Wizja przyszłości i nieustanne poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie komfortu i przyjemności jazdy, bezpieczeństwa i architektury wnętrza samochodu to główne wyzwania marki Citroën, która prezentuje pokazowy model technologiczny "C5 by Wire".
Rozwiązanie techniczne "by Wire", wywodzące się z przemysłu lotniczego, polega na zastąpieniu mechanicznych połączeń istniejących pomiędzy urządzeniami sterującymi (kierownica, zespół pedałów...) i poszczególnymi układami pojazdu (układ kierowniczy, hamulce...) przez połączenia elektroniczne.
Nowa koncepcja znalazła swój wyraz we wnętrzu "C5 by Wire" w postaci kierownicy wyposażonej w przełączniki układu kierowania, hamowania i przyspieszenia, z jednoczesnym wyeliminowaniem zespołu pedałów. Pojęcie wielofunkcyjnej kierownicy nabiera pełni znaczenia.
Technologia "by Wire" zaprezentowana już w samochodach koncepcyjnych C-Crosser i C-Airdream jest obecnie badana częściowo w modelu Citroën C5. Samochód ten jest wyposażony w silnik 3.0i V6 o mocy 210 KM (152 kW), współpracujący z automatyczną skrzynią biegów.
Zastosowanie technologii "by Wire" umożliwia większą swobodę projektowania wnętrza dzięki wyeliminowaniu takich elementów jak pedały i kolumna kierownicy. Zgrupowanie podstawowych funkcji kierowania w nowej kierownicy jest rozwiązaniem bardzo ergonomicznym i łatwym w użytkowaniu pojazdu, co wpływa na zwiększenie szybkości wykonywania manewrów i na bezpieczeństwo jazdy.
Zasada działania stanowiska kierowcy
Podstawowe funkcje kierowania są wykonywane przez prowadzącego, którego dłonie są symetrycznie oparte na kierownicy, uruchamiając poszczególne przełączniki.
Kierownica, w której została usunięta górna i dolna część obręczy, umożliwia obsługę w pełni elektrycznego układu kierowniczego ze zmiennym przełożeniem, bezpośrednim przy niskich prędkościach.
Płaskie, płytkowe przyciski przyspieszenia umieszczone z obu stron kierownicy na wprost kierowcy znajdują się w zasięgu prawego lub lewego kciuka. Zestaw dwóch przycisków jest niezbędny w celu umożliwienia jednoczesnego włączenia, w momencie przyspieszania, funkcji świateł, umieszczonej z lewej strony, lub funkcji wycieraczki szyb, wycieraczki świateł lub sygnału dźwiękowego z prawej strony.
Automatyczny regulator prędkości umożliwia utrzymanie wybranej prędkości i poprawę komfortu jazdy bez konieczności ciągłego przyciskania jednego z dwóch przycisków przyspieszenia. Regulator zostaje wyłączony w momencie hamowania lub przyspieszania.
Funkcję hamowania obsługują "uchwyty spustowe" znajdujące się po obu stronach kierownicy w zasięgu lewego lub prawego palca wskazującego kierowcy, a siła hamowania jest regulowana intuicyjnie.
Wszystkie przyciski są nadzwyczaj ergonomiczne, a ich obsługa staje się odruchowa już po krótkim czasie kierowania.
System "by Wire": inteligentne rozwiązanie w służbie bezpieczeństwa
Wielofunkcyjna kierownica w pełnym znaczeniu tego określenia, dzięki prostocie obsługi, pozwala na całkowitą koncentrację uwagi na drodze, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa prowadzenia.
Aspekt bezpieczeństwa był zresztą najważniejszym argumentem przemawiającym za opracowaniem i wdrożeniem systemu "by Wire" w motoryzacji.
Wyeliminowanie zespołu pedałów i kolumny kierownicy stanowi bezsprzeczny atut w zakresie bezpieczeństwa, gdyż znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzeń ciała w przypadku zderzenia. Ponadto większa przestrzeń na nogi zwiększa komfort i ergonomię jazdy.
Przełączniki umieszczone na kierownicy przyczyniają się do szybszego wykonywania poszczególnych manewrów, szczególnie podczas hamowania. Przycisk na kierownicy osiągalny jest znacznie szybciej niż tradycyjny pedał hamulca.
Elektryczny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem
W pełni elektroniczny układ kierowniczy zapewnia:
- zmienne przełożenie kąta kierownicy / kąt skrętu koła, automatycznie regulowane według potrzeb kierowcy i prędkości pojazdu. Ta funkcja ułatwia manewrowanie w czasie parkowania, przy czym przy małych prędkościach przełożenie jest bezpośrednie (1/3 obrotu kierownicą między dwoma punktami oporowymi w porównaniu z zazwyczaj wymaganymi 3 obrotami). System zapewnia doskonałe panowanie nad pojazdem przy dużej prędkości w połączeniu z idealną precyzją jazdy.
- dużą swobodę adaptacji i określania funkcji przełożeń układu kierowania w odniesieniu do momentu (dostosowanie odczucia na kierownicy), kątów skrętu kół (przykładowo mikro promienie skrętu) i trzymania się drogi (poczucie prowadzenia pojazdu).
Elektrohydrauliczny układ hamowania
Układ hamowania jest elektrohydrauliczny i różni się od tradycyjnego mechanizmu brakiem pedału, którego funkcja została zastąpiona przez impuls elektryczny obsługiwany z kierownicy. Regulacja siły hamowania jest stopniowa, w pełni intuicyjna i naturalna. Przy hamowaniu wystarczy zwiększyć nacisk dłoni na jeden z dwóch uchwytów na kierownicy.
Prezentując C5 by Wire Citroën otwiera nowe możliwości technologiczne, umożliwiające likwidację wielu ograniczeń rozwiązań mechanicznych, a tym samym stworzenie nowej koncepcji estetycznej i ergonomicznej stanowiska kierowania, w pełni dostosowanego do wymogów każdego kierowcy i zapewniającego znaczny postęp w zakresie bezpieczeństwa czynnego.