REKLAMA

Nowa Honda Jazz i Jazz Crosstar

Nowa Honda Jazz i Jazz Crosstar27.06.2020
Nowa Honda Jazz i Jazz Crosstar zapewniają łatwość prowadzenia i szybkie reakcje na działania kierowcy, co jest charakterystyczne dla zaawansowanego napędu hybrydowego e:HEV, który w tym modelu jest dostępny w standardzie.

Jazz nowej generacji, oferowany wyłącznie z dwusilnikowym hybrydowym układem napędowym e:HEV, należy do nowej linii modelowej e:TECHNOLOGY w gamie Hondy i jest pierwszym z sześciu zelektryfikowanych modeli, które mają trafić na rynek europejski do 2022 roku.

Jazz e:HEV został zaprojektowany tak, aby zapewnić wyjątkowe połączenie dobrych osiągów i imponującej sprawności energetycznej, uzupełniając tym wysoki komfort wnętrza i funkcjonalność, z której model ten słynie w segmencie.

Honda
Nowa Honda Jazz

Honda, dokonując rewolucji stylistycznej swojego miejskiego kompaktu, skoncentrowała się na nowej filozofii projektowej, zdefiniowanej w japońskim pojęciu „Yoo no bi”. Oznacza ono piękno przedmiotów codziennego użytku, wymagających czasu na dopracowanie, które uczyni je jeszcze piękniejszymi i bardziej ergonomicznymi, aby mogły lepiej służyć określonym celom.

„Pracowaliśmy nad tam samochodem jako obiektem, który będzie miał moc wzbogacania codziennego życia przyszłych użytkowników” – wyjaśnia Takeki Tanaka, lider projektu Jazz.

Zmiany ponadczasowej sylwetki Jazza obejmują m.in. wygładzone kontury harmonizujące z krótką maską i stylem kabiny znanym z wcześniejszych generacji. W efekcie ewolucji stylistycznej pojazd zyskał nową, budzącą emocje prezencję oraz poziom komfortu i funkcjonalności niespotykane w jego segmencie.

Honda
Nowa Honda Jazz Crosstar

Podczas opracowywania nowego modelu Jazz, projektanci Hondy ściśle współpracowali z inżynierami, aby mieć pewność, że samochód zachowa największą w swoim segmencie przestrzeń, co jest znakiem rozpoznawczym poprzednich jego generacji. Osiągnęto to dzięki pomysłowemu rozplanowaniu elementów hybrydowego układu napędowego w podwoziu i w komorze silnika.

System e:HEV został opracowany dla modelu Jazz z myślą o zapewnieniu kierowcy przyjemnych wrażeń z jazdy. Składa się on z dwóch wydajnych silników elektrycznych, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym i-VTEC, z akumulatora litowo-jonowego i innowacyjnej przekładni bezpośredniej. Cały układ zapewnia najlepszy stosunek mocy do wielkości zużycia paliwa w tej klasie samochodów.

Intuicyjną obsługę systemów, możliwość łatwego komunikowania się oraz zdalne usługi, które pozwalają właścicielom na płynne kontynuowanie codziennych zajęć, połączono z wszechstronnym zestawem informacyjno-rozrywkowym, wspieranym przez asystenta Honda Personal Assistant i aplikację My Honda+ (dostępną w wybranych wersjach).

Honda
Nowa Honda Jazz i Jazz Crosstar

Honda Jazz i Jazz Crosstar, oferujące najbardziej zaawansowany w swoim segmencie pakiet układów wspomagających kierowcę, są ponadto wyposażone w systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, zaprojektowane tak, by prowadzenie samochodu było łatwiejsze i bezpieczniejsze.

Honda Jazz Crosstar

Jazz Crosstar jest bardziej surową, przypominającą SUV-a propozycją, skierowaną do osób prowadzących aktywny tryb życia. Crosstar, dostępny z tym samym hybrydowym układem napędowym i wnętrzem nie różniącym się od modelu standardowego, ofruje wyższy prześwit, zintegrowane relingi dachowe i hydrofobową tapicerkę.

Optyczne powiększenie modelu uzyskano dzięki śmiałemu projektowi osłony chłodnicy, rzucającym się w oczy czarnym wykończeniom nadkoli oraz stylowym progom. Charakterystyczne dla Crosstara, 16-calowe srebrno czarne felgi aluminiowe zwiększają wrażenie stabilności i poprawiają ogólny efekt wizualny.

Hybrydowy układ napędowy e:HEV o wysokiej mocy zapewnia wyjątkowe osiągi i oszczędność

Jazz przeznaczony dla klientów z Europy będzie dostępny wyłącznie z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym. Jazz nowej generacji został zaprojektowany tak, aby zapewnić wyjątkowe połączenie wysokich osiągów i imponującej sprawności energetycznej, uzupełniając tym wysoki komfort wnętrza i funkcjonalność, z której słynie w swoim segmencie. Samochód wyposażono w emblemat e: HEV.

Honda
Nowa Honda Jazz

System e:HEV został opracowany dla nowego Jazza z myślą o zapewnieniu kierowcy przyjemnych wrażeń z jazdy. Składa się on z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, współpracujących z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, akumulatora litowo-jonowego i z innowacyjnej przekładni bezpośredniej oraz jednostki sterującej przepływem mocy, zapewniających wysoki poziom sprawności i płynności pracy.

Łączna moc 109 KM/80 kW pozwala na rozpędzenie samochodu do 100 km/h w 9,4 sekundy i osiągnięcie maksymalnej prędkości 175 km/h. Efektem jest relaksująca, komfortowa podróż, zarówno przez tereny miejskie, jak i podczas szybkiej jazdy autostradowej. Paliwooszczędny system hybrydowy charakteryzuje się emisją CO2 wynosząca od 102 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa na poziomie 4,5 l/100km (WLTP) w modelu standardowym oraz emisją CO2 od 110 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa na poziomie 4,8 l/100km (WLTP) w przypadku wersji Crosstar.

Aby zapewnić dobre wrażenia z jazdy i wyjątkową sprawność, zaawansowany hybrydowy system e:HEV płynnie wybiera jeden z trzech dostępnych trybów jazdy:

  • Tryb elektryczny (EV Drive): akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy
  • W hybrydowym trybie pracy (Hybrid Drive), silnik benzynowy wytwarza energię, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prąd, przekazywany następnie do silnika elektrycznego.
  • Tryb silnika spalinowegoj - mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami a moment napędowy jest kierowany z silnika wprost na koła.
Honda
Nowa Honda Jazz

W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przełącza się pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym (EV), co zapewnia maksymalną wydajność. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkową szczytową mocą silnika elektrycznego, dostępną na żądanie przy szybkim przyspieszaniu.

Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiego silnika elektrycznego, pełniącego rolę generatora. Tryb elektryczny włącza się również, gdy samochód zwalnia, wytwarzając energię poprzez hamowanie odzyskowe, w celu doładowania akumulatora trakcyjnego.

Przełączanie pomiędzy trzema trybami jazdy jest niezauważalne dla pasażerów. Inżynierowie opracowujący model Jazz poświęcili wiele wysiłku, aby zminimalizować jakiekolwiek opóźnienia podczas zmiany trybów jazdy. Wysokoobrotowe silniki elektryczne zostały opracowane samodzielnie przez Hondę, aby były tak lekkie, kompaktowe, wydajne i mocne, jak to tylko możliwe. Elektryczny silnik napędowy osiąga prędkość obrotową do 13 300 obr/min przy maksymalnej prędkości pojazdu, wynoszącej 175 km/h. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny już od 0 na skali obrotów, co pozwala na osiągnięcie wysokiego przyspieszenia przy niskiej prędkości pojazdu.

Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów, w Jazzie przeniesienie napędu realizuje nowo opracowana, elektronicznie sterowana przekładnia (e-CVT) o stałym przełożeniu, łącząca bezpośrednio ruchome elementy. Rezultatem jest ciche, płynne przenoszenie momentu obrotowego z rozwijanym liniowo przyspieszeniem we wszystkich trybach jazdy.

Honda
Nowa Honda Jazz

W trybie napędu hybrydowego nowe oprogramowanie jednostki sterującej przekładnią e-CVT zapewnia wysoki moment obrotowy dostarczany wprost z silnika elektrycznego, podczas gdy silnik spalinowy zapewnia odczucie liniowego przyrostu prędkości w momencie przyspieszania, podobne do wrażeń, jakie mamy w przypadku przekładni wielostopniowej. Gdy wymagana jest większa moc, nowe oprogramowanie sterowania może w trybie ciągłym dobierać idealną prędkość obrotową silnika. Ma to wpływ na utrzymanie związku między prędkością pojazdu i prędkością obrotową silnika oraz dźwiękiem podczas przyspieszenia, odczuwanym przez kierowcę i pasażerów jako zmieniający się bardziej linearnie. To właśnie zoptymalizowany, bardziej odczuwalny moment obrotowy, przekazywany w ten sposób, jest kluczowym elementem przyjemności z jazdy Jazzem.

Układ opracowany przez Hondę dla Jazza jest bardziej wyrafinowany, ale również mniejszy niż planetarne przekładnie e-CVT, zwykle spotykane w pojazdach hybrydowych innych marek. Nowa przekładnia e-CVT, stworzona z myślą o redukcji wymiarów i pomysłowej integracji podzespołów, jest przykładem efektywnego rozplanowania, widocznego również w innych elementach modelu Jazz.

Jazz jest pierwszym modelem w europejskiej ofercie Hondy, który został oznaczony nowym emblematem „e: HEV”. Oznaczenie to pojawi się również na kolejnych pojazdach Hondy, napędzanych hybrydą.

Źródło: Honda
REKLAMA