Honda na Salonie Samochodowym w Genewie

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie06.03.2009
Honda zaprezentowała na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie kilka nowości, w tym europejską wersję hybrydowego modelu Insight i najbardziej zaawansowanego humanoidalnego robota na świecie - ASIMO.

Nowy Insight, który został po raz pierwszy pokazany w Europie podczas genewskiego salonu, jest pięciodrzwiowym, niezwykle praktycznym samochodem rodzinnym. Do jego największych zalet należą niewielkie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji CO2 i innych szkodliwych gazów do atmosfery.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 1 Najnowszy hybrydowy pojazd Hondy nawiązuje do pierwszego modelu o tej nazwie, zaprezentowanego w 1999 roku. Insight Hybrid to również powrót do aerodynamicznych linii nadwozia, które pomagają zoptymalizować osiągi wydajnego napędu benzynowo-elektrycznego.

Insight napędzany jest unowocześnionym silnikiem benzynowym i-VTEC o pojemności 1.3-litra oraz niewielkich rozmiarów, płaskim silnikiem elektrycznym. Jednostka elektryczna wykorzystywana jest podczas wytracania prędkości jako generator odzyskujący energię, która w innych okolicznościach zostałaby utracona w postaci ciepła wydzielanego przez hamulce. Pozyskana energia gromadzona jest w bateriach, a następnie używana do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, co pozwala poprawić jego osiągi i ograniczyć zużycie paliwa.

Nowa, hybrydowa Honda pozwala uzyskać niskie spalanie w rzeczywistych warunkach drogowych. Kluczowym elementem układu jest system Eco Assist, który wchodzi w skład wyposażenia standardowego. Górna część tablicy przyrządów, gdzie znajduje się obrotomierz, zawiera specjalny wskaźnik zmieniający kolory - zielony oznacza, że kierowca prowadzi samochód ekonomicznie, niebiesko-zielony to znak, iż auto mogłoby być prowadzone bardziej oszczędnie, a niebieski świadczy o tym, że prowadzący nie uzyskuje niskiego spalania.

Wskaźnik zmieniający kolory połączono ze specjalnym diagramem, który informuje nie tylko o bieżącym zużyciu paliwa. Wyświetlacz umieszczony w środku obrotomierza pokazuje, jak agresywnie kierowca przyspiesza i hamuje, zachęcając go tym samym do lżejszego i bardziej progresywnego wciskania pedałów gazu i hamulca.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 2 W celu unaocznienia kierowcy postępów, jakich dokonał podczas jazdy, na umieszczonych w centrum wskaźników ikonach, prezentujących łodygi roślin pojawią się liście, pod warunkiem, że prowadzący stosował wszystkie zasady ekonomicznej jazdy.

Wyświetlacz informuje kierowcę także o postępach na różnych etapach jazdy w pełnym okresie użytkowania pojazdu. Pod koniec każdego przejazdu prowadzącemu zostają przyznane punkty, które można sumować, a po pewnym czasie wymienić na symbole trofeów nagradzających ekonomiczną jazdę. Jeśli jednak styl jazdy okaże się mało ekonomiczny, na wyświetlaczu pojawi się symbol więdnącej rośliny.

Insight to doskonały przykład praktycznego, rodzinnego samochodu, który zużywa niewiele paliwa przy niskiej emisji CO2 i innych gazów spalinowych. Wnętrze samochodu pomieści pięcioro pasażerów oraz 408 litrów bagażu przy standardowej pozycji siedzeń tylnego rzędu. Przemyślane umieszczenie układu napędowego i zestawu baterii oznacza, iż oparcia siedzeń tylnego rzędu można złożyć w taki sposób, aby utworzyły praktycznie płaską przestrzeń ładunkową, zwiększając tym samym pojemność bagażnika do 1017 litrów.

Praktyczne wnętrze uzupełniono atrakcyjnym i aerodynamicznym nadwoziem, którego kształt przyczynia się do osiągnięcia średniego zużycia paliwa na poziomie 4,4 l/100 km i emisji CO2 zaledwie 101 g/km (średnio w testach EU).

