Honda prezentuje trzy nowe napędy hybrydowe

Honda prezentuje trzy nowe napędy hybrydowe21.11.2012 Honda przez kilka ostatnich lat zdołała wyrobić sobie renomę, jako producent hybrydowych systemów napędowych, jednak mimo, że tworzy równoległe systemy hybrydowe równie długo, co Toyota, to jej system ...

...Integrated Motor Assist (IMA) jest mniej znany od systemu Hybrid Synergy Drive Toyoty. To się może jednak wkrótce zmienić, ponieważ Honda właśnie rusza z nową, hybrydową ofensywą. W ramach serii nowoczesnych technologii o nazwie Earth Dreams wprowadzi bowiem już niedługo na rynek aż trzy nowe napędy hybrydowe o sportowym charakterze.

W małych samochodach, takich jak Honda Civic i Honda Jazz, a nawet Honda CR-Z będzie stosować system o nazwie „Intelligent Dual Clutch Drive” (IDCD). To połączenie 1,5-litrowego silnika pracującego w cyklu Atkinsona z silnikiem elektrycznym i 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Motor elektryczny zasilany jest przez baterię litowo-jonową.

Producent twierdzi, że dzięki takiemu rozwiązaniu kompaktowy Civic czy Jazz zachowają swoją „sportową” naturę, ale będą zużywać o 30% mniej paliwa i przyspieszać szybciej niż modele, w których aktualnie stosowany jest system IMA. Przy dużych przyspieszeniach i prędkości system IDCD korzysta zarówno z silnika benzynowego, jak i jednostki elektrycznej. Gdy samochód utrzymuje średnią prędkość, korzysta głównie z motoru elektrycznego.

Honda prezentuje trzy nowe napędy hybrydowe 1 Większe samochody, takie jak Honda Accord, będą dostępne z systemem Sport Hybrid Intelligent Multi Mode Drive (IMMD), złożonym z silnika benzynowego i dwóch jednostek elektrycznych oraz znanej już przekładni dwusprzęgłowej. Działa on w trzech trybach:

  • czysto elektrycznym,
  • benzynowym, wykorzystywanym przy średnich i dużych prędkościach i
  • hybrydowym – w którym łączona jest moc silnika benzynowego i dwóch jednostek elektrycznych, by zapewnić maksymalne przyspieszenie. Tryb ten powinien się także sprawdzić w ruchu miejskim, kiedy często trzeba zatrzymywać i ponownie uruchamiać samochód.
Honda Accord Hybrid w USA zostanie wyposażona w ten system już w 2014 roku.

Najciekawszy jest chyba jednak trzeci system o niezwykle długiej nazwie Sport Hybrid Super Handling All Wheels Drive (SHSH-AWD). Składają się na niego dwa silniki elektryczne napędzające tylne koła oraz jednostka benzynowa i 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa ze zintegrowanym motorem elektrycznym napędzające przednią oś. Przedstawiciele Hondy zapewniają, że SHSH-AWD to idealne połączenie osiągów i oszczędnego zużycia paliwa.

W systemie tym można precyzyjnie kontrolować dawkę momentu obrotowego, jaka przekazywana jest na tylne koła w celu zapewnienia optymalnej trakcji na różnego rodzaju nawierzchniach. 3,5-litrowy silnik V6 natomiast zużywa charakterystyczną dla tego typu jednostek napędowych ilość benzyny, ale zapewnia przyspieszenie godne modelu V8. W rezultacie system SGSG-AWD Hondy oferuje wszystkie zalety napędu na wszystkie koła nie zwiększając specjalnie masy pojazdu, co jest wadą tradycyjnych rozwiązań tego typu.

Sport Hybrid Super Handling All Wheels Drive ma zadebiutować w modelach należącej do Hondy marki Acura.

Źródło: Honda, opracowanie: BM