Koncept BMW Vision EfficientDynamics w Genewie

Koncept BMW Vision EfficientDynamics w Genewie22.02.2008
BMW ujawniło pierwsze zdjęcia konceptu o nazwie Vision EfficientDynamics, który ma zostać zaprezentowany wkrótce na wystawie w Genewie i zachwycić zwiedzających nie tylko wyglądem, ale i osiągami oraz wyjątkowo niskim zużyciem paliwa ...

Koncept BMW Vision EfficientDynamics w Genewie 1...i niewielką emisją zanieczyszczeń do atmosfery. Koncept ten to siedmioosobowy SUV z napędem 4x4 bazujący na modelu X5, a BMW rozważa możliwość wprowadzania go do produkcji seryjnej już za dwa, trzy lata.

Ponieważ "zielone" samochody wciąż nie wychodzą z mody - X5 Vision wykorzystuje napęd hybrydowy, składający się z niewielkiego, czterocylindrowego silnika diesla z systemem twin-turbo, o pojemności 2 litrów i mocy 204 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm przy 2000-2250 obr./min., współpracującego z silnikiem elektrycznym o mocy 20 KM. W ten sposób koncept dysponuje niemal taką samą mocą jak standardowy X5, jednak jest bezkonkurencyjny w kwestii zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery. Ten rodzaj napędu ma się w przyszłym roku pojawić także w drugiej generacji modelu X3.

Koncept BMW Vision EfficientDynamics w Genewie 2 Vision EfficientDynamics przyspiesza od 0 do 100 km na godzinę w 8,9 sekundy i odznacza się niską emisją CO2, wynoszącą 172 g/km w cyklu mieszanym. Silnik w Vision EfficientDynamics współpracuje z ośmiobiegową skrzynią automatyczną.

Wart odnotowania jest także fakt, że koncept ma zamontowany na dachu panel baterii słonecznych o powierzchni 1 m kwadratowego, dostarczających dodatkowej energii elektrycznej, służącej na przykład do wstępnego podgrzania oleju napędowego i zasilania urządzeń we wnętrzu auta. Nadmiar energii uzyskany z baterii słonecznych i systemu odzyskiwania energii elektrycznej z układu hamulcowego gromadzony jest w specjalnych bateriach litowo-jonowych umieszczonych z tyłu pojazdu.

Koncept BMW Vision EfficientDynamics w Genewie 3 BMW dodało do konceptu także zestaw kół z 19-calowymi felgami o nieco futurystycznym wyglądzie, których parametry aerodynamiczne ustalano wykonując serię testów w specjalnym tunelu, co wpływa także na niższe zużycie paliwa. Specjalnie zaprojektowany wygląd "szprych" w kołach pozwala zredukować opór powietrza na tyle, że gdy pojazd porusza się z prędkością 160 km/h wykorzystuje o 1 KM mocy mniej, niż samochód o tradycyjnych kołach. Z tych samych względów obniżono także nieco nadwozie w stosunku do standardowego modelu X5.

Źródło: Newspress, fot. BMW