W niektórych krajach Europy Insight wejdzie do sprzedaży pod koniec marca bieżącego roku.

Więcej zdjęć Hondy Insight na naszym fotoblogu.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 3 NOWY ASIMO
Gospodarzem genewskiego stoiska Hondy jest nowy ASIMO, najbardziej zaawansowany humanoidalny robot na świecie, który pomoże zaprezentować możliwości modelu Insight. ASIMO to najnowszy robot wywodzący się z długiej linii robotów Hondy, sięgającej modelu E0 z 1986 roku. Na przestrzeni lat, ASIMO nabył umiejętność biegania, rozpoznawania ludzi i przedmiotów, wchodzenia po schodach, a nawet serwowania napojów.

ASIMO stał się symbolem zaawansowanych badań Hondy niezwiązanych z przemysłem motoryzacyjnym, wynikiem ponad 20 lat intensywnych badań. Celem, do którego dąży Honda, jest osiągnięcie na tyle wysokiego poziomu zaawansowania ASIMO, aby mógł on pomagać ludziom.

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie ASIMO współpracuje z gospodarzem stoiska Hondy, prezentując zalety nowego modelu Insight. Humanoidalny robot Hondy zyskał ogromną popularność wśród ludzi na całym świecie, goszcząc na targach samochodowych, wystawach naukowych, a nawet na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych przy Wall Street.

SILNIK i-DTEC DLA MODELI ACCORD SEDAN I TOURER O MOCY 180 KM
Obok Hondy Insight i ASIMO zaprezentowana zostanie nowa wersja uznanego silnika wysokoprężnego Hondy i-DTEC. Jednostka ta rozwija wyższą moc maksymalną, tj. 180 KM przy 4 000 obr./min., czyli o 30 KM więcej od standardowej jednostki i-DTEC. Maksymalny moment obrotowy zwiększył się o 30 Nm do 380 Nm uzyskiwanych przy 2 000 obr./min.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 4 Wzmocniony silnik montowany będzie pod maską modelu Accord w nowej odmianie Type-S. Oprócz większej mocy, model ten otrzyma nowe, niższe zderzaki, przedni spoiler, poszerzone listwy progowe oraz osłonę chłodnicy wykończoną przyciemnionym chromem. Accord Type-S oferowany będzie w dwóch nowych kolorach - White Pearl i Basque Red - które zostaną dodane do istniejącej gamy kolorystycznej. Dodatkowym wyróżnikiem wersji Type-S będą przezroczyste klosze tylnych reflektorów. Sportowego charakteru dodadzą autu 18-calowe obręcze aluminiowe o nowym kształcie.

Nowa jednostka napędowa o tej samej pojemności 2.2-litra uzyskuje większą moc dzięki zastosowaniu nowej turbosprężarki i modyfikacjom głowicy cylindrów oraz zastosowaniu większej chłodnicy powietrza doładowującego i bardziej wytrzymałych korbowodów. Zmiany te wydobywają maksymalny potencjał z uznanej jednostki i-DTEC, pozwalając na osiągnięcie dużej mocy użytkowej oraz niskiego zużycia paliwa.

Dane dotyczące osiągów, zużycia paliwa i emisji spalin zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji. Type-S wejdzie do sprzedaży na wybranych rynkach europejskich latem tego roku.

Zobacz więcej zdjęć Hondy Accord na naszym fotoblogu.

S2000 ULTIMATE EDITION
Ostatni model z serii S2000 - Ultimate Edition - wejdzie do sprzedaży w Europie w marcu tego roku. Tę limitowaną wersję stworzono specjalnie po to, by uczcić zakończenie produkcji popularnego i wielokrotnie nagradzanego, sportowego modelu.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 5 Wersja Ultimate Edition napędzana będzie sprawdzonym i uznanym silnikiem VTEC o pojemności 2,0 litra (max. 9000 obr./min.). Nadwozie w kolorze Grand Prix White zestawiono z grafitowymi felgami ze stopów metali lekkich. Odcień lakieru ma przywodzić na myśl kolorystykę pierwszego bolidu F1 Hondy z 1964 roku oraz wiele późniejszych, sportowych modeli firmy. Kombinacja jasnego nadwozia, ciemnych, aluminiowych felg z unikalną, czarną plakietką S2000 podkreśla sportowy charakter ponadczasowej sylwetki słynnego roadstera.

