Honda Fit EV Concept czyli elektryczna Honda Jazz

Honda Fit EV Concept czyli elektryczna Honda Jazz19.11.2010
W Los Angeles Honda zaprezentowała wczoraj nowy, koncepcyjny model Fit EV z napędem elektrycznym oraz nową platformę pojazdu średniej wielkości z napędem hybrydowym typu "plug-in". Obie konstrukcje są integralną częścią programu ...

...Honda Electric Mobility Network, mającego na celu redukcję emisji CO2 dzięki wprowadzaniu na rynek innowacyjnych produktów i technologii dotyczących zarządzania energią i jej produkcji.

Honda Fit EV Concept czyli elektryczna Honda Jazz 1 Fit EV Concept to wskazówka, jak będzie wyglądać seryjny pojazd elektryczny Fit EV, który zostanie wprowadzony na rynku amerykańskim i japońskim w 2012 roku. Platforma hybrydowa “plug-in” to nowa generacja dwusilnikowej technologii Hondy, która także zadebiutuje na rynku za dwa lata.

Honda Fit EV
Fit EV ma zaspokajać potrzeby przeciętnego mieszkańca dużej metropolii, który musi dojeżdżać do pracy. Ma taki sam układ pięciu foteli, jak popularny japoński hatchback Fit (w Europie znany jako Jazz). Gdy do sprzedaży wejdzie produkcyjna wersja Hondy Fit EV, będzie wyposażona w baterię litowo-jonową i elektryczny silnik dwuwirnikowy. Silnik pochodzi z elektrycznego modelu FCX Clarity i pozwoli rozpędzić Hondę Fit do prędkości 144 km/h.

Orientacyjnie Honda Fit ma po jednokrotnym naładowaniu baterii będzie mogła przejechać do 160 km w amerykańskim cyklu miejskim EPA LA4 (rodzaj standardowego testu dla pojazdów elektrycznych zaaprobowanego przez rząd USA - aktualnie niedostępne są dane dla nowego europejskiego cyklu jazdy).

Maksymalny zasięg można było uzyskać dzięki zastosowaniu innowacyjnego, elektrycznego systemu napędowego działającego w trzech trybach, przejętego ze sportowej hybrydy Honda CR-Z w odsłonie na 2011 rok. Kierowca może wybrać tryb ECON, NORMAL lub SPORT.

Honda Fit EV Concept czyli elektryczna Honda Jazz 2 W trybie ECON praktyczny zasięg zostaje zwiększony o 17% w stosunku do trybu NORMAL i o 25% w porównaniu z trybem SPORT. W tym ostatnim poprawia się zaś znacznie przyspieszenie, dzięki czemu Fit EV może pochwalić się osiągami porównywalnymi z pojazdem wyposażonym w 2-litrowy silnik benzynowy. Ładowanie baterii odbywa się w mniej niż 12 godzin po podłączeniu do zwykłego gniazdka 120 V i poniżej 6 godzin po podłączeniu do gniazdka 240 V.

Fit EV Concept prezentowany podczas Los Angeles Auto Show ma nadwozie polakierowane na głęboki odcień koloru niebieskiego z perłowym wykończeniem i pięcioramienne felgi z lekkich stopów z niebieskimi wstawkami. Concept wyposażono w specjalne reflektory LED, chromowaną przednią cześć, aerodynamiczne zderzaki i światła tylne LED o przejrzystych obudowach. We wnętrzu posiada szarą tapicerkę wykonaną z ekologicznej biotkaniny.

Honda Plug-In Hybrid
Platforma pokazana przez Hondę w Los Angeles prezentuje możliwości dwusilnikowego systemu hybrydowego nowej generacji. Napęd zintegrowany z platformą sedana średniej wielkości został zaprojektowany tak, by spełniał wymagania klientów dotyczące codziennego przemieszczania się. Pozwala na krótkie, częste wykorzystanie trybu elektrycznego, ale dobrze spisze się również na nieco dłuższych trasach (np. podczas weekendowych wycieczek).

Honda Fit EV Concept czyli elektryczna Honda Jazz 3 Dwusilnikowy system Hondy ciągle dostosowuje tryb pracy do warunków jazdy, by zapewnić największą wydajność napędu. Możliwy jest tryb całkowicie elektryczny, elektryczno-benzynowy i wykorzystanie silnika w trybie napędu bezpośredniego. Hybryda potrafi także odzyskiwać energię hamowania i przechowywać ją w baterii.

W trybie elektrycznym pojazd korzysta z baterii litowo-jonowej o pojemności 6 kWh i silnika elektrycznego o mocy 120 kW. Zasięg pojazdu w tym trybie to 16-24 km, a maksymalna prędkość, jaką rozwija, nie może przekraczać 100 km/h. Naładowanie baterii zajmie 2-2,5 godziny przy użyciu gniazdka 120V i 1-1,5 godziny po wpięciu do gniazdka 240V.

W trybie mieszanym napęd korzysta także z 2-litrowego, 4-cylindrowego silnika rzędowego i-VTEC® pracującego w cyklu Atkinsona i połączonego ze skrzynią bezstopniową E-CVT. W trybie napędu bezpośredniego pracuje tylko silnik i-VTEC® , przekazując moc na przednią oś.

Źródło: Honda, opracowanie: BM