MotoNews.pl

Nowy Fiat Panda 4×4 – premiera na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu

czwartek, 30 sierpnia 2012

« poprzedni | news | następny »
Kategoria | Premiery, Targi
Marka, model | ,
Fiat Panda 4x4 3

Fiat Panda 4×4 w nowej odsłonie będzie nadal jedynym modelem z napędem na wszystkie koła w segmencie A. Jej publiczny debiut nastąpi już niedługo, bo pod koniec września na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu.

Styl i wymiary
Trzecia generacja pięciodrzwiowego pojazdu ma 368 cm długości, 167 cm szerokości i 160 cm wysokości. Jego osie rozstawiono w odległości 230 cm. Przedni rozstaw kół wynosi 141 cm, a tylny:140 cm.

Pracując nad wyglądem Pandy 4×4 projektanci z Fiat Centro Stile skupili się na konsolidacji funkcjonalnych cech designu tego modelu i dodali kilka detali, które miały mu nadać charakter wielofunkcyjnego „mini-SUVa”. Wygląd Pandy 4×4 określają mocno zgeometryzowane linie przedniego i tylnego zderzaka z aluminiowymi wstawkami, które mają podkreślić obecność metalowej osłony pod podwoziem.

W przeciwieństwie do poprzednich generacji, końcówki rur wydechowych nowej Pandy 4×4 niemal wtapiają się w nadwozie, dzięki czemu możliwe było zapewnienie pełnej ochrony dolnej części samochodu.

Do palety dostępnych lakierów nadwozia dołączyły dwa nowe kolory: pomarańczowy Sicilia i zielony Toscana.

We wnętrzu kabiny znajdziemy rozwiązania znane z wersji z napędem na jedną oś i kilka innowacji w postaci zielonej deski rozdzielczej okalającej wskaźniki, dużej kieszeni do przechowywania różnych przedmiotów, foteli obitych tkaniną o specjalnym wzorze w jednym z trzech kolorów (zielonym, beżowym lub pomarańczowym), detale ze sztucznej skóry m.in. na panelach drzwiowych oraz wysokiej konsoli nad tunelem środkowym, w której znalazło się miejsce na dodatkowy schowek.

Układ TOD (torque on demand) i elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
Nowa Panda 4×4 została wyposażona w system „torque on demand” (moment obrotowy na życzenie) z dwoma dyferencjałami i sterowanym elektronicznie sprzęgłem automatycznym. To stały napęd na wszystkie koła zarządzany przez elektroniczną jednostkę kontrolną, która analizując sygnały płynące z poszczególnych układów samochodu dystrybuuje moment obrotowy między przednią a tylną oś stosowanie do warunków panujących na drodze. Zaletą tego systemu jest jego całkowicie automatyczny sposób działania.

Panda 4×4 jest również standardowo wyposażona w system ESC (system stabilizacji toru jazdy) z funkcją ELD (electronic locking differential = elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego). System ten asystuje kierowcy podczas wjazdu na wzniesienie lub jazdy w po śliskiej nawierzchni (śnieg, lód, błoto itd.). Przyhamowuje on koła tracące przyczepność i przenosi moment obrotowy na te koła, które lepiej trzymają się nawierzchni. Funkcję można aktywować ręcznie przyciskając guzik znajdujący się za dźwignią zmiany biegów. Działa przy prędkościach poniżej 50 km/h.

Silniki
W nowym Fiacie Panda 4×4 dostępne będą dwa silniki, oba wyposażone w funkcję Start&Stop. Pierwszy z nich to nowa jednostka TwinAir Turbo o pojemności 0,9 l i mocy 85 KM, a druga to diesel MultiJet II o pojemności 1,3 l i mocy 75 KM.

W porównaniu do jednostki 1.2 Fire z poprzedniej generacji TwinAir Turbo ma o 40% większy maksymalny moment obrotowy. W silniku MultiJet II maksymalny moment obrotowy zwiększono o 30%.

Zawieszenie
Zawieszenie w pojazdach z napędem na wszystkie koła ma dwa główne zadania do spełnienia. Po pierwsze musi zapewnić pasażerom podobny poziom komfortu i bezpieczeństwa, co modele z napędem na jedną oś. Po drugie musi się sprawdzać w warunkach terenowych. Inżynierzy Fiata zrealizowali te punkty montując z przodu niezależne kolumny MacPhersona i specjalna belkę skrętną z tyłu, dzięki czemu ta część zawieszenia jest lżejsza i zapewnia lepszy komfort akustyczny przy tych samych właściwościach terenowych, co rozwiązania z poprzedniej generacji.

Trekking i Natural Power: rodzina Pandy się powiększa
W Paryżu swoją premierę będą miały także dwa nowe warianty modelu Panda: Trekking i Natural Power. Pierwszy łączy właściwości modeli z napędem na jedną i obie osie. Dobrze radzi sobie na śliskich nawierzchniach. Panda Natural Power została wyposażone w silnik TwinAir Turbo o pojemności 0,9 l i mocy 80 KM, który może korzystać zarówno z benzyny, jak i metanu. Takie rozwiązanie ma być oszczędne i ekologiczne, a jednocześnie zapewniać niezłe osiągi.

Zdjęcia: Fiat, opracowanie: BM

Dodaj komentarz