Utrzymana w białej tonacji kolorystyka nadwozia doskonale komponuje się z klimatem wnętrza, który tworzy czerwona, naturalna skóra oraz dobrane do niej obszycia na mieszku dźwigni zmiany biegów. Wersję Ultimate Edition wyróżnia także fakt, iż każdy egzemplarz otrzymuje indywidualny numer porządkowy, umieszczony na dekoracyjnych listwach progowych.

Jak sugeruje nazwa, Honda S2000 Ultimate Edition będzie ostatnią wersją popularnego modelu przed całkowitym zaprzestaniem jego produkcji pod koniec czerwca 2009 roku.

Zobacz więcej zdjęć Hondy S2000 Ultimate Edition na naszym fotoblogu.

FCX CLARITY ORAZ CR-Z CONCEPT
Na stoisku japońskiego producenta zaprezentowana została także Honda CR-Z Hybrid Sports Concept, prezentująca zarys wersji produkcyjnej, która dołączy do modeli Insight i Civic, poszerzając tym samym gamę samochodów hybrydowych Hondy. Sportowy model typu 2+2 zbudowany w oparciu o prezentowany w Genewie koncept zaoferuje klientom szukającym samochodu hybrydowego zupełnie nową jakość w momencie swojej premiery rynkowej w 2010 roku. CR-Z Hybrid Sports Concept prezentuje również wszechstronność wyjątkowego systemu hybrydowego Honda IMA, który może pracować w połączeniu z różnymi silnikami i przekładniami w pojazdach o różnych nadwoziach.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 6 CR-Z
CR-Z to skrót od angielskiego „Compact Renaissance Zero", czyli wyrażenia oznaczającego renesans w stylistyce kompaktowych aut, który właśnie się rozpoczął.

Wersja studyjna lekkiego pojazdu hybrydowego zawiera zaawansowane technologie, które dają wszystkim pasażerom ogromną radość z jazdy, a jednocześnie redukują niekorzystny wpływ auta na środowisko naturalne.

NADWOZIE CR-Z
Futurystyczny i dynamiczny CR-Z łączy sportowe osiągi z kompaktowym nadwoziem. Przednia część pojazdu wyróżnia się pokaźną osłoną chłodnicy, która podkreśla duży potencjał dynamiczny samochodu oraz specjalnymi wlotami powietrza po obu stronach, które dodają nadwoziu lekkości. Z tyłu zastosowano zintegrowane lampy o zaokrąglonym kształcie, których zadaniem jest zapewnienie dobrej widoczności na drodze. Zaawansowane stylistycznie nadwozie modelu CR-Z wyróżnia się także stylowymi lusterkami bocznymi, futurystycznymi reflektorami LED nadającymi całości agresywnego wyglądu oraz umieszczonymi poniżej wąskimi światłami. Ogromne, 19-calowe obręcze aluminiowe odzwierciedlają sportowe możliwości podwozia. W wysoko poprowadzonej tylnej części pojazdu umieszczono przedzieloną spoilerem i pochyloną pod dużym kątem tylną szybę, która stała się znakiem rozpoznawczym modelu CR-X oraz przyjaznych środowisku modeli Insight i FCX Clarity.

WNĘTRZE CR-Z
Celem projektantów Hondy było stworzenie zupełnie nowego, sportowego wnętrza, potęgującego wrażenie przestrzeni, a zastosowane w nim rozwiązania mają za zadanie zwiększenie przyjemności z jazdy.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 7Wyrafinowaną atmosferę i poczucie lekkości osiągnięto dzięki otoczeniu prostej konstrukcji ramowej materiałem o strukturze drobnej siateczki. W przeszklonej i artystycznie ukształtowanej desce rozdzielczej umieszczono zaawansowaną technologicznie tablicę przyrządów, która jest niezwykle funkcjonalna i czytelna, co zwiększa przyjemność prowadzenia tego futurystycznego pojazdu.

