornika i modułu zapewniającego pomiar i pompowanie paliwa aż do przewodów i filtra paliwowego.

Odpowiednie przystosowanie oprogramowania silnika umożliwiło wprowadzenie nowych funkcji regulacji, które przystosowują się automatycznie do ilości alkoholu zawartego w paliwie. W tym celu po każdorazowym wlewie paliwa do zbiornika zostaje uruchomiona analiza zawartości alkoholu umożliwiająca dobór najlepszej charakterystyki działania. W czasie analizy silnik działa z zastosowaniem bezpiecznych parametrów dostosowanych do wszystkich rodzajów mieszanek w przedziale od 0 do 85% etanolu.

Przy zastosowaniu paliwa E85 uzyskane osiągi zwiększają się, wykazując maksymalną moc 82 kW (lub 113 KM DIN zamiast 80 kW/110 KM DIN) przy prędkości obrotowej wynoszącej 5 800 obr/min, co oznacza poprawę o 2,5%, a maksymalny moment wynosi 153 Nm (zamiast 147) przy prędkości 4 000 obr/min, czyli zwiększa się o 4%. Gdy silnik jest napędzany standardowym paliwem bezołowiowym (Pb95) osiągi są identyczne z parametrami seryjnej wersji 1.6i 16V. Ponadto, sposób eksploatacji samochodu pozostaje niezmieniony, z wyjątkiem przeglądów, zalecanych co 20 000 km na rynku francuskim.

Źródło: Citroën