Dwa prototypy Hondy podczas targów CES 2025

Dwa prototypy Hondy podczas targów CES 202507.01.2025
Na rozpoczynających się dziś targach CES 2025 odbędzie się światowa premiera dwóch prototypowych modeli Hondy z serii 0. Pojazdy zostaną wprowadzone na rynek globalny w 2026 roku.

W ramach wydarzenia odbywającego się 7–10 stycznia w Las Vegas firma przedstawi również oryginalny system operacyjny pojazdu (ang. operating system, OS), który ma zostać zastosowany w modelach Hondy serii 0.

Honda 0 Saloon

Po licznych udoskonaleniach modelu koncepcyjnego przedstawionego podczas zeszłorocznych targów CES 2024 prototyp Honda 0 Saloon został przygotowany do premiery rynkowej w 2026 roku. Choć utrzymano stylistykę modelu koncepcyjnego, to postawiono na niską, sportową sylwetkę, która odróżnia prototyp Saloon od innych pojazdów elektrycznych. Jego wnętrze jest też bardziej przestrzenne niż można by się spodziewać po wymiarach nadwozia.

Honda 0 Saloon 2025

Honda 0 Saloon, flagowy model Hondy serii 0, będzie bazował na nowej, wyjątkowej architekturze dedykowanej pojazdom elektrycznym. Wyposażono go także w szereg najnowocześniejszych technologicznych rozwiązań, które urzeczywistniają koncepcję „smukłe, lekkie i mądre”.

Podczas targów CES 2025 zespół Hondy zaprezentuje przede wszystkim technologie i funkcje, które pokazują, dlaczego Honda 0 Saloon jest nazywana „mądrym” modelem. Należą do nich m.in. niezawodna technologia autonomicznej jazdy poziomu 3, którą Honda jako pierwsza firma na świecie dopuscza do praktycznego zastosowania, a także „kompletnie spersonalizowana optymalizacja” zapewniająca mobilność dostosowaną do indywidualnych potrzeb użytkownika, która będzie dostępna dzięki systemowi ASIMO OS.

Honda 0 Saloon 2025

Model produkcyjny Hondy 0 Saloon ma zostać wprowadzony w pierwszej kolejności w rynku północnoamerykańskim w 2026 roku, a następnie na rynkach na całym świecie, w tym w Japonii i Europie.

Honda 0 SUV

Bazując na modelu koncepcyjnym Space-Hub zaprezentowanym na targach CES 2024, który jako nową wartość przyszłych modeli pojazdów elektrycznych Hondy oferuje „przestrzeń” stworzoną z myślą o ludzkich potrzebach. Firma zaprezentowała prototyp średniej wielkości elektrycznego SUV-a. Będzie on debiutanckim modelem serii 0 Hondy. W myśl podejścia „smukłe, lekkie i mądre” jeszcze bardziej powiększono wnętrze SUV-a, a kabina stała się przestronniejsza dzięki nieograniczonemu polu widzenia, gwarantując większą elastyczność.

Oprócz szerokiej gamy nowoczesnych technologii Honda 0 SUV wykorzystuje precyzyjne szacowanie położenia i kontrolę stabilizacji. Jest to rozwiązanie wykorzystujące czujniki żyroskopowe 3D, które firma Honda opracowała poprzez rozwijanie oryginalnych technologii z zakresu robotyki. Umożliwiają one kierowcy dynamiczną jazdę na różnych nawierzchniach.

Honda 0 Saloon 2025

Model produkcyjny Hondy 0 SUV ma zostać najpierw wprowadzony na rynek północnoamerykański w pierwszej połowie 2026 roku, a następnie na rynki na całym świecie, w tym w Japonii i Europie.

ASIMO OS

Modele Hondy serii 0 zostaną wyposażone w ASIMO OS — oryginalny samochodowy system operacyjny opracowany przez firmę Honda. Będzie on głównym rozwiązaniem technologicznym, które umożliwi stworzenie globalnej serii „mądrych” pojazdów elektrycznych.

ASIMO był humanoidalnym robotem zdolnym do autonomicznego chodzenia, który został skonstruowany w ramach badań podstawowych technologii firmy Honda. Jego zadaniem było pomaganie ludziom i współistnienie z nimi w społeczeństwie. Honda rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie robotyki w 1986 roku. W 2000 roku zaprezentowała ASIMO, stając się uwielbianą na całym świecie ikoną branży robotyki w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku.

Honda 0 Saloon 2025

Nawet po zakończeniu prac nad ASIMO firma Honda rozwijała swoje technologie z zakresu robotyki, w tym te, które służą do rozpoznawania otoczenia zewnętrznego i autonomicznej kontroli zachowania, umożliwiając ASIMO zrozumienie intencji napotkanych osób. Dzięki połączączeniu rozwiązań robotycznych z zaawansowanymi technologiami inteligentnymi w pojazdach Honda serii 0, firma chce oferować wyjątkową wartość w przypadku pojazdów zdefiniowanych programowo (ang. Software Defined Vehicles, SDV).

Jako platforma oprogramowania, ASIMO OS będzie stosować zintegrowane sterowanie elektronicznymi modułami sterującymi (ECU) dla systemów pojazdu, takich jak zautomatyzowana jazda / zaawansowane systemy wspomagające kierowcę (AD/ADAS) i system informacyjno-rozrywkowy (IVI).

Honda 0 Saloon 2025

Dzięki ciągłym bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania w pojeździe, funkcje i usługi będą wciąż doskonalone zgodnie z preferencjami i potrzebami każdego użytkownika, nawet po zakupie pojazdu. Aktualizowane będą m.in. te opcje, które zapewniają wartość dodaną w zakresie „przestrzeni” oraz rozwiązań cyfrowych, które zapewnią wygodę obsługi podczas możliwie jak najprzyjemniejszej jazdy. Dodatkowo modele z tej serii mają wbudowane rozwiązanie do sterowania dynamiką, występujące tylko w pojazdach Honda, dzięki któremu kierowca ma poczucie jedności z samochodem.

Źródło: Honda