Zobacz więcej zdjęć Hondy CR-Z na naszym fotoblogu.

FCX CLARITY
Obok modelu CR-Z można zobaczyć produkcyjną wersję Hondy FCX Clarity, która już trafiła do rąk prywatnych właścicieli w Stanach Zjednoczonych, m.in. do hollywoodzkiego producenta filmowego Rona Yerxa oraz aktorki Jamie Lee Curtis.

FCX Clarity jest zasilanym wodorem pojazdem następnej generacji, zbudowanym w oparciu o całkowicie nową platformę ogniw paliwowych Honda V Flow. Napędzana niezwykle wydajnym i zwartym stosem ogniw paliwowych Honda V Flow, FCX Clarity charakteryzuje się zerową emisją szkodliwych związków do atmosfery, powiększonym zasięgiem, wyższą mocą i wydajnością oraz niższą masą własną. Eleganckie i dynamiczne nadwozie z nisko umieszczonym środkiem ciężkości oferuje luksusowe warunki podróżowania, co do tej pory było niemożliwe w samochodach napędzanych ogniwami paliwowymi. FCX Clarity jest więc kolejnym krokiem naprzód w dążeniach Hondy do upowszechnienia zaawansowanej technologii pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi.

Honda rozpoczęła sprzedaż modelu FCX Clarity na zasadach leasingu ściśle ograniczonej grupie klientów w Kalifornii latem 2008 roku. Niektóre japońskie firmy i instytucje również otrzymały na podobnych zasadach ten pierwszy na świecie model produkcyjny napędzany ogniwami paliwowymi. Druga generacja wodorowej Hondy zostanie także dostarczona do mieszkającej w Los Angeles rodziny Spallino, która w czerwcu 2005 roku jako pierwsza na świecie rozpoczęła leasing Hondy FCX poprzedniej generacji.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 8 JAK DZIAŁA FCX CLARITY
FCX Clarity wykorzystuje stos ogniw paliwowych typu V Flow, który w połączeniu ze zwartym i wydajnym zestawem akumulatorów litowo-jonowych oraz z pojedynczym zbiornikiem na wodór napędza silnik elektryczny. Ogniwa paliwowe są głównym źródłem zasilania pojazdu. To tu wodór łączy się z tlenem atmosferycznym, a energia powstała wskutek tej reakcji przetwarzana jest w moc elektryczną, która napędza pojazd. Dodatkowa energia generowana jest dzięki odzyskiwaniu energii kinetycznej pochodzącej z hamowania i wytracania prędkości pojazdu (zwanego również hamowaniem z odzyskiem energii). Uzyskana w ten sposób energia, łącznie z nadmiarem energii pochodzącej z ogniw paliwowych, jest sukcesywnie magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych i wykorzystywana do wspomagania głównego napędu w sytuacjach tego wymagających. Jedynym związkiem emitowanym przez pojazd jest woda.

PLATFORMA HONDA V FLOW FC STACK
Platforma Honda V Flow FC Stack zawiera zupełnie nową strukturę, dzięki której osiągnięto wyższą moc (100kW), mniejsze rozmiary oraz niższą masę. Nowy układ zaowocował również 50% wzrostem gęstości mocy w zakresie objętości i 67% wzrostem gęstości mocy w zakresie masy w porównaniu do platformy Honda FC Stack poprzedniej generacji.

ULEPSZONY ROZRUCH W NISKIEJ TEMPERATURZE
Lepszy drenaż wody uzyskany dzięki strukturze ogniw V Flow daje większą moc podczas rozruchu. Zredukowana objętość płynu chłodzącego i zwarty design osiągnięty poprzez zastosowanie separatorów przepływu kanałowego pozwoliły na osiągnięcie o 40% mniejszej masy cieplnej, niż w systemie poprzedniej generacji. Wprowadzone modyfikacje umożliwiły uruchamianie pojazdu w temperaturze -30˚C.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 9 PLATFORMA OGNIW PALIWOWYCH HONDA V FLOW
FCX Clarity wyposażono w platformę ogniw paliwowych typu V Flow, która zawiera zwarty i wydajny stos, ułożony w tunelu pomiędzy przednimi fotelami. Zastosowany układ pozwolił na stworzenie przestronnej kabiny pasażerskiej oraz na zwarte rozmieszczenie innych elementów układu napędowego, co byłoby niemożliwe w przypadku konwencjonalnego pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi.

DESIGN FCX CLARITY
FCX Clarity jest czymś więcej, niż tylko pojazdem napędzanym ogniwami paliwowymi - to wizja przyszłości transportu osobowego, pozbawiona wszelkich wad konwencjonalnych technologii napędowych. Samochód jest czterodrzwiowym sedanem z krótkim przodem i niezwykle przestronną kabiną pasażerską, która w komfortowych warunkach zmieści cztery osoby i ich bagaż. Główne elementy układu napędowego - takie jak silnik elektryczny, platforma ogniw paliwowych, baterie i zbiornik na wodór - zostały pomniejszone i rozmieszczone na całej długości pojazdu, aby oddać do użytku pasażerów jeszcze większą przestrzeń, zapewnić im większy komfort i lepsze osiągi.

ZAAWANSOWANE MATERIAŁY I KOMPONENTY
Tapicerka i elementy wykończenia drzwi w modelu FCX Clarity wykonane zostały z biotkaniny Hondy, czyli materiału pochodzenia roślinnego, który cechuje się ponadprzeciętną wytrzymałością i odpornością na działanie promieni słonecznych, a w przeciwieństwie do tradycyjnych odpowiedników, przyczyniają się do redukcji poziomu CO2.

Honda na Salonie Samochodowym w Genewie 10 Zaprojektowana specjalnie dla klientów, którzy poszukują przyjaznej środowisku alternatywy dla tradycyjnych samochodów napędzanych silnikami spalinowymi, Honda FCX Clarity zawiera szereg elementów podnoszących poziom komfortu i bezpieczeństwa podróżowania. W wyposażeniu pojazdu znalazły się takie elementy jak kamera cofania, tempomat adaptacyjny (ACC), układ ograniczający skutki kolizji (CMBS), system audio premium, wentylowane fotele i łącze BluetoothTM.

System Shift-by-Wire, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego oraz nowoopracowana tablica przyrządów z czytelnym wyświetlaczem zużycia wodoru są łatwe w użyciu i pozwalają w jeszcze większym stopniu docenić zalety samochodu.

EMISJA CO2
Jedyną substancją emitowaną do atmosfery jest woda. Emisja CO2 związana z produkcją wodoru różni się w zależności od źródła, jednak całkowity bilans emisji dwutlenku węgla - od produkcji do spalenia w silniku auta - jest ponad dwukrotnie niższy od ilości, jaką emituje klasyczny silnik benzynowy. W procesie produkcji wodoru z wody poprzez elektrolizę, emisja CO2 może zostać zredukowana w jeszcze większym stopniu, co docelowo pozwoli na osiągnięcie zerowego poziomu emisji. Jedynym warunkiem jest wyprodukowanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł, takich jak energia słoneczna, wiatr czy woda.

W zakresie energii słonecznej, Honda opracowała swoje własne ogniwa słoneczne, które w procesie produkcji wydzielają jedynie połowę ilości CO2 wytwarzanego przez konwencjonalne ogniwa krystaliczne. Następnie firma rozpoczęła masową produkcję oraz detaliczną sprzedaż tej technologii w Japonii, zarówno na potrzeby komercyjne, jak i prywatne. Panele te służą również jako źródło energii elektrycznej w stacji uzupełniania paliwa Torrance R&D.

Źródło: